© Nagy Gabriella

Az új, elektromos Mini Cooper SE minket is felvillanyozott!

Csapjunk is mindjárt a közepébe. Ahogy meglátom az új, negyedik generációs, tisztán elektromos Mini Cooper SE tesztautót, azonnal hatalmas mosolyra húzódik a szám. Az élénk kék fényezés vidáman csillog a nyári napfényben, az elefántcsont színű sportülések szinte hívogatnak, hogy huppanjak bele, a napfénytetőn át pedig mosolyