Gérard Welter, a Peugeot első legendás formatervezője

Az autógyártók saját formatervezői évtizedeken át asszisztensei voltak csupán ezeknek a független alkotóknak. Csak a közelmúltban, az egységes márkaarculat követelményének általánossá válásával léptek ki az árnyékukból. Szemléletes példája ennek Gérard Welter, aki 1960-tól 2007-ig, egész pályafutása alatt a Peugeot dizájnereként dolgozott. Ő rajzolta meg többek között a Peugeot 504 fényszóróit. A legenda szerint ezeket Sophia Loren igéző szemei ihlették. 1998-ban ő vetett véget a kiszervezett autódizájn korának, amikor egy személyben jegyezte a Peugeot 206-ost.

Peugeot 206
Peugeot 206

Már a kisautó elődjét, a zseniális Peugeot 205-öst is ő alkotta. Maga azonban talán a motorsportban elért eredményeire volt a legbüszkébb. 1988-ban különleges aerodinamikai csomaggal szerelt fel egy WM Peugeot P88 versenyautót, amely így elsőként lépte át a bűvös 400 km/óra sebességet a Le Mans-i 24 órás futamnak otthont adó Circuit de la Sarthe versenypálya legendás egyenesében, a Mulsanne-on.

WM Peugeot P88
WM Peugeot P88

Különleges koncepciójárművek kerültek ki Gilles Vidal kezei közül

Vidal elődeinél merészebben, egyszersmind nagyobb szabadsággal kezelte a formatanulmányokat, ezekre azonban nem ragyogó kiáltványként, hanem egyszerű vázlatként tekintett, amelyek feladatukat beteljesítve gyorsan elhervadnak. Tíz év alatt számtalan emlékezetes koncepciójárművet (köztük a semmihez sem fogható BB1-et) alkotott, ám egyiknél sem ragaszkodott ahhoz, hogy sorozatgyártásban megvalósítható autót teremtsen – ahogy fogalmazott, a Peugeot ügyfelei nem klónokat, hanem folytonos fejlődést és megújulást várnak.

Peugeot bb1 koncepció
Peugeot BB1 koncepcióautó

Koncepcióival ezért egy-egy konkrét feladatra, problémára, kihívásra keresett és talált válaszokat. Ezeket a részmegoldásokat aztán már biztos kézzel vezette át sorozatgyártásba. Ő kezdte el valódi prémium tartalommal megtölteni a márkát. És az ő nevéhez köthető az i-Cockpit vezetői környezet koncepciójának a kidolgozása és megvalósítása. Vallotta, hogy a formatervezés több felszínes kommunikációnál: tartalommal kell azt megtölteni.

A Peugeot márka jelenlegi formájában Gilles Vidal teremtménye, a jövővel kapcsolatban azonban éppen az a tanulmányautó vetette fel a leginkább érdekfeszítő, legmesszebb vezető kérdéseket. Ez pedig a frissen kinevezett utódja, Matthias Hossan nevéhez köthető.

A cikk a következő oldalon az utód bemutatásával folytatódik. 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
1
2
3