allo auto autokarbantartas
A korábban napi használatban lévő autók most napokon vagy akár heteken át mozdulatlanul vesztegelnek az utcán; fotó: Pexels/Pixabay/

Otthoni munkavégzés, távoktatás, kijárási korlátozás – a COVID-19 vírus elleni küzdelem alapjaiban változtatta meg mindannyiunk életstílusát. A korábban napi használatban lévő autók most napokon vagy akár heteken át mozdulatlanul vesztegelnek az utcán vagy garázsban, és bizony az emberekhez hasonlóan ezek a járművek is megsínylik a hosszas mozgáshiányt, a tartós kényszerpihenőt. Ahhoz, hogy a kocsi azonnal rendelkezésünkre álljon, amikor az élet visszatér a rendes kerékvágásba, érdemes ilyenkor is gondját viselni, ne maradjon el az autó-karbantartás. Ez szerencsére nem igényel emberfeletti erőfeszítést – és még kevesebb a dolga azoknak, akik hibrid gépkocsival járnak.

Az autógondozás alapvető lépése az akkumulátorok töltése

Az elektromos energiát vegyi energia formájában tároló akkumulátorok akkor is veszítenek töltésükből, ha nem használjuk őket. Ahhoz, hogy működőképesek maradjanak, időről időre fel kell tölteni őket. Egy jó állapotú 12 voltos indítóakkumulátor akár egy hónapot is kibír használat nélkül. A szakértők azonban azt javasolják, hogy ennél sűrűbben, ideális esetben hetente gondoskodjunk az autó töltéséről. Mivel a belsőégésű motor beindítása annyi energiát emészt fel, amelyet a generátor csak mintegy 20 perc átlagos használat során tölt vissza az akkumulátorba, ilyenkor legalább egy órán át ajánlott használni az autót, lehetőleg minél kevesebb fogyasztót (világítás, klímaberendezés, audiorendszer, ülésfűtés stb.) működtetve. A generátor alapjáraton is tölt, ám általában kisebb teljesítménnyel, ráadásul a hideg motornak sem tesz jót, ha terhelés nélkül járatjuk.

akkumulator auto-karbantartas
Ahhoz, hogy egy akkumulátor működőképes maradjon, időről időre fel kell tölteni

Egy hibrid autó tulajdonosa csak mosolyog a fenti autó-karbantartás tortúrán. Noha 12V-os akkumulátora ugyanolyan gyorsan merül, mint egy belső égésű motorral szerelt autóé, a karbantartást elvégzi a nagyfeszültségű hibrid rendszer intelligens vezérlése. Hetente elég üzemkész állapotba helyezni a hibrid hajtásláncot. Azaz a fékre lépve megnyomni a Start gombot, lekapcsolni minden fogyasztót, és így hagyni az autót 60 percen át. Ezzel egyben a nagyfeszültségű hibrid hajtóakkumulátor karbantartásáról is gondoskodunk. A hibrid járművek hajtásláncát úgy optimalizálták, hogy a belsőégésű motor csak akkor lépjen működésbe, ha a jármű hajtása vagy az akkumulátorok töltése azt szükségessé teszi. Ezért elképzelhető, hogy a folyamat során csak rövid percekre – vagy akár egyáltalán nem – indul be a motor. Ez azt is jelenti, hogy az optimális töltés elérése jóval kevesebb üzemanyag-fogyasztással és károsanyag-kibocsátással jár. Mivel a belsőégésű motort eleve ilyen üzemre optimalizálták, az alapjárati töltés nem károsítja azt.

A cikk a következő oldalon folytatódik. 

1
2
3