A BoschxRichter Innovátorok Napján hazánk két meghatározó innovatív nagyvállalata, a magyarországi Bosch csoport és a Richter Gedeon Nyrt. a jövő és az innováció kérdéskörét ezúttal a Z generáció szemszögéből járta körül szerdán. De mit is jelent az innováció a Z generáció, vagyis az 1997 és 2012 között születettek számára?
„Ahhoz, hogy a kérdésre választ kapjunk először meg kell értenünk a Z generáció gondolkodásmódját” – erről Erdei Katalin (a Richter Gedeon Nyrt. HR igazgatója), Somogyi András (a Bosch csoport humán erőforrásért felelős alelnöke Magyarországon és az Adria régióban), és Steigervald Krisztián (a SteiGen Consultancy Kft. generációkutatója) beszélgetett az „Új játékszabályokat akarunk!” című kerekasztal beszélgetésen.
A Z generáció tagjai nem lusták
„Amit kiemeltek, és szerintem is teljesen igaz a generációmra, hogy a csapat és a közösség helyett sokkal inkább az egyént helyezzük előtérbe. Leginkább saját magunkban gondolkodunk amikor egy-egy döntést meghozunk, és egy munkahely kiválasztásánál is azt nézzük, hogy az adott cég mit tud adni nekünk, mit tud biztosítani a személyes szakmai fejlődésünk érdekében. Ahogy az előadók is kiemelték, ebből következik, hogy ha valamilyen feladat elvégzését inkább másra hagynánk, az nem lustaságból következik, hanem abból, hogy úgy érezzük, a feladat elvégzése semmilyen motivációval nem jár számunkra. Ezzel szemben, ha egy munkának, feladatnak értelmét látjuk, azt teljes erőbedobással elvégezzük” – mondta el a konferencia egyik hallgatója, aki jelenleg még csak 16 éves, de már közös startup alapításán gondolkozik barátjával és rendkívül vonzza az orvosi pálya is.
A téma „Z generációs innovátorok” című panelbeszélgetés során is szóba került, melyben népszerű startup tulajdonosok osztották meg gondolataikat a résztvevőkkel. Ezzel el is érkeztünk egy érdekes kérdéshez, amit az egyik hallgató tett fel a panelbeszélgetés végén: „Mit tekintetek sikernek a magyar startupperek, egy projekt elkészülését, a vállalat növekedését vagy a dollármilliókat?” Ahogyan a startup tulajdonosok fogalmaztak, ez a három dolog legtöbbször együtt jár, és ez egyértelműen sikernek tekinthető. Őket azonban nem csak ez motiválja, hanem az is, hogy a munkájukkal azon dolgoznak, hogy az emberek életébe valamilyen egyértelműen pozitív változást hozzanak el ötleteikkel és azok megvalósításával.
Az innovációknak teret kell engedni
A „Közösen egy jobb világért” című panelben Dr. Szászi István és Orbán Gábor, a Bosch és a Richter magyarországi vezérigazgatói a vállalatirányításról beszélgettek, és arról, hogy egy költségoptimalizált világban hogyan tudnak teret engedni az innovációnak, újításoknak. Dr. Steffen Hoffmann (a Bosch csoport észak-és kelet-európai regionális elnöke) és Szolyák Tamás (a Richter Gedeon Nyrt. törzskönyvezési és betegbiztonsági igazgatója) a jövőbeli technológiákat, és a vállalatok jövőjét vázolták fel „A holnap ma születik” című kerekasztal során.
„Engem nagyon megfogott, amit egy, az európai és ázsiai vállalatok közti különbségeket firtató kérdésre Dr. Steffen Hoffmann válaszolt. Eszerint Európában a work-life balance folyamatos „life” irányba történő eltolása helyett az embereknek olyan pályát kellene választaniuk, ahol szeretnek dolgozni, és örömet okoz nekik a folyamat. Az, hogy az egész napos kemény munka folyamatosan vezet valahova, és a végén ott lesz a siker, a kész termék vagy szolgáltatás, ami minden fáradtságot megért. A mindig fegyelmezett és tenni akaró „entrepreneur mindset”-et ugyan nem lehet mindenkire ráerőltetni, de egy kis pályaválasztási tudatossággal és önfegyelemmel sok európai, hazai vállalat hatékonyságát lehetne jobbá tenni” – válaszolta kérdésünkre a 16 éves vállalkozó&orvostanhallgató jelölt. Hozzátette: „Véleményem szerint is a Z generáció sokkal egyénközpontúbb, mint az előző generációk. Szeretjük, ha az általunk végzett feladatnak értelmét látjuk, esetleg mi magunk is profitálhatunk az elvégzéséből. Ezt a tulajdonságot cégek optimalizálásakor mindenképpen ki lehet használni. Az innováció pedig számunkra egy megoldást jelent, amelynek segítségével egy problémát könnyen át lehet hidalni.”
A program során átadták a BoschxRichter Ipari Innovációs Díjakat is. A díjat a Bosch Magyarország és a Richter Gedeon hívta életre azzal a céllal, hogy innovatív gondolkodásra ösztönözze a hazai felsőoktatásban tanuló fiatalokat, és ennek köszönhetően olyan ötletek, innovációk megszületését támogassa az egészségügy és a mobilitás területén, amelyek javítják e szektorok további modernizációját, hatékonyságuk növelését.
Ezt se hagyd ki:
- 50 éves a CITROËN CX, melyből több mint 1 millió példány készült
- Szellemgyárban készülnek majd a Toyoták alkatrészei
- Azt állítjuk: türelmesek vagyunk a rutintalan vezetőkkel – de a gyakorlat nem ezt mutatja