©Nagy Gabriella

Mr. Sportage azonnal belopta magát a szívembe határozott, letisztult és elegáns vonalaival, jellegzetes és egyedi formájú fényszóróival, valamint a szememnek oly kellemes Yuka Steel Grey színével (ami szerintem inkább egy zöldes árnyalat, és én egyszerűen csak Kia-zöldnek hívom). Az elhúzható, sőt nyitható napfénytetőt meglátva pedig végképp levett a lábamról. Egy hetes élmény-és kaland beszámoló következik.

Tükröm, tükröm…

Kívülről nézve persze SUV-nak SUV, a modell legújabb, 5. generációs verziója mégis kitűnik a városi terepjárók tömegéből. Az íves, összességében mégis sportosan határozott vonalvezetésnek köszönhetően van benne valami plusz, amitől más, és kétségkívül felismered, ő itt egy Kia Sportage. Elől a bumeráng alakú LED nappali menetfény, az ikonikus „tigrisorr” hűtőrács, hátul az elegáns LED lámpák, melyeket mintha két határozott tusvonással festettek volna az autóra, mind-mind ezt az egyediséget erősítik. Érdekes megoldás, hogy a hátsó ablaktörlőt a tetőspoiler alá rejtették, ez még letisztultabbá teszi a megjelenést.

Méreteit tekintve az autó csaknem 4.5 m hosszú, 1.8 m széles, tengelytávja pedig 2.68 m. A csomagtér is tágas, alapvetően 587 literes, és ez a méret a hátsó ülések előre döntésével 1780 literesre növelhető. Nincs is más hátra, irány a hétvégi családi kirándulás! Ha pedig arról van szó, egy hosszabb utazás, nyaralás sem okozhat gondot, könnyen megbirkózik a nagyobb csomagokkal is.

©Nagy Gabriella
©Nagy Gabriella

Ó kapitány, kapitányom!

Ahogy beültem, az első pillanattól kezdve úgy éreztem, mintha egy csúcsszuper yacht-on szelném a hullámokat. Hogy miért, azt máris elmesélem.

Rögtön kezdeném az alapvetően is tágas belső térrel, amelyet még jobban kiemel a hatalmas méretű napfénytető. Bevallom, nekem ez utóbbi a gyengém, és tikkasztó szeptember eleji hőség ide vagy oda, én mindig elhúzott, sőt, ha lehetett, nyitott tetővel közlekedtem.

©Nagy Gabriella

A második dolog, ami azonnal magára vonta a figyelmemet, a hatalmas, íves, egybefüggő, de valójában kettő darab kijelző. A kormány előtt található a műszerfal rész, amely egy 12.3″ méretű, testre szabható megjelenésű információs felület, ahol minden fontos, a vezetéshez kapcsolódó adat megjelenik. Mellette helyezkedik el egy szintén 12.3”‑os, nagy felbontású, tűéles LCD-képernyő, amely egyesíti a navigációt, és a menürendszert. A kettő kijelző együtt, egy összefüggő ívelt felületen, közösen alkot egy igazán modern és felhasználóbarát rendszert.

Harmadikként említeném az elektromosan állítható első üléseket. Szeretek magasan ülni és jól kilátni, ezért az első dolgom volt az ülést a lehető legmagasabb pozícióba állítani. Bár az ülőfelület kissé rövidebb a megszokottnál, nekem ez nem volt zavaró.

Nos, ez a három tényező, a viszonylag nagy méretű és vastagabb kormánnyal együtt nekem teljesen olyan érzetet adtak, mintha vezetés közben egy biztonságos, otthonos hajóbelső ölelne körbe a képzeletbeli tengeren.

©Nagy Gabriella

Ezután már meg sem lepődtem, amikor a gyártó oldalán azt olvastam, hogy az autóban elektronikus szabályozású felfüggesztés található, amely a lengéscsillapítás karakterisztikáját folyamatosan, valós időben módosítja, ezzel biztosítva az optimális komfortérzetet és a biztonságot.

Vezetés közben minden kézre állt. Lent középen egy nagy tekerőgombbal állítható az előre-illetve hátramenet. Ez elsőre furcsa, de könnyen megszokható és én az egy hétig tartó közös útjaink során meg is szerettem. Ugyanitt választható ki a vezetési mód (eco vagy sport), összkerék meghajtású modell esetén, mint amilyen a tesztautóm is volt, a terep mód (havas, a saras és homokos út), és ha szükséges, itt kapcsolható be a 360°-os kamera is (ez utóbbi tolatás során automatikusan aktiválódik). A kormányon lévő gombok, kapcsolók (többek között a tempomat, sávtartó asszisztens, hangerőszabályozó) is logikusan és könnyen elérhetően vannak elhelyezve.

A klímapanel és a multimédiás rendszer gombjai egy változtatható funkciójú, érintőgombos kezelőfelületen találhatóak a nagy kijelző középeső része alatt: ez a felület használható – két fizikai tekerőgombbal együtt – a hőmérséklet szabályzásához, vagy a hangerő és rádiócsatornák beállításához.

©Nagy Gabriella

Mindezek mellett egy sor olyan aprósággal is találkoztam, amelyek praktikusságukkal vagy akár „csak úgy”, még otthonosabb és szerethetőbb érzetet varázsoltak vezetés közben. A vezető oldali kijelzőrészen, háttérként beállítható egy tájkép, amely a napszaknak és az időjárásnak megfelelően változik: ha épp napnyugta idején vezettem, itt is láthattam a lemenő nap csodaszép színeit, éjszaka a csillagos eget, borongós, csapadékos időben pedig a felhős égboltból aláhulló esőcseppeket. A váltógomb körül, a középkonzol ívén és az utasoldali műszerfal alatt végigfutó hangulatvilágítás színe egyénre szabható: választhattam az előre definiált néhány szín közül, de egy színskálán egyedi színárnyalat is “kikeverhető”. Hát persze, hogy kipróbáltam: a vidám, élénk pink szín, amit előállítottam magamnak, az autóban ülve mindig jókedvre derített. A középkonzolon két, változtatható méretű pohártartó található, valamint egy kisebb rekesz indukciós telefontöltővel, a könyöklőben pedig egy nagyobb méretű tároló az apróságoknak. Habár a telefontükrözés csak vezetékkel működik, ez a kis “elmaradottság” úgy gondolom, eltörpül a sok egyéb pozitívum mellett.

A hátul ülő utasok kényelmét is rengeteg kiegészítő segíti. A középkonzol hátuljába építve található két levegőbefúvó, így a gyerekek maguknak is állíthatják a hideg vagy meleg levegő áramlásának irányát (sőt, GT-Line felszereltség esetén a hőmérsékletét is). Mindkét első ülés háttámláján van egy nagy méretű beépített tablettartó és USB csatlakozó, ahol tölthetőek is az okoseszközök. A hátsó üléssor döntöttsége állítható, így egy hosszú út során akár kissé hátra dőlve is pihenhetnek a gyerkőcök. A méreteket tekintve pedig szerintem mindent elmond, hogy a 185 cm magas kamasz fiam is kényelmesen ült hátul. Bár ülésszellőztetés csak az első üléseknél kapcsolható, az ülésfűtés hátul is elérhető felszereltségtől függően.

©Nagy Gabriella

Navigare necesse est

A teszthét alatt Mr. Sportage társam volt a munkába járásban a fővárosi agglomerációból Budapest X. kerületébe, hoztam-vittem vele a gyerekeket is városunkon belül, bevásároltam, ügyeket intéztem. Hétvégén pedig egy nagyobb kirándulásra invitáltuk a szépséges Balaton-felvidékre, és ha már hajó-érzet és hajózás, még kompra is szálltunk vele, mielőtt hazaautóztunk volna a Balaton déli partján keresztül. Ebben a vegyes használatban a fogyasztása nálam meglepően jól, 5.0-6.5 l/100 km között alakult, így abszolút hozta a gyártó által kommunikált 6.4 l/100 km vegyes fogyasztást. Egy ekkora méretű autótól úgy gondolom, ez nagyon szép adat. És ha már a számoknál tartunk: teljesítményét tekintve a hybrid Kia Sportage 210 lóerős, az összkerék meghajtású modell gyorsulása 0-100-on 8.7 másodperc.

©Nagy Gabriella

Nagyon szerettem vele szelni a hullámokat – akarom mondani az utakat. A motor meglepően csendes, az autó jól és dinamikusan gyorsul, a fentebb említett elektronikus szabályozású felfüggesztés miatt pedig a kátyúkat sem éreztem túlságosan. Rengeteg vezetéstámogató rendszer segítette a közlekedést, a már jól megszokott sávtartó asszisztens, vészfék asszisztens, holttérmonitor és 360°‑os kamerarendszer mellett három dolgot mindenképp szeretnék kiemelni.

Az első az úgynevezett Remote Smart Parking Assist (RSPA, parkolósegéd távirányitással). Hogy mit is jelent ez a négybetűs mozaikszó? Egyszerűen lefordítva annyit, hogy az autó, az indítókulcsával távirányítva, előre-vagy hátramenetben beparkoltatható bármilyen szűk pakolóhelyre, vagy ki is vezethető onnan. Anélkül, hogy benne ülnék. Annyi kellett hozzá, hogy ott legyek az autó előtt, vagy mellette néhány méterrel. Zseniális és – némely parkolóház szűkre szabott parkolóhelyeit, valamint a parkolási morált ismerve – valljuk be, nagyon hasznos dolog!

A második, hogy a külső visszapillantó tükrök aljában lévő kamera képe indexelés alatt kivetítődik a műszerfalra, így irányváltás közben élőben láthattam a mellettem lévő sávot, parkolás közben a padkát, vagy otthon akár az autó körül sertepertélő cuki golden retriever kutyusunkat, Toffee-t is. Egyedi ötlet és nekem nagyon tetszett!

©Nagy Gabriella

A harmadik kedves dolog pedig, hogy piros lámpánál állva diszkrét hangjelzés és a műszerfalon megjelenő kiírás is figyelmeztetett, ha elindult előttem a sor. Hát nem elbűvölő?

Bár a táblafelismerés nem tartozott Sportage Úr erősségei közé, például rendre előfordult, hogy a sebességkorlátozást feloldó kereszteződést nem vette figyelembe és továbbra is csipogott, hogy „Hahó, lassíts!”, a sok pozitív vezetési élmény mellett ezen az apróságon inkább csak mosolyogni tudtam, bosszankodni nem. Jó esetben egyébként sem a műszerfalon figyeljük a sebességkorlátozásokat és az aktuális forgalmi figyelmeztetéseket.

A játszótársam, mondd, akarsz-e lenni?

Tesztautóm egy hybrid, 1.6 GDI motorral felszerelt, összkerék-meghajtású Kia Sportage volt, Platinum felszereltséggel, és rengeteg extrával kiegészítve. Kapott Bőr csomagot (amely tartalmazza a bőr üléseket, az elektronikusan állítható első üléseket valamint az ülésszellőztetést), Drive wise park-ot (parkolási vészfék asszisztens, parkolósegéd távirányitással, 360°-os kamerarendszer, holttérfigyelő kamerarendszer), Exclusive csomagot (ezzel a csomaggal motorosan nyitható csomagtérajtót és Harman/Kardon prémium hangrendszert kapunk az autóhoz), szépen csillogó metálfényezést és napfénytetőt. A Platinum felszereltségű, összkerekes modell alapára 16.199.000 Ft, a fenti csomagokkal kiegészítve pedig 18.144.000 Ft-ért lehet társunk az utakon.

Nem tagadom, az együtt töltött egy hét alatt szívemhez nőtt az autó. Egy jó vezetési élményt adó, kényelmes méretű, rengeteg hasznos és praktikus extrával felszerelt, megbízható és abszolút szerethető családi városi terepjárót ismertem meg Mr. Sportage személyében. Amikor leadtam a szalonban, és búcsút intve visszanéztem rá, arra gondoltam, engem meggyőzött.

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •