A Volkswagen modellekkel ismertük meg a ZalaZone pályáit
Másnap a zalaegerszegi ZalaZone tesztpályára is a szívünkhöz már igazán közelálló Arteon R-Line-nal érkeztünk, sőt, az első akadályt még közösen vettük különböző fékfelületeken. Az autók féktávolságát több tényező befolyásolja, melyek közül az egyik legkritikusabb pont a felület. Nem mindegy, hogy mi fut a kerekek alatt, de az sem, hogy ezek milyen minőségűek és összetételűek, esetleg áll-e rajta víz, vagy éppen jégréteg. Mi kipróbáltunk különböző aszfaltokat és betont is, szárazon és vízzel locsolva egyaránt.
Fékezés szempontjából a legveszélyesebb az olvadó jég, melyen egy 90 km/h sebességgel haladó autó nem képes megállni vészfékkel. Ezt mi megtapasztaltuk, ugyanis egy 200 méter hosszú, vízzel folyamatosan locsolt japán csempével – mely adottságaiban így megegyezik a jéggel – fedett felületre hajtottunk rá pontosan ekkora sebességgel. A csempe legvégén a sebességünk állandó vészfékezéssel is csak 68 km/h-ra csökkent.
A Low-speed handling pályán a Volkswagen R modellek kerültek előtérbe. Ahogyan a helyszín neve is mutatja, nem gyorsasági és nem is verseny zajlott az autók között, hanem 60 km/h-ra korlátozott sebességgel róttuk a köröket a kanyarokkal és szintkülönbségekkel gazdagon tarkított pályán.
A GTI Clubsport és a 4Motion Golf mögött egy Arteon Shooting Brake R modell, egy Tiguan R és egy Plug-In-Hybrid R Touareg is felsorakozott. A pilóták kedvence itt tagadhatatlanul a Golf GTI Clubsport volt, ami játszi könnyedséggel suhant.
Életszerű helyzetek városi környezetben
A ZalaZone tesztpálya területén lévő Smart City, mely egy körforgalmakkal, buszmegállóval, zebrákkal, parkolóhelyekkel és nem utolsó sorban házak homlokzataival is tarkított, szinte élethű urbánus környezet, tökéletesen alkalmas volt arra, hogy egyes szituációkban is teszteljük az autók féktávját. Városban kevésbé gyakori 70 és 80 km/h sebességgel is bizonyítottuk, hogy a zebrára figyelmetlenül lelépő idős hölgy karcolások nélkül megúszhatja a balesetet, ha a sofőr időben és kellő távolságra vészfékezést indít.
Ráadásul a rendezvény utolsó állomásán az is világossá vált, hogy a féktávolság teljes mértékben független az autók méretétől. Ugyanis sem a GTE Golf, sem a Tiguan vagy az Arteon Elegance, de a két Plug-In-Hybrid Multivan egyike sem ütötte el a képzeletbeli hölgyet.
A városi környezet arra is alkalmas volt, hogy leteszteljük a Multivan Life Front Assist rendszerét. A feladat egyszerű volt, először 50, majd 60 km/h sebességre állítottuk az autóban a tempomatot és a járművet egyenesen egy felfújt, azonban fémelemekkel ellátott kisméretű személyautóba irányítottuk. Bár sokkal később, mint ahogy egy városi környezetben is tapasztalt sofőr a fékhez nyúlna, a Multivan a fémelemek segítségével felismerve, hogy egy álló gépjármű vesztegel előtte, az utolsó pillanatban, vészfékkel, de baleset nélkül megállt. Köszönjük az élményt a Porsche Hungáriának!
Kapcsolódó:
- Audi RS erőmustra: a négykarikás márka legerősebb modelljeit teszteltük
- Vezettük a Suzuki hibrid modelljeit, mutatjuk mindet