A hátsó kerékpártartók előnye és hátránya

Éppen a tetőre rakható kerékpártartók kényelmetlen kezelhetősége miatt találták ki és fejlesztik a különféle, az autók hátuljára rögzíthető tartókat. Négyajtós, ötajtós, és kombi modellekre megfelelőeket is gyártanak, léteznek pántokkal-hevederekkel rögzíthetők és vonóhorogra illeszthetők is. Sőt egyes autótípusokhoz rendelhetők gyári hátsó kerékpártartók is, amelyeket a csomagtartó alatti sínrendszeren át lehet kihúzni-, illetve ahhoz rögzíteni.

A hátra szerelhető típusok egyik csoportja viszonylag magasan, a hátsó szélvédő magasságába hordják a rárakott kerékpárokat. Ezek előnye, hogy általában nem takarják a rendszámot és a lámpákat, ellenben zavarják a kilátást. A hátfal mögötti, vagy a vonóhorogra szerelhető hátsó kerékpártartók hátránya pont a fordítottja. Kilátást nem, de rendszámot és hátsó lámpákat takarnak a felszerelt kerékpárok.

hátsó kerékpártartók bringaszállítás
Kerékpárok a hátfal mögött: oldalra is kilógnak, és “hosszabb” az autó

A hátra szerelhető kerékpártartók előnye, hogy viszonylag nagy a terhelhetőségük, könnyű rájuk feltenni a bringákat, kisebb a légellenállásuk és kevésbé szélzajosak. Hátrányuk a hátsó hatósági jelzés- és a lámpák takarásának a lehetőségén, valamint a hátralátás korlátozásán túl, hogy a csomagtérfedél nyitását akadályozzák. Persze erre is született megoldás. A gyárilag rendelhető beépített-, vagy a vonóhorogra szerelhető hátsó kerékpártartók között gyártanak olyat is, amely oldalra kihajtható, vagy hátrabillenthető a csomagtér-hozzáférhetőségének a megteremtéséért. De ezek ritkák és drágák.

Ne rutinból parkoljunk!

A hátra szerelhető kerékpártartókat használóknak figyelniük kell arra, hogy rendszerint a bringa hosszabb, mint amilyen széles a hordozó autó. Tehát nagyobb űrszelvényre van szüksége a kocsinak, nem szabad a megszokott módon centizni, mert leverhető a kerékpár kereke, illetve másnak sérülést okozhat (tereptárgy, gyalogos, kikerült autó stb.). Az autó hossza is megnő, ezt beparkoláskor kell figyelembe venni.

A rendszám és a lámpák takarására megoldás az olyan tartótípus alkalmazása, amely lámpákkal és rendszámtartóval ellátott. Ezek szinte kivétel nélkül vonóhorogra szerelhető tartók, a lámpa a feszültséget a vonóhorog elektromos csatlakozóján át kapja. A takart rendszám a kerékpártartó táblatartójára átszerelhető, vagy gyakori használat esetén kérhető a hatóságtól úgynevezett szürke rendszám, amelynek betű-számkombinációja a gépjármű rendszámával azonos és a kiegészítő tartókra való alkalmazásra találták ki.

szürkerendszám kerékpártartó
Szürkerendszám kerékpártartóra kitalálva

És hogy mennyibe kerül bringákat cipelni?

Sajnos nem olcsó dolog. Az alap kereszttartók ára gyártótól függően 20 000 forinttól indul, és 150 000 Ft-ig nyújtózik (számít az anyaguk, a zárhatóságuk is). A bringa-tetőtartók darabára átlag 15 000-70 000 Ft közötti, itt szintén a kialakításbeli különbségek, anyag-, zárhatóság az árszórás elsődleges oka. A hátra szerelhető tartók 25 000-től 300 000 forintig vásárolhatók meg, olcsóbb nemigen, drágább viszont található. Használt-tartók vásárlásakor az alaptartóknál figyeljenek a típusmegfelelőségre, a bringatartóknál a jó állapotra – a csuklópontok ne kotyogjanak, a menetek ne legyenek elnyalva, ne legyen fizikai sérülés a tartón és legyen meg minden tartozékuk.

Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy bringaszállításnál az autó fogyasztása is megnőhet – ebben a cikkben eláruljuk, hogy mennyivel!

Forrás, fotók: Kreszváltozás

1
2
3