Nyáron az autók legfontosabb kényelmi és biztonsági funkciójává lép elő a klímaberendezés – igen, biztonsági, hiszen nemcsak a személyes tapasztalat mutatja, de kutatások is igazolták, hogy nagy melegben kókadozva romlik a koncentrációs képességünk, gyorsabban elfáradunk, lassulnak reflexeink. A forró napokon gyakorlatilag nélkülözhetetlen a légkondicionáló, ám csak akkor számíthatunk rá, ha jól működik, és tudjuk, hogyan kell hatékonyan használni. Ebben segíthetnek a Chery Group szakértőinek tippjei.

A rendszeres karbantartás alap

Bár legtöbbünk számára a klímaberendezés nem több egy varázsdoboznál – itt megnyomom, ott kijön a hideg –, valójában egy összetett szerkezetről van szó, amelynek fogyó elemeit pótolni, kopó alkatrészeit gondozni vagy cserélni szükséges időről időre. Egy-két évente ezért ajánlott ellenőriztetni szakszervizben a rendszert akkor is, ha nincsenek meghibásodásra utaló tünetek. Ha vannak – nem hűt eléggé, nem párátlanít, büdöset fúj, nem csöpög ki az autó alá a kondenzvíz –, akkor ne halogassuk a javíttatást, mert a rendszer elhanyagolásával komoly költségeket vehetünk a nyakunkba. Ami a mindennapi karbantartást illeti, hetente akkor is érdemes bekapcsolni a klímaberendezést, ha egyébként a külső hőmérséklet miatt nem érezzük szükségét. Ha ugyanis huzamosabb ideig nem használjuk, a tömítések kiszáradhatnak, a mozgó komponensek megszorulhatnak, a bent rekedt párás levegőben megtelepedhetnek és burjánzani kezdhetnek a penészgombák.

Indítsunk friss levegővel

A tervezett indulás előtt öt-tíz perccel beindítja az autót, és lehűti az utasteret? Rosszul teszi: a felforrósodott légtömeg lehűtése extra terhelést jelent a klímaberendezésnek. Hatékonyabb és egyszerűbb, ha az elindulás pillanatában bekapcsolja a klímaberendezést, és lehúzza az ablakokat. Mire a klímaberendezés elkezd valóban hideg levegőt árasztani, a menetszél kifújta a forró levegőt az utastérből, így takarékosabban és gyorsabban érhető el a kellemes utazóhőmérséklet. Kivételt jelentenek ez alól az olyan autók, amelyek rendelkeznek előklimatizálás funkcióval, hiszen ezek klímaberendezését eleve felkészítették erre az üzemmódra. Ilyen szinte az összes elektromos vagy plug-in hibrid autó, amelyeket így a töltőre csatlakoztatva, hálózati áramról hűthetünk le.

Mennyiség vagy minőség?

Miután az utastér elérte a kívánt hőmérsékletet, érdemes változtatni a klíma beállításain – de hogyan? Vannak, akik feljebb tekerik a hőmérsékletet, mások a ventilátor sebességét csökkentik. Pusztán gépészeti szempontból az utóbbi a jobb megoldás. A klímakompresszor ugyanis nem tud mást előállítani, mint valamivel fagypont feletti levegőt, ha feljebb tekerjük a hőfokot, csak meleg levegőt keverünk ehhez. A klímaberendezés hatékony működése szempontjából kedvezőbb, ha inkább a levegő mennyiségét, azaz a befújás sebességét csökkentjük. Ezzel ráadásul elméletben a rendszer élettartamát is növeljük, és csökkentjük az üzemanyag-fogyasztást, de a különbség valójában elenyésző: aki inkább a hőmérséklettel variálna, mint a befújás erősségével, tegye nyugodtan.

Ne dobjuk el, amit megszereztünk

Csökkenthetjük a klímaberendezés terhelését, ha a szellőzést az utastéri levegő keringetésére kapcsoljuk: ilyenkor egyre hidegebb levegő ömlik át a rendszeren, a légkondicionálónak nem kell mindig a nulláról kezdenie a munkát. Ez azonban csak akkor ajánlott, ha nem szállítunk utasokat, és akkor is csak közepesen hosszú időtartamra: egyrészt a belső tér hátsó traktusában kevésbé hatékonyan forog ilyenkor, ezért nem is frissül a levegő; másrészt, bár a párát és a szennyeződést a klímaberendezés kiszűri a levegőből, az elhasznált oxigént nem tudja pótolni, ezért időről időre ki kell kapcsolni a keringetést.

Nem jó, ha hirtelen ér véget

A tomboló nyárban könnyen felszalad 35°C fölé a külső hőmérséklet. Ez persze a kellemes 22-24°C-ra hűtött autóban utazva fel sem tűnik, amikor azonban célhoz érünk, és kiszállunk, szervezetünket hirtelen hősokk éri, ami akár rosszullétet is okozhat, különösen idős vagy szívbeteg utasoknál. Az utazás végéhez közeledve érdemes fokozatosan hozzászoktatni szervezetünket a meleghez: pár perccel azelőtt, hogy megérkeznénk, állítsuk le a klímaberendezést, de hagyjuk bekapcsolva a szellőzést, hogy lassan visszamelegedhessen az utastér. Ezzel a gyakorlattal egyébként a klímaberendezésnek is jót teszünk: így megelőzhető ugyanis, hogy a rendszerben vízpára maradjon, ami összegyűlve bebüdösödhet – az autó újraindításakor sem kellemes, ha ezt a párás levegőt fújja vissza a szellőzőrendszer az arcunkba.

+1. A megelőzés a legjobb védekezés

Ha nem szeretnénk forró utastérben utazni, ne engedjük, hogy felmelegedjen – ilyen egyszerű. Igyekezzünk árnyékban parkolni, a műszerfalat védjük árnyékolóval – ez egyrészt lassítja az anyagok elöregedését, másrészt a felhevült felület hosszú ideig ontja magából a meleget, hősugárzóként nehezítve a klímaberendezés dolgát. Ha a közbiztonság vagy a környezet lehetővé teszi, a parkolás idejére hagyjuk résnyire lehúzva az oldalablakokat, kissé kibillentve a tetőablakot. És bár a témához csak áttételesen kapcsolódik, nem lehet elégszer elmondani: nyáron rövid időre se hagyjunk embert vagy állatot a parkoló autóban! Közvetlen napsütésre sincs szükség ahhoz, hogy az utastér percek alatt kemencévé váljon, ami életveszélyes lehet a gyermekek, idősek, kisállatok számára!

Ezt se hagyd ki:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •