A japán tetoválás történetéről
Színpompás hal lett a tetovált autó fő motívuma
Az egyik legnépszerűbb tradicionális motívum a koi: egy dekoratív, tenyésztett pontyfajta, amelyet Japánban a szeretet és a barátság jelképeként tartanak számon. Az irezumi világában erőt, gazdagságot, határozottságot, függetlenséget, kitartást és jó szerencsét tulajdonítanak a koi grafikának. Nem véletlenül választotta ezt a színpompás halfajt témájául Claudia De Sabe, aki a hagyományos tetováló eszközök helyett egy finom hegyű kézi fúróval dolgozott. Ezzel távolította el a fehér autóról a fényezést, hogy az alatta láthatóvá váló, nyers fémlemez háromdimenziós körvonalként rajzolja ki az autó teljes oldalfalát beborító témát.
Miután elkészültek a kontúrok, öt liternyi autófestéket vitt fel kézzel, kiemelve a részleteket. Végezetül aranyfüsttel díszítette, majd lelakkozta a kész munkát, így az egyetlen és megismételhetetlen példányban elkészült tetovált autó korlátozások nélkül használható. Más kérdés, hogy mindenki súlyos könnyeket ejtene akár egy apró kőfelverődés miatt is: habár a tetovált UX nem eladó, szakértők mintegy 120 000 angol fontra (kb. 46 millió Ft) becsülik az értékét.
Több munkával jár, mint egy ember kivarrása
A teljes projekt hat hónapon át tartott, a tervezéstől a leleplezésig. Csak a tetoválás (azaz a körvonalak gravírozása) egy teljes munkahetet vett igénybe. Megnehezítette a munkát, hogy az alkotó jóval nehezebben mozoghatott az autó körül, mintha egy hús-vér embert tetovált volna. Ráadásul a legapróbb tévesztés is korrigálhatatlan hibát eredményezett volna. „Amikor embert tetoválok, észben kell tartanom az izmok, a kötőszövetek elhelyezkedését és jellemzőit. Az autó esetében egészen más jelentett kihívást: itt a lemezek hullámzó, változó ívére kellett ügyelnem” – kommentálta a munkát Claudia De Sabe. Szerinte lendületes, dinamikus, áramvonalas idomaival a Lexus UX tökéletes alany volt a világ első autó-tetoválásához. Íme, a munkáról készült rövidfilm:
Fotók: Lexus