Az e-rollerek ma már a budapesti utcakép meghatározó szereplői, ám amennyien szeretik, legalább annyian ki vannak borulva a kétkerekű járgányoktól. Egyfelől gyors, egyszerű és fenntartható közlekedést biztosítanak, másfelől a járdán parkoló e-roller megnehezítheti az autók parkolását és a gyalogosok közlekedését is. Az ellenérzéseket sokszor azonban az elektromos rollerekkel kapcsolatos tévhitek okozzák, ezeket igyekszünk most eloszlatni.
1. Elektromos rollerekkel bárhol parkolhatunk
A tiltott parkolási zónák, mint például a belváros vagy a Margitsziget a Lime mobil applikációjában piros színnel jelöltek. A meghatározott parkolásmentes zónákon kívül a Lime folyamatosan edukálja felhasználóit a parkolási szabályokról is. Az applikációba kötelező fotót feltölteni a megfelelően leállított járműről minden egyes rollerhasználat után. A feltöltött fényképek elemzésével be lehet azonosítani a rollerrel helytelenül parkoló felhasználókat, visszajelzés küldhető számukra, és további segítséget kaphatnak a szabályos parkolás elsajátításához.
2. Egy e-roller élettartama csupán pár hónap, vagy még annál is kevesebb
A hazánkban is működő e-rollermegosztó szolgáltatás, a Lime saját rollereit nem csak tervezi, de elő is állítja. Annak érdekében, hogy a rollerek élettartama folyamatosan növekedhessen, egy kiemelten szakképzett karbantartó-csapat dolgozik a meghibásodott az eszközök szétszerelésén, így az alkatrészeket állapotuktól függően meg tudják javítani vagy újra tudják hasznosítani. Amint egy roller életútja végéhez érkezik, alkatrészeit újrahasznosítják. Az akkumulátor nem újrahasznosítható részeit a szolgáltató partnerei olyan biológiailag újrafelhasználható elemekké alakítják, amelyek energiaforrásként használhatók, a rollerekhez használt nyersanyagok, mint például az acél vagy műanyag, folyékony vagy por formában ismét hasznosulhatnak egyéb termékek előállításában.
3. Az e-roller nem az autós utazást helyettesíti, hanem a bicikli alternatívája
Nézzük meg Párizs példáját: a Lime rollerek 2018 júniusában érkeztek a francia fővárosba, azóta pedig a szennyező motormeghajtású járművekkel (autóval, taxival, motorkerékpárral, robogóval stb.) megtett utak számát 10 százalékban helyettesítették. A közhiedelemmel ellentétben, a rolleres utak a korábbi biciklis utazásokat csupán két százalékban váltották fel. Az elektromos rollerekkel világszerte megtett utak száma már átlépte a bűvös 100 milliót.
Minden negyedik Lime utazás egy autós utat helyettesített, így összesen több mint 40 millió autóval megtett kilométerrel és 9000 tonnányi CO2-csökkenéssel segítette a fenntarthatóság mellett vívott harcot a szolgáltató közössége. Budapesten a kihelyezett rollerek egész nap használatban vannak, egy-egy utazás pedig átlagosan 14 percig tart.
4. A szolgáltatók kibújnának a szigorú szabályozás alól
A Lime saját, a hatósági követelményeknél is szigorúbb szabályozást követ. A szolgáltatás használatához mobil applikáción keresztül kell regisztrálni, amelyhez szükséges a betöltött 18. életév. Nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy megismertessék felhasználóikkal a rollerhasználattal kapcsolatos tudnivalókat, a vonatkozó szabályozásokat és a biztonságos közlekedést. Minden esetben a felelősségteljes rollerhasználatra buzdítják felhasználóikat, a közlekedési rendszabályok betartására, és az arra kijelölt közlekedési felületek használatára ösztönzik őket. A felhasználók minden rollerezés megkezdése előtt útmutatót kapnak az applikáción belül a helyes rollerhasználatról, illetve felhívják figyelmüket a bukósisak viselésének fontosságára is.
Az e-rollerek használatával kapcsolatban egyre több több szabályt vezetnek be, hamarosan a KRESZ is módosulhat, ugyanis az elektromos rollerek és a segwayek Magyarországon egyelőre nem minősülnek járműveknek.
Forrás: Lime