Az alkohol nem méreg

Na jó, az emberi szervezetnek az, de a járműnek nem, mert maga is kiváló üzemanyag. Sok tekintetben jobb, mint a benzin. A versenysportban – ha tehetik – máig is örömmel használják. Ám benzinnel vagy alkohollal, vagy a kettő bármilyen keverékével csak más-más beállítással használható az autót. Ha egészen röviden szeretném vázolni a különbséget, azt kell mondanom, hogy az alkohol alacsonyabb energiamennyiségét kell kompenzálni az üzemanyag-levegő keverékékének változtatásával az azonos működéshez. Egyszerű, nem?

És itt, ennél a pontnál hátradőlhetünk, mert jön a nagyszerű technika, ami elvégzi a dolgát és optimalizálja a jármű számára az üzemanyag-levegő keveréket. Pont azt, amire szüksége van. Bekötjük az övet, indítunk és megyünk a dolgunkra.

veteran old timer auto
Veterán autóba is tankoljunk bátran E10-et!; fotó: Pixabay/wiggijo

Mi van, ha nem új az autó?

Oké, de mi van, ha nem rendelkezünk a legújabb járművel? Ha nem rendelkezünk a legkorszerűbb motorvezérléssel, nem elektronikus a befecskendezés, nincs lambdaszonda az autóban, esetleg karburátoros autónk, motorunk, robogónk van? Azt szerintem mondhatjuk, hogy a kilencvenes évek eleje óta nagyjából minden benzines autóban szabályozott elektronikus befecskendezés van. A futó járművek zöme ezen a koron belül jár. Tehát ha 10, 15, ne adj’ isten 20 éves autónk van, nem kell kétségbeesni! Nagyon okos autót birtokolunk, a probléma ezen részét saját maga megoldja. Inkább figyeljünk a karosszéria rohadásaira. Azzal több bajunk lesz, mint az E10-zel.

Ezt a fajta benzint Európa sok országában (Németország, Belgium, Finnország, Franciaország, Románia és Bulgária) jóval hamarabb kezdték forgalmazni, mint nálunk. És nem jelentkeztek tömegesen azok a problémák, amelyekkel riogatni szoktak. A román és bolgár autóflotta életkora pedig öregebb, mint a magyar.

De a nyugtalanok ezen a linken kiválaszthatják az autójukat, és megkaphatják a megnyugtató választ.

Múlt századi technika és E10 benzin: barátságban vannak

Persze, aki két keréken jár, vagy elvetemült veterános, az bizony olyan járművet is birtokolhat, amiben ilyen okos vezérlés nincs. Csak egy vagy több igen kiváló karburátor gondoskodik az üzemanyag porlasztásáról. Ebben az esetben is tankoljon csak bátran E10-et! Járja ki párszor, tankoljon újra, majd a legkedvesebb szerelőjénél végezzenek CO mérést. Ezután, ha szükséges, egy csavarhúzóval állítsa be a megfelelő benzin-levegő keveréket. Az alkoholhoz kevesebb levegő kell. A tökéletes égés eléréséhez, 1 kg benzin elégetéséhez 14,7 kg levegő, 1 kg alkoholhoz kb. 9,7 kg levegő. Nem könnyű hozzáértő szerelőt találni, de érdemes keresni, mert ezután ismét békesség lesz egy darabig, bátran járhatunk a vénekkel is E10-zel.

A cikk a következő oldalon folytatódik. 

1
2
3
4