Autózni veszélyes és olykor drága üzem – ezzel mindenki tisztában van. Mégis kevesen tudják elképzelni, hogy a kocsi a korom eltömődések miatt akár milliós alkatrészcserére szoruljon. A hozzáértők szerint az ilyen hibák gyakoriak, és az még csak a legkisebb gond, hogy hosszú ideig tart a javítás. Hogyan lehetne megelőzni őket? Íme, az intő jelek, hogy ideje a szerviz felé kanyarodnunk!
DPF szűrő csekklámpa: olvassunk a műszerfalról!
A bajt sokszor jelzi elsőként a műszerfalon világító DPF szűrő csekklámpa, esetleg villogó „engine”csekklámpa, utalva rá, hogy el van tömődve a szűrő. Gyanús lehet, ha hirtelen megnő a fogyasztás, vagy ha a jármű „szervizmódba” teszi magát, ami miatt a teljesítményben is érzékelhető a korlátozott fordulatszám. A régi típusú autók esetében a „check engine” lámpa is kigyulladhat. Ha ennyi jel láttán sem kapunk észbe, súlyos következményekkel is számolhatunk.
Mintha befogott orral akarnánk levegőt venni
„Ha a keletkező kipufogógáz betömíti a rendszert, azzal más alkatrészeket is tönkretehet: sokszor van csőrepedés, sérül a szűrő hőmérsékleti vagy nyomáskülönbség szenzora, sőt a motorban is kár keletkezhet, mert nem tud távozni a gáz. Olyan ez, mintha befogott orral akarnánk levegőt venni” – magyarázza Nyolcas-Kállai Norbert mérnök, a TerraClean technológia szakértője. „A fellépő hibák javítása, például EGR szelep és a hozzátartozó csőrendszer, az izzógyertyacsere, vagy a befecskendezőrendszer felújítása sok idő. A tönkretett alkatrészek cseréje pedig horribilis összeg lehet.”
Az eltömődés kihathat az EGR rendszerre is, aminek feladata, hogy újrahasznosítsa a kipufogógáz egy részét. Ilyenkor az elektronika dönti el, mikor és mennyi kipufogó gázt fog visszavezetni a motorba, hogy azt újra elégesse. Ha ez a rendszer hibásodik meg, egyes alkatrészek javítása sok százezres tételt jelent.
A magyar autópopuláció átlagéletkora 14,2 év. Tele vagyunk használt autókkal, éppen ezért számolhatunk vele, hogy a probléma egyre gyakrabban üti fel a fejét.
Napok helyett másfél óra, ha eltömődik a DPF szűrő
„Ha a részecskeszűrő eltömődik, az mindig csak okozat. Olyan ez, mint a láz: meg kell találni a kiváltó okot, okokat. Mi ilyenkor egy szoftver segítségével olvassuk ki a hibakódot, ami fényt derít a további meghibásodásokra. Kimérjük a kipufogórendszer ellenállását is, amiből százalékosan megállapítható az eltömődés mértéke. Ettől függ, hogy milyen technológiát alkalmazunk a tisztításra” – mondja Gidófalvi Nándor Loránd gépész, a TerraClean technológia szakértője.
Mi történik ezután? A megszokott módszer, hogy ilyenkor a DPF szűrőt leszerelik, majd egy centrumba továbbítják, ahol valamilyen savas anyaggal vagy vízzel megtisztítják, esetleg kiégetik. Ezt követően a DPF szűrő visszakerül az eredeti szervizbe, ahol visszaszerelik, a komplett folyamat pedig 2-3 napot is igénybe vehet. De van más olyan alternatíva, a részecskeszűrő-tisztítás mindössze másfél óra. Ilyenkor egy speciális, alifás üzemanyagot juttatnak a részecskeszűrőbe egy gép segítségével, amely a folyadékot habbá konvertálja. Ez a hab a szűrőbe jutva terjedni kezd, kitölti azt, és reakcióba lép a korommal, melynek hatására széndioxid gáz, vízgőz távozik a kipufogón keresztül.
Aki kíváncsi, végig is nézheti a folyamatot a szervizben, ami után a méréseket és a hibakódokat is megkapja jegyzőkönyv formájában. Így a tulajdonos pontosan nyomon követheti, mi történik az autóval, ahelyett, hogy egy több napos és számára láthatatlan procedúrára hagyatkozna.
Mobil szolgáltatás?
A nemzetközi szabadalommal rendelkező tisztítási technológiával könnyen, gyorsan távolítják el a motorban lerakódott karbont, kátrányt, lakkot vagy egyéb szennyeződéseket. Ez növeli az autó élettartamát, optimalizálja a teljesítményt, csökkenti az üzemanyagfogyasztást és hosszú távon akár sok pénzt spórol a tulajdonosnak. A technológia teljességgel mobil, így akár mozgó szolgáltatásként is végezhető.