© Nagy Gabriella

Hogyan tervezd meg az utazást a kutyáddal

„Toffee nem maradhat otthon, nélküle nem megyünk nyaralni” – ez volt a család egyértelmű álláspontja, de bevallom, ennek ellenére nagyon izgultam, amikor az első kutyás nyaralásunkra készültünk. Az úti cél Vela Luka volt, egy bájos horvát kisváros Korčula szigetén. Közel 1000 km-es út, autópályán, kanyargós országutakon át, egy rövid kompúttal kombinálva Orebić és Korčula városa között. Hogy fogja ezt bírni a család egyetlen és legkedvesebb, 1 éves golden retrievere, és hogy fogjuk ezt abszolválni mi, a két felnőtt és három kamasz gyerkőc?

Mielőtt a részletekbe merülnék, elárulom: az aggódásom szerencsére teljesen felesleges volt, és azt leszámítva, hogy a kb. 8-10 órásra tervezett útból végül egy majdnem 18 órás út lett, minden flottul zajlott.

És hogy mik azok az apró, de fontos dolgok, amelyekre érdemes odafigyelni, ha úgy döntesz, kutyával indulsz útnak?

Indulás előtt

Nagyon sokat segít, ha megtervezed az utat, és időben összepakolsz mindent, a család és a kutya dolgait is. Ehhez nekem nagy segítség, hogy mindig tételes listát írok arról, hogy mit kell eltenni, és ami már benne van a táskában, bőröndben, azt húzom is ki a felsoroltak közül. Itt leginkább az „időben”-en van a hangsúly, mert az első kutyás nyaralásunkon mi ezen csúsztunk el. Mivel későn végeztünk a pakolással, későn kerültünk ágyba, és hogy mégis tudjunk valamennyit pihenni, a tervezett hajnali 1 óra helyett két órával később, 3-kor indultunk el Budapest melletti otthonunkból. Ez a két óra csúszás viszont pont elég volt ahhoz, hogy belefussunk egy óriási dugóba a zágrábi elkerülő úton, majd utána az autópályán is, és sokszor órákon át csak araszolva tudtunk haladni.

Toffee listája nálunk a következőket tartalmazta:

• útlevél (Európán belül utazva az ún. Európai kisállat útlevél), amely tartalmazza a kötelező veszettség elleni oltás igazolását. Ezt az útlevelet állatorvos állítja ki, egyszeri összegért és egy év, azaz a veszettség elleni oltás lejárati ideje az érvényessége. Majd ha utána minden évben ebben rögzíti az orvos a beadott veszettség elleni oltást, az útlevél érvényessége automatikusan meghosszabbodik újabb egy évvel (ilyenkor már nem kell az útlevélért külön fizetni).
  • kutyatáp (én kimértem a nagy kutyatápos zacskójából a 9 napnyi adagját, így nem kellett az egész zacskót eltenni). Itt fontosnak tartom megjegyezni, hogy a megszokott ennivalóját vigyük neki, ne a nyaralás idejére időzítsük a tápváltást.
  • jutalomfalat
  • etető és itató tál
  • póráz és nyakörv
  • ürülék gyűjtő zacskó
  • a fekhelye és a kedvenc plüssjátéka (fontos, hogy legyen valami, ami az otthonára emlékezteti a kutyust az ismeretlen helyen, így könnyebben megszokja az új, ideiglenes kis helyét)
  • és persze labda, frizbi a vízi játékhoz.

Szerencsére a mi négylábúnk nagyon szeret az autóban utazni, és jól is bírja a hosszabb utakat is, de az első, rövidebb útjain előfordult, hogy hányt az autóban. Nálunk ennek megelőzésében az az egyszerű dolog segített, hogy az utazás napján reggel (vagy ha éjszaka utazunk, akkor előző este) már nem kapott enni. Amióta erre figyelünk, azóta sosem fordult elő ez a kis „baleset”. Ha ez nem segít, az állatorvosod tud segíteni, hogy milyen gyógyszerrel lehet a kutya szorongását csökkenteni, és megelőzni, hogy rosszul legyen az autóban.

Fő a biztonság

A KRESZ szabályai szerint a kutya az autóban rakománynak minősül (ugyanúgy, mint a bőröndök, csomagok), így utazás közben őt is rögzíteni kell. Ezzel egyrészt megakadályozható, hogy zavarjon vezetés közben, másrészt így biztosítható, hogy sem ő, sem a többi utas ne sérüljön meg egy nagyobb fékezés vagy baleset esetén.

