csonka jános Autók amelyek megváltoztatták a világot
Csonka János a porlasztóban alkotott nagyot. (Fotó: Életforma)

Henry Ford, Ferdinand Porsche és a Bentley fivérek – az autóipar úttörőinek nevét máig őrzik az általuk alapított gyárak. Az iparág fejlődéséhez azonban magyar származású mérnökök is döntően hozzájárultak. A Ford T-modellt tervező Galamb József nevét  viszonylag sokan ismerik, azt viszont már talán kevesebben tudják, hogy az áramvonalas karosszéria vagy az autóbiztonság egyik atyja is hazánk fia. A HISTORY  idei sorozata az autómobilok hőskorába kalauzolt el minket.

Autók, amelyek megváltoztatták a világot

autók amelyek megváltoztatták a világot history
Az autózás történetében kiemelkedő szerepei voltak a magyar mérnököknek. (Fotó: sky.com)

A HISTORY sorozata – Autók, amelyek megváltoztatták a világot – akkor kezdődik, amikor két rivális német mérnök, Karl Benz és Gottlieb Daimler a belső égésű motor megalkotásával lerakja az egyéni mobilitás forradalmának az alapjait. Az epizódok felidézik az új iparág úttörőit és elemzik az autózás történelmét meghatározó társadalmi és technológiai folyamatokat. Noha a HISTORY sorozata nem rájuk koncentrál, érdemes áttekinteni az autóipar legfontosabb magyar pionírjait.

A karburátor születését egy virágáruslány ihlette

Az első benzinmotoroknál még felületi porlasztást alkalmaztak, így csak hozzávetőlegesen sikerült jó benzin-levegő keveréket előállítani az égéstérben. Ezt a problémát hidalta át a Ganz-gyár két munkatársa, Bánki Donát és Csonka János műegyetemi professzor találmánya, a porlasztó, vagyis a karburátor. Ötletét a legenda szerint egy körúti virágáruslány adta, aki kézi vízporlasztóval locsolta a virágokat. Hogy ez igaz-e, nem tudjuk. Mindenesetre a találmánnyal a benzinmotor megbízhatóan működő erőgép lett. A szabadalmi kérelmet 1893-ban adták meg, mintegy fél évvel megelőzve a német Wilhelm Maybachot.

Mint Makó Detroittól

galamb józsef ford t modell
(Fotó: Wikipédia)

A szegény makói parasztcsaládba született Galamb József már az iskolapadban elhatározta, hogy autókkal akar foglalkozni. Előbb ösztöndíjjal Németországba került, majd összespórolt pénzéből Amerikába utazott, hogy megtekinthesse az 1904-es St. Louis-i világkiállítást. Ezután Detroitban telepedett le, ahol felfigyelt rá Henry Ford. A Fordnál – többek között a szintén magyar Eugene Farkassal – Galamb vetette papírra a T-modell terveit. Az első futószalagon gyártott jármű igazi népautó lett, húsz év alatt 15 milliót adtak el belőle. A tervezés során Galamb több újítást is bevetett, az ő találmánya volt például a bolygóműves sebességváltó.

A következő oldalon további magyar mérnököket ismerhetsz meg, akiket az Autók, amelyek megváltoztatták a világot c. műsorban is szerepet kaptak.

1
2