1974-ben álmodták meg tervezői a legendás Traction helyébe lépő DS utódját, a Citroën CX-et. A CX-re napjainkig a hetvenes-nyolcvanas évek emblematikus Citroën modelljeként emlékezünk. Két tekintélyes elődjéhez hasonlóan számos technikai újítás fémjelezte, amelyek gyártásának tizenhét éve során kivételes tulajdonságokkal ruházták fel, és még 2024-ben is különleges járműnek számít.
Kivételesen elegáns, áramvonalas sziluettjének köszönhetően igazi legendává vált, amely nem téveszthető össze más modellekkel. A CX-et 1989 nyarán váltotta fel az XM, amelyet 1988. májusában mutattak be. Kombi változatai egészen 1991. nyaráig a márka kínálatában maradtak.
CX: a fejlesztések netovábbja
A CX-et hivatalosan 1974. augusztus 26-án, napra pontosan két hónappal az Automobiles Citroën és az Automobiles Peugeot egyesülését követően indították útjára. A sajtónak az előző év júliusában, Svédországban mutatták be azt a huszonkét CX 2000 és CX 2200 modellt, amelyek a tesztelést követően a bámulatos, 3400 kilométeres, hat napos sarkköri túra (Raid Arctique 1974) keretében tértek vissza Párizsba, a Citroën Champs Elysées-n álló szalonjába. A huszonkét CX-modellt ugyanaz a huszonkét fiatal sofőr vezette, akik egy évvel korábban 2CV modellekkel teljesítették az afrikai túrát (Raid Afrique 1973).
Az 1974. augusztus 26-án debütáló CX 2000 óriási feltűnést keltett az októberi Párizsi Autószalonon. A modellt a Citroën stand sztárjaként azonnal innovatív járműként ismerték el.
Elődeitől megörökölte elsőkerékhajtását, hidropneumatikus felfüggesztését és nagy teljesítményű kétkörös tárcsafék-rendszerét, amelyek mára elválaszthatatlanok a Citroën márkától. A jövevényt azonban számos egyedi újítás is jellemezte. Ilyen volt például a jármű orrába keresztben és kissé billentve beépített négyhengeres motor, ami a tömegeloszlás és az úttartás további optimalizálást szolgálta. A maximális kényelem érdekében az önhordó karosszériát tizenhat ponton rugalmas elemekkel egy segédvázhoz rögzítették, ami kiszűrte az első és hátsó felfüggesztés, valamint a motor és a váltó okozta zajokat és rezgéseket.
Aerodinamikus vonalvezetésén túl, amelyre a CX név is utal, a belső formatervezést is alapos kutatás előzte meg. A legemblematikusabb elem kétségkívül a félhold alakú műszeregység, amely egy hajó módjára ringatózik a műszarfalon. A tervezők az ergonómiáról és a passzív biztonságról sem feledkeztek el. Először is, a vezetéshez elengedhetetlen funkciók, így a fényszórók, a jelzőlámpák, az ablaktörlők és a kürt vezérléséhez egy pillanatra sem kellett levenni a kezet a kormányról. A borítások és a belső tér minden eleme sima és áramvonalas volt. 1974-ben jelentős újdonságnak számítottak a visszahúzható első biztonsági övek is.
A CX különleges tulajdonságai természetesen nem maradtak észrevétlenek: 1975. január 29-én (jóval a Volkswagen Golf, Audi 50, Fiat 131 és Volvo 200 előtt) elnyerte az európai szaksajtótól az Év Autója címet. 1975 júniusától a CX megörökölte az SM híres, Diravi fantázianévre keresztelt kormányszervóját. Ez a rásegítés mértékét mindig az autó sebességéhez igazította és a vezetési körülményektől függetlenül kivételes kormányozhatóságot biztosított, száraz, nedves, havas időben is, a sebességtől függetlenül. Ez a technológia eredetileg opciós volt, később azonban
már a teljes termékcsaládban alapfelszereltségnek számított.
Legendás CX-reklámok
A CX-reklámok mindig is nagy hatásúak voltak, akár visszafogott és elegáns, akár dinamikus és ütős képet festettek az adott modellről. Ezeket a híres RSCG reklámügynökség jegyezte, amelynek emblematikus igazgatója, Jacques
Séguéla volt. Az 1980-as években jelentek meg az első reklámok, amelyekben – intimitást sugárzó, fekete-fehér háttér előtt – olyan korabeli hírességek és színészek nyilatkoztak elismerően a CX-ről, mint Françoise Hardy, Jacques Dutronc vagy Miou-Miou. A CX ugyanakkor igazán különleges reklámkampányokkal is büszkélkedhetett, amelyeken a neves fotós Jean-Paul Goude vizuális alkotásai és „múzsája”, Grace Jones modell és színésznő is megjelentek.
A CX GTI Turbo 1984. októberi bemutatójára Goude agresszív és provokatív kampányt készített, amelynek szlogenje a CX GTI Turbót egyenesen „démoninak” nevezte. Közlekedésbiztonsági okokra hivatkozva hamar betiltották ezt a reklámot, amelyben központi szerepet kapott a turbófeltöltős motorral szerelt jármű 220 km/órás végsebessége… A korabeli közlekedési miniszter tiltása azonban csak még népszerűbbé tette az emlékezetes reklámot, amely aztán futótűzként terjedt.
A CX számokban
Az összes modellváltozatot összevetve 1974 és 1991 között több mint 1 millió (1042460 db) CX-et gyártottak. Ez 1974 és 1989 között 913375 darab (ebből 29380 darab hosszú változatú) szedánt, 1976 és 1991 között pedig 129085 kombi (köztük 900 Enterprise) változatú CX-et jelentett.
Ez is érdekelhet:
- 8 tipp és egy tornagyakorlat a sok vezetés miatti hátfájás ellen
- Az egyik fővárosi pláza megvizsgálta, hogyan öltözködnek a magyarok- íme az eredmény
- Főzz Lavazza kávét az autóban is!