Így a két legfontosabb dolog, amit szem előtt kell tartani, az a kutya biztonsága és komfortérzete. Vagyis, hogy kedvenced megfelelően rögzítve legyen az autóban, és legyen elegendő helye, kényelmesen tudjon mozogni, felállni, megfordulni és nyújtózkodni, ha szükséges.

Nálunk az a megoldás vált be, hogy Toffee az autó hátsó ülésén utazik, hámmal és kutya biztonsági övvel bekötve. Ehhez vettünk egy vízhatlan, mosható ülésvédő huzatot, ami az egész hátsó üléssort és az első ülések háttámláját is befedi, így az autó is megmenekül az extrém mennyiségű goldi-szőrtől.

Emellett biztonságos lehetőség a csomagtartóba helyezhető kutyaszállító box vagy ketrec, kistestű kutyáknak pedig a hordozótáska is megfelelő lehet, az autó biztonsági övével rögzítve.

Bármelyik opciót is választod, ha megoldható, akkor már egész kiskorától és fokozatosan szoktasd hozzá a kutyusodat az autózáshoz: először rövidebb távokat tegyél meg vele, majd ha ezeket jól viseli, jöhetnek a hosszabb kirándulások is.

Úton

Amit mi csak elméletben terveztünk be és a gyakorlatban aztán picit másképp működött (vagyis nagyon meghosszabbította az utazás időtartamát), az a gyakori megállás. Nagyon fontos, hogy rendszeres időközönként, nagyjából 2 óránként megállj a kutyáddal pihenni. Így tettünk mi is. Ilyenkor Toffee mindig kapott inni, picit megsétáltattuk a parkolóban, kinyújtózhatott, átmozgathatta magát és el tudta végezni a dolgát is.

Utazás közben beszéltünk hozzá, elmondtuk neki, hová megyünk, mi történik éppen. Az autóban is ott volt vele a kedvenc plüssállata, megnyugtatásképpen.

A légkondícionáló úgy lett beállítva, hogy kellemes legyen a hőmérséklet az autóban, ne legyen túl hideg a kinti levegőhöz képest, és ne fújja rá közvetlenül a hideget. Amit kiemelnék, hogy ne engedd kilógatni a kutyus fejét a lehúzott ablakon: egyrészt a menetszél kötőhártya-gyulladást vagy külső hallójárat-gyulladást okozhat neki, másrészt közlekedési szempontból is veszélyes.

Megérkezés és a nyaralás

„Gabi gazdi, hová jöttünk, hová hoztatok? Mit fogunk itt csinálni? Ez lesz az új házunk?” Ha beszélni nem is tud, de ezek a kérdések mind ott voltak Toffee szemében, amikor megérkeztünk. Először csak óvatosan, tőlünk alig eltávolodva szimatolta körbe a házat és az udvart, majd később már bátrabban indult felfedezőútra és szép lassan megismerkedett az új hellyel.

A fekhelyét a plüssével együtt, és az etető, itató tálját is a kis nyaraló központi részére helyeztük, hogy mindig a közelünkben lehessen. Együtt is felfedeztük vele az udvart, és ha elvégezte a dolgát, nagyon megdicsértük. Ügyeltünk rá, hogy soha ne maradjon teljesen egyedül az ismeretlen helyen.

Természetesen a vízpartra is velünk tartott. Mint a legtöbb golden retriever, Toffee is imád úszni, sőt, az első perctől kezdve annyira megszerette a SUP-ot, hogy aztán szinte le sem tudtuk robbantani róla. Felváltva utazott a család két SUP-ján, élvezte a hullámokat, átugrott egyik deszkáról a másikra, és szó szerint méltatlankodott, amikor egy-egy kisebb pihenőt iktattunk be az evezésben.

© Nagy Gabriella

Azóta eltelt két év, és az idén már a harmadik kutyás nyaralásunkra készülünk Toffee-val (szintén Korčula szigetére). Ugyanolyan hatalmas örömmel és várakozással, mint az elsőn, de talán már picit kevésbe izgulva, és jóval több tapasztalattal.

Ha eddig hezitáltál, én azt javaslom, nyugodtan vágj bele te is ebbe a nagy kalandba, mert felejthetetlen élményekkel tudtok gazdagodni, ha a négylábú is osztozik veletek a nyári kalandokban.