Amikor 2013-ban megjelent a magyar piacon is az első generációs Nissan Leaf, világszinten már 54 ezret eladtak belőle. Alig egy évvel később 150 ezer elektromos Leaf rótta az utakat világszerte. 2018-ban mutatkozott be a második generációs változat, amely elsősorban a hajtás és a hatótávolság terén lépett nagyot előre, de a formaterve is drasztikusan megváltozott. Hiába jön ki egyre több gyártó e-autóival, ha szóba került az elektromos autózás, akkor az számomra valamiért csakis Leaf lehetett. Végre testközelből is megnézhettem, mit tud.
Az új Nissan Leaf lépést tart a korral
Az új Leaf igazi újhullámos elektromos autó. Kezdetben az akksis autók a dizájn terén próbáltak meg kiemelkedni. Manapság viszont már éppen úgy néznek ki, mint a belső égésű motorral hajtott társaik. Ráadásul a hatótáv terén is kezdik utolérni őket. Nincs ez másképp a legújabb Nissan Leaffel sem.
Szerkesztőségünkhöz egy Nissan Leaf N-Connecta érkezett, halványzöldes fényezéssel, zongora lakk fekete betétekkel és krómhatású kilincsekkel. A japánok ezzel a külsővel ismét nagyot mentek, ugyanis az új Leaf egyszerre hat modernnek, klasszikusnak és népautónak. Igaz, egészen picit összetéveszthető az új Micrával is.
A hátsó sor kicsit szűkös, de a csomagtér nem rossz
A Leaf azért nagyobb és tágasabb is mint a testvére, éppen ezért klasszikus értelemben nem lehet rá csak és kizárólag városi autóként tekinteni. Utastere alapvetően ötszemélyes, de ha teljes értékű ülőhelyekből indulunk ki, akkor inkább négyszemélyesként érdemes rá gondolni. Ettől függetlenül a helykínálat egyáltalán nem szűkös, sőt. Az első két ülés a fotelek kényelmét idézi, a széles combtámasz sportos érzetet kelt.
A hátsó ülések is rendben vannak, kárpitozásuk nem durva, mégis elég strapabírónak tűnik. A pazar helykínálat hátul már egy kicsit nettóba megy át. Ez a negatívum annak köszönhető, hogy a karosszéria alatt kapott helyet az akkumulátorcsomag. Így hátul kicsit magasabban van a padló is. Cserébe viszont mély, 385 literes csomagtér áll rendelkezésre, ami a kategóriához képest átlagon felüli kapacitást jelent.
A sofőrnek elég jó dolga van
A vezetőtér kialakítása a prémium kategóriás autókét idézi. A mindennapi dolgainkat is van hova pakolni: a váltógomb mellett két pohártartó, aprópénzes tálca, valamint egy tárolóval ellátott könyöklő is elfért. Ide a telefonunk és a napszemüvegünk tokja tökéletesen befér. Ha már a váltóról van szó: érdemes megjegyezni, hogy benzinesből átülve ez az autó egyetlen egysége, ami megszokást igényel. A fokozatok kapcsolása kezdetben furcsa lehet, de nagyon hamar bele lehet jönni.
A műszerfalon a kormánykerék mögötti rész kialakítása elég rendhagyóra sikerült, ugyanis a kilométer/óra jobb oldalra került, ráadásul kissé retró módon mechanikus műszeregységként működik. A fordulatszámmérő pedig digitális, ami jól passzol az elektromos hajtáslánchoz.
Amíg ennek a skálája a kék tartományban van, addig energiatakarékos vezetést valósít meg a sofőr, azon túl viszont többet fogyaszt az autó a kelleténél. A kijelzőn a hátra lévő hatótáv, valamint az akkumulátor töltöttség is megjelenik. A műszerfal sem túl magas és nem terpeszkedős fajta, sokkal inkább elegáns és ergonomikus. Elektromos autóknál kulcskérdés, hogy ne melegedjen fel túlságosan a belső tér, mert akkor sok energiát kell fordítani annak hűtésére. A Leaf ezen a téren sem vallott kudarcot, ami többek között a színezett üvegeknek, az ideális szélvédő kialakításnak köszönhető. Klíma használatával körülbelül 20 kilométeres mínusszal számoltunk a hatótávot illetően.
A gyorsulásukért is imádjuk az e-autókat
Az új Nissan Leaf mindössze 7,9 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométerre és ez a dinamizmus a városi vezetésben is jól megmutatkozik. Valljuk be, az elektromos autóknak a gyorsulás az egyik hatalmas pozitívuma a környezetbarát hajtás mellett.
A kocsi gyors, a nyomaték tökéletesen megfelelő, az erősebb fékezések, vagy lassítások hatékonyan töltik az akksit az energia visszatáplálásnak köszönhetően. Tesztautónkat 40 kWh-os akkumulátorcsomaggal szerelték, ezzel 270 kilométeres hatótávra képes. 60 kWh-os akksicsommaggal is lehet kérni, amivel már 385 kilométer tehető meg egy feltöltéssel.
A hatótáv azonban az elektromos autóknál nem egy fix szám, nem azt jelenti, mint a benzinesnél, hogy feltöltés után már csak fogy. Ha valaki odafigyel a vezetésre, akkor menet közben is több tíz kilométerrel növelhető a hatótáv. Dugóban araszolva is sokat fékezünk, ami jót is tehet az energia visszatáplálásnak, de a lejtőkön szintén szépen vissza lehet „csepegtetni” az akksiba.
Őszintén: nem véletlenül népszerű a Nissan Leaf
Elektromos autó révén hangja nem nagyon van, gyorsításkor körülbelül olyan érzést kelt, mintha a Combino lendülne neki. Mindez az akadozásmentes 110 kW-os ( 147 lóerős) AC-szinkron elektromos motornak köszönhető. De nemcsak halk, hanem kényelmes és komfortos is. Kasztnija nagyon egyben van, a budapesti utak egyenetlenségeit alig-alig érezte meg. Futóműve kissé feszes és sportos, de nem dobál és a ringatózás, vagy az imbolygás is távol áll tőle. A kilátás nagyon jó, a széles, de nem túl magas szélvédő tökéletes rálátást biztosít az útra.
Kormányzása nem túl érzékeny, nem is túl érzéketlen, éppen a pont jó kategória. Teljesen olyan, mint amikor valaki gokartot vezet, csak itt van elektronikus szervo, nem is kell erőlködni. Ha félfordulattal jobbra vagy balra fordítottam, azonnal fordult is az eleje. Ez nagyon kényelmessé teszi a városi vezetést. Legfőképp a sok kis ívben történő befordulást, valamint a párhuzamos helyekre történő hátrafelé beállásokat.
A parkolás sima ügy, nincsenek holtterek
A Leaffel egyszerűen gyerekjáték parkolni: kis sebességnél is könnyen és erőkifejtés nélkül lehet kormányozni. A hátsó és az első kamera teljes mértékben eltünteti a holttereket. Hátramenetben a tolatókamera automatikusan bekapcsol, ahogyan a tolatást jelző hang is. Ez elég hasonló a buszoknál és a teherautóknál használt hangjelzéshez, néha úgy éreztem mintha egy turistabuszban ülnék éppen. Automatikusan előre menetben viszont nem aktiválódik a front kamera, de a multimédiás rendszer érintőképernyője mellett egy gombnyomással bekapcsolhatjuk azt. Ennek akkor van jelentősége, ha belvárosban olyan helyen parkolunk, ahol magas a padka. Nagyon jól jött például Budapesten a Nagymező utcában.
A frontkamera a kép mellett csipogással is jelzi, ha valaki elsétál az autó előtt. Így akkor is figyelmezteti a sofőrt egy esetleges baleset veszélyről, ha éppen nem a képernyőt figyeli. A 360 fokos nézet felülnézetből jeleníti meg az autót és környezetét, így még egyszerűbben parkolhatunk.
A töltés ma már szó szerint pofon egyszerű
Nagyon-nagyot fordult a világ néhány év alatt az elektromos autók töltését illetően. Pár éve, amikor utoljára vezettem elektromos autót, még elég hiányos volt a hálózat. Arról nem is beszélve, milyen körülményes volt a töltés. Regisztrálni kellett, e-mailt küldeni, űrlapot kitölteni és ki tudja még mit. Most, 2019-ben csak le kell tölteni telefonra a Plugshare alkalmazást, ami megmutatja az éppen közelben lévő töltőpontokat, sőt azt is kijelzi, melyik szabad éppen. Így egy egészen más világ tárul a szemünk elé, ugyanis csak Dél-Buda néhány kilométeres körzetben legalább hat töltőoszlop akadt. Ezek legnagyobb része ingyenes e-mobi pont volt, ami annyit jelent, hogy csak oda gurulsz és már lehet is tölteni.
A Nissan Leaf töltése egyszerű: kétfajta töltő áll rendelkezésre, egyik az otthoni töltést szolgálja, a másik pedig a töltőoszlopnál történő AC, vagyis lassú töltést (opcionálisan gyorstöltővel is rendelhető). A teszttapasztalatok azt mutatják, hogy 50 kilométeres hatótávnál AC-töltéssel nagyjából 240 kilométerre lehet tölteni 4 óra alatt a Leaf akkumulátorait. A töltőoszlopról történő lecsatlakoztatáshoz egy, a slusszkulcson található gombot kell megnyomni, így engedi kihúzni az autó és a töltőoszlop aljzatából is a kábelt. Ez talán válasz azoknak is, akik eddig attól féltek, mi lesz, ha valaki töltés közben szétkapcsolja az autót és a töltőt. Nos, természetesen a Leafet sem lehet.
10 millióért a miénk lehet egy új Nissan Leaf
A 2,5 forintos állami támogatással a legolcsóbb Nissan Leaf kicsivel 9 millió forint felett van. Tesztautónk 12 millió forintba kerül újonnan, ami többek között olyan extráknak köszönhető, mint a fűthető elülső ülések, az automatikusan visszacsukódó visszapillantó tükrök, a fűthető kormánykerék, valamint a 360 fokos parkolócsomag. Ezzel együtt is az új Nissan Leaf egyre versenyképesebbnek mondható a benzinesekkel szemben, hiszen ezért az árért tulajdonosa hosszú időre elfelejtheti az olajcserével és egyéb más karbantartásokkal járó szervizlátogatásokat.
Másrészt egy olyan modern és magas felszereltségű elektromos autóra tehet szert, amivel egy feltöltéssel akár a Balatont is elérheti. Sokan felszisszennek az elektromos autók árait látva, de igenis van kereslet az e-autókra, és a vásárlók száma csak nőni fog a következő években. A Leaf például jelenleg Európa piacvezető elektromos autója, amelyből 2019 márciusáig több mint 400 ezret adtak el világszerte. Én szívesen hazavinném a következőt.