A Ford Puma jelentős frissítéseken esett át, amelyeket elsősorban a belső térben és a technológiai újdonságokban lehet tetten érni. Természetesen azért a külső sem maradt érintetlenül. A megújult modell továbbra is a kompakt crossover kategóriában versenyez nem is akárhogy. Egy hétig teszteltük az új Pumát ST-Line X, azaz a legmagasabb felszereltséggel és ezalatt számunkra is egyértelművé vált, hogy bizony van mivel elnyerje a vásárlók szívét.
A Ford 5 év után döntött úgy, hogy megújítja egyik – a magyar piacon is – legnépszerűbb modelljét, a Ford Pumát. A Romániában készülő Puma mostantól kizárólag 1 literes 3 hengeres motorral érhető el. Létezik 125, 155 és 170 lóerős változata, mi a középsőt teszteltük, melyet már csak automata váltóval lehet megvásárolni. A 125-ös változat még kérhető kézi váltóval, a 155 és 170-es viszont csak automatával. A Sport módnak köszönhetően mit sem éreztünk abból, hogy a középső példányt teszteltük, így bátran kijelenthetjük, vannak ebben a Pumában ragadozó nagymacska vonások bőven.
Stílusos városi kalandor
Az új Ford Puma külső megjelenése finom, de azért észrevehető változásokon ment keresztül. Nagyon viszont nem nyúlt hozzá a gyártó, ami érthető, hiszen a formaterv annyira jól sikerült már elsőre és olyan gyorsan elnyerte a vásárlók tetszését, hogy kár lett volna drasztikus újításokkal kockáztatni az eddigi sikert. Az autó ránézésre is tökéletesen megfelel a kompakt crossover jelzőnek, méreteivel (hossza 4186mm, szélessége 1805 mm, tengelytávja 2588mm, magassága pedig 1550mm) sem lóg ki a kategóriájából. Számomra ilyen a tökéletes női autó, se nem ülünk túl alacsonyan, se nem túl magasan. Nem SUV, de már majdnem. Persze egyéni ízlés kérdése, ki melyik kategóriában érzi komfortosan magát.
Legszembetűnőbben az első lökhárítót tervezték át. A hűtőrácsra került a márkajel, olyan mintha egy cuki orrot kapott volna az autó. Az első lámpatestekben ugyanis a nappali menetfény grafikájába került alulra három „Puma” karom, amivel egészen karakteres szemeket kapott az autó. Mindez LED Mátrix fényszóróval is kérhető felár ellenében.
Hátul sem változott sok minden az előző változathoz képest. Nekem eddig is személyes kedvencem volt a Ford Puma hátsó fényszórójának kialakítása és a letisztult dizájn. Ez utóbbin még dob egy kicsit, hogy a tesztelt modellnél a kipufogóvég is a lökhárító alá került. Tényleg nincs semmi extra feltűnősködés. Kivétel talán a 19 colos elég látványosra sikerült felnik, amiket a tesztmodell is megkapott, de ez bizony már feláras.
Amiben viszont még újított a márka az a fényezés. A tesztautó hivatalos színe a kaktusz szürke, amiért nem kell felárat fizetni. Mondjuk az elnevezés számomra az első perctől érthetetlen, de a szín annál inkább megfogott. Nagyon eltalálta az árnyalatot a Ford, jól is áll a dizájnhoz a Pumának ez a fényezés. Nagyon extra színeket nem találunk a kínálatban, a klasszikus fehér-fekete-ezüst mellett kékben és pirosban lehet Ford Pumánk. Amiről pedig vétek lenne lemondani az a dupla panorámatető. Nem csak a térérzetet növeli, hanem a komfortot is. Imádtam még a puma motívumot, amit a talajra vetít az autó ajtónyitáskor. Ezek a megoldások mind-mind olyan extrák, amelyekkel könnyen belopja magát egy autó az ember szívébe.
Átszabott műszerfal, profi tech háttér
A legnagyobb változások a belső térben történtek az előző változathoz képest. Mit kapunk? Modern és letisztult műszerfalat, a vezető előtt egy 12,8 colos digitális kijelzőt, a középkonzolon pedig egy 12 colos infotainment érintőképernyőt, kényelmes üléseket és egy picit furcsa kétküllős kormányt. De mindezt olyan összhangban és olyan jól átgondoltan, valamint olyan profi technológiai háttérrel, amit az első pillanattól kezdve csak szeretni lehet. Az egész rendszer olyan gyorsan feláll és olyan könnyen irányítható, kapcsolható össze vezeték nélkül a telefonnal és olyan minőségi a megjelenése, ami ebben a kategóriában nem minden márkáról mondható el. Azonnal érthető lett, miért kapott ez ekkora hangsúlyt a Puma legújabb rádióreklámjában is. Őszintén szólva, engem sokszor frusztrálnak ezek a rendszerek a tesztautókban, beállítani, összehangolni, átnézni, felfedezni, megszokni. Annak ellenére, hogy alapvetően érdekelnek ezek a megoldások, szeretem ha „azonnal” átlátom és azonnal működik. Na, a Ford Puma ezt pont tudja. Ami külön dicséretet érdemel az a beépített navigáció – inkább ezt használtam, mint a népszerű appot – illetve a kamerakép kiváló minősége, amit 360 fokban élvezhetünk egyébként. A kormány viszont picit nagy, picit négyzet alakú, picit vastag. De mindez pár napig okoz rácsodálkozást, utána már fel sem tűnik.
Ami még talán fájó pont, hogy az érintőpanelesítésnek sajnos a klíma is áldozatul esett, így azt is csak a képernyőn tudjuk állítani. A hangerő továbbra is szabályozható manuálisan, a hangrendszer minőségére átlagos használat mellett semmi panaszunk nincs. Kapunk vezeték nélküli töltőt – ami valóban meg is tartja a telefont, nem csúszkál benne – és egy-egy A, valamint C USB portot is elől. A hátsó sorban ülők sem maradnak csatlakozó nélkül, ők két USB C portot kaptak hátul.
Az egész beltér minőséget sugall, az ülések kényelmesek, mintázatuk és az anyaghasználat részemről ötös. A piros varrás pedig hatalmasat dob rajtuk. A tárolórekeszek ötletesek, középen a könyöklő alá egy külön kis kivehető tálcát is terveztek. Az autó méretéhez képest tágas teret kapunk elől és hátul is. Az esti LED-es belső hangulatvilágítás pedig szintén kedvenc lesz hamar. Akárcsak az egyedi kilépő fény.
Elrejthetjük a bevásárlást
És mi az, amivel igazán nagyot lépett meg a Ford? Az a csomagtér. Nem véletlen, hogy egy másik Puma reklámban pedig ez a húzóüzenet. Az a szerencsétlenség történt meg velem, hogy a Megaboxról készült képek használhatatlanok lettek. Ezért mutatunk egy profi gyártói fotó arról a 76x75x30 centiméteres extra tárolórekeszről, amit a csomagtartó szintje alatt találunk. Rengeteg mindent elnyel, műanyag borításának köszönhetően pedig mosható, sőt egy extra lefolyónyílást is szerelt bele a Ford, ha lúd, akkor már legyen kövér alapon. Így rendkívül egyszerűen tisztán tarthatjuk. Azért valljuk be ez a koncepció elég szokatlan egy városi crossover esetén, pedig mennyire megvan a létjogosultsága az extra tárolóhelynek.
A csomagtér alapjáraton egyébként 456 liter, a második üléssor lehajtásával ez tovább bővíthető egészen 1216 literig. A tesztautóban a csomagtartót elektromosan lehetett nyitni és zárni. Ez az egyik olyan funkciója az autóknak, amiért szerintem mi nők, igazán hálásak vagyunk.
Ki tud lőni ez a Puma
Ahogy a cikk elején említettem a tesztautóban a 155 lóerős motorváltozat dolgozott, melyet egy 48 voltos mild-hibrid rendszer is támogat. A hivatalos adatok alapján ezekkel a paraméterekkel 8,7 másodperc alatt gyorsul százra a Puma. Sokan tartottak attól, hogy kicsi a motor így lomha lesz az autó. Ez azonban közel sincs így, dinamikusan indul, gyorsan ki lehet lőni vele. Különösen igaz ez akkor, ha az elérhető üzemmódokból (Normal, Eco, Sport, Terep és Csúszós) a sportot választjuk. Ez persze a fogyasztást is megdobja, amitől egyébként kicsit jobb értékeket reméltünk már normál módban is. Többnyire városban használva, a tesztidőszak alatt – és a sport módot csak ki-ki próbálva – bizony a 8 litert súroltuk alulról átlagban. Futóműve feszes, az úthibákat közepesen veszi, de abszolút nem dobálósan. A vezetési élmény jobb, mint amit elsőre belelát az ember, dinamikus és élvezetes, inkább egy sportos crossover arcát mutatja, a kanyarokban különösen. A hagyományos automata váltó és kézifék pedig ad hozzá egy pluszt, hozza a klasszikus vezetés élményét. A kulcs nélküli indítás pedig kényelmessé teszi azt.
Amikor a tesztírás során elérkezek ahhoz a részhez, hogy a vezetés támogató és biztonsági rendszereket, asszisztenseket kéne kiemelni, egyre gyakrabban jutok el oda, hogy elég annyit írni, van minden és minden működik is. Ütközésmegelőző rendszer, ütközés utáni fékezés funkcióval (kamera alapú), sávtartó automatika, sebességtartó automatika beállítható sebességlimit (ASLD) funkcióval, holttérfigyelő, tolatóradar 360 fokos kamera képpel, hogy csak a legfontosabbakat említsem a tesztautó kényelmi csomagjából, ami viszont feláras. Pozitívum, hogy a Ford a kötelező sebességhatár figyelmeztető funkciót úgy építette be, hogy a hangja sem zavaró és pár lépésben könnyen kikapcsolható. Sajnos ezt a törvényi szabályozás miatt minden indulás előtt meg kell tenni, de gyorsan beépül a rutinba.
Mennyibe kerül?
A Ford Puma 2024-es modellje számos olyan frissítést kapott, amelyek még vonzóbbá tehetik a kompakt crossoverek piacán. Az új belső, a továbbra is megkapó dizájn, a modern technológiai megoldások, a sofőrre szabott műszerfal, a kiváló anyaghasználat mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a Puma továbbra is népszerű választás maradjon a vásárlók körében. A hab a tortán már csak az lenne, ha magyar nyelvű támogatást is kapna az infotainment.
A Pumát a következő felszereltségi szintekkel vihetjük haza: a Titanium az alapcsomagot jelöli, ezt követi az ST-line és az ST-line X. A Ford Puma ST pedig a csúcs, 170 lóerős motorral. A 125 lóerős Titanium alapváltozatot már 8.400.000 Ft-tól hazavihetjük, ez a változat is tartalmaz nagyon sok lényeges extrát. A tesztautó ST-line X modell volt, melynek alapára a 155 lóerős motorral jelenleg közel 12 millió forint. Mi ehhez kaptunk még 19 colos felniket, LED mátrix fényszórót, elektromosan irányítható panoráma tetőt és vezetéstámogató kényelmi csomagot. Ezek összesen kicsivel több, mint 14 millió forint fölé repítették az árát. Megéri? Véleményem szerint abszolút versenyképes!
Ezt se hagyd ki:
- Még mindig státusszimbólum a céges autó, és ez nem segíti a környezetvédelmet
- 7 veszélyes dolog, amit valószínűleg te is csinálsz vezetés közben
- 8 tipp és egy tornagyakorlat a sok vezetés miatti hátfájás ellen