A Suzuki Across egy elektromos hálózatról tölthető hibrid autó (plug-in hybrid), amely igazi kuriózum az utakon. Bár technikailag a Toyota RAV4 „testvére”, Suzuki emblémával sokkal ritkábban látni, így ez egy különleges választás lehet azoknak, akik egy különlegesen sokoldalú autót keresnek. Stílusában elegáns, de nem tolakodó, a teljesítménye pedig messze felülmúlja az elvárásokat – mindezt úgy, hogy közben nem kell aggódnunk, hogy minden sarkon ugyanilyen autóval találkozunk.

Japán finomságok és egyedi részletek

A japán dizájn finomságai jól érvényesülnek a külső stílusjegyekben: az első fényszórók elegáns, elnyújtott vonalai mintha egy szamuráj kard pengéje szelte volna: határozott és letisztult. Az autó megjelenése nem hivalkodó, de mégis vonzza a tekintetet.

Hátulról már inkább csak az embléma az, ami megkülönbözteti a Toyotától, de ez nem feltétlenül probléma. Az egyszerű de sarkos forma itt is dominál, és a magas építésmód hozzáad egy jó adag terepjárós hangulatot. Ez az autó egyszerre masszív és elegáns, mint egy japán harcos, aki modern öltönybe bújt. Olyan autó, amivel nemcsak bejárni lehet a várost, hanem magabiztosan nekiindulni a természetnek is.

Tágas, mint egy kisebb nappali

Az Across belső tere egyszerűen óriási. Ez nem az a fajta autó, ahol a magasabbak először lejjebb húzzák az ülést, majd egy gyors „sóhajjal” beletörődnek, hogy itt szűken lesznek. Itt mindenki kényelmesen elfér, még ha a 190 centit is verdesi a magassága.

És akkor a praktikum! Az Across tele van okos kis tárolóhelyekkel: pohártartók, polcok, zsebek, itt tényleg mindennek megvan a maga helye. A kedvenc részem azonban mégis az, hogy a vezetőülésből nagyszerűen látni magunk előtt a motorháztetőt. Mintha egy hajó kapitánya lennél, amikor kormányzol. Imádom, hogy vannak gombok, amiket tekergetni lehet és klasszikus módon szabályozhatom a légkondicionálást. Jó méretű és kellően gyors a központi kijelző, minden olyan magától értetődően jól működik. Kellemes a magas üléspozícióban ülni, jó  a kilátás az autóból. A csomagtartó 490 literes, bővel elég egy család számára.

Meglepő dinamizmus

A vezetési élmény az Across-ban egészen meglepő, főleg, ha egy ekkora autótól nyugodt, lomha tempót várnánk. A plug-in hibrid rendszer 306 lóerejével egészen dinamikus – a villanyhajtás csendes, szinte pillanatok alatt segít kilőni a hajónkat „többcsomós” sebességtartományba. A „hátszelet” ilyenkor az elektromos hajtás biztosítja. És közben csend van – ez a fajta nyugodt erő engem mindig lenyűgöz.

Az elektromos hatótáv kb. 70-80 kilométer – ez több, mint elég a napi városi ingázáshoz. Amikor kifogy a „villany”, akkor sem kell „vitorlát bontani” ahhoz, hogy tovább haladhassunk. A full hibrid rendszer ilyenkor egy takarékos benzinmotort aktivál, amely meglepően tökéletesre csiszoltan  működik együtt az elektromos hajtással. Ami a két hajtás frigyének legszembetűnő gyümölcse: a kis fogyasztás(ka).  Körülbelül 6-7 liter között el lehet járni vele még lemerült akku mellett is. Egy ekkora SUV-tól ez egészen figyelemreméltó.

Hajó a szárazföldön

Az autó futóműve tökéletesen simítja ki az úthibákat, mintha csak a vízen suhanna. Akár városi kátyúkon, akár vidéki, göröngyös utakon jársz, az Across futóműve olyan lágyan viszi át az akadályokon, mintha csak hullámokon ringatóznál. Kanyarvadászatot azért a Bükkben ne ezzel tervezzünk, de az autópályán komoly vetélytársakat is meg tud lepni a teljesítményével.

Ráadásul a négykerék-meghajtás garantálja, hogy a legrosszabb útviszonyok se fogjanak ki rajta. Télen, havas utakon vagy éppen egy sáros, eső áztatta erdei ösvényen is magabiztosan visz előre, így akár kirándulásra, akár síelésre is tökéletes választás egészen a pályaszállásig (beépített lánctaplas módot még nem fedeztünk fel a menüben).

Csak a kiváltságosoknak?

Na, itt jön az a pont, ahol elgondolkodtam. Mert az Across sajnos nem az olcsó kategóriába tartozik: 24.570.000 Ft a jelenlegi akciós ára. Ez nem az a modell, amit csak úgy „hirtelen felindulásból” vesz meg az ember. Az ár inkább azok számára lehet vonzó, akik valóban ki tudják használni a plug-in hibrid rendszer előnyeit – főleg a városi elektromos közlekedést –, és valami igazán különlegeset keresnek.