Mennyibe kerül, hány kalóriát tartalmaz, mikor jár le, milyen tartósítószerek vannak benne – élelmiszer vásárlásnál ezek a fő szempontjaink. Többségünk az alapján választja ki kosarának tartalmát, hogy mi van az élelmiszercímkén. Más kérdés, hogy a tudatosságunk nem feltétlenül jár együtt a tudással: a címke információinak a felét nem értjük. Pedig nincs egészségtelen élelmiszer, csak egészségtelen étrend. Éppen ezért önmagában nem elég, ha egy élelmiszer biztonságos, összetételét is ismernünk kell ahhoz, hogy jó szívvel tegyük a család asztalára.
Nem bízunk abban, hogy mi van az élelmiszercímkén
A Felelős Élelmiszergyártók Szövetsége (FÉSZ) Hello Food reprezentatív kutatása a vásárlási szokásainkat vizsgálta. Rávilágítottak arra, hogy bár a vásárlók zöme többnyire megnézi a címkét, a legfontosabb információ a kosárba pakolás előtt mégis a szavatosság, emellett pedig az ár. A címkék információtartalmában a megkérdezettek alig fele bízik meg, ám nem csak a bizalom, hanem az érthetőség is probléma: a vásárlók alig fele tudja csak értelmezni a leírtakat. Sokat számít az életkor – minél fiatalabb valaki, annál inkább érti és annál megbízhatóbbnak tartja a címkék információit.
Egészségeset keresnek a legtöbben
A kutatás szerint fontos tényező a vásárlásnál, hogy egészséges legyen az adott élelmiszer. Akinek pedig fontos a minőség és a frissesség, az átlagosnál többet fordít erre. De honnan tudjuk, hogy egészséges-e valami, ha a címkét nem tudjuk helyesen értelmezni?
„Hiteles forrásból kell tájékozódnunk. A magyarországi dietetikusok, táplálkozástudományi szakemberek ebben segítenek akár személyes konzultációk, akár a friss táplálkozási ajánlás, az OKOSTÁNYÉR®, akár az ehhez készült mobil alkalmazás által – jelenti ki Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének főtitkára. – A Hello Food program célja, hogy segítsen eligazodni az élelmiszerekkel kapcsolatos, egymásnak sokszor teljesen ellentmondó információk hálójában.”
További érdekes adatok a vásárlásainkról
- A nagybevásárlásokat döntő többségben (91%) a nők végzik, akik jellemzően szuper- vagy hipermarketekbe járnak.
- A nők 63%-a egyedül végzi háztartása alapvető élelmiszerellátását.
- A többség az egészséges (75%) és megfizethető (54%) élelmiszereket részesíti előnyben, a jó minőséget a megkérdezettek valamivel több, mint harmada (38%) várja el illetve engedheti meg magának.
- A kutatás megkérdezettjei szerint a dietetikus a legnépszerűbb tanácsadó, minden második ember (48%) ad a véleményére. Sokan hallgatnak családtagjaik (38%), barátaik (24%) tapasztalataira is, ha élelmiszerügyben keresnek tanácsot.
A magyar nőket nem csak az érdekli, mi van az élelmiszercímkén, ez a fajta tudatosság az autóvásárlásnál is megjelenik: egyre felkészültebben, konkrét szempontok szerint válogatnak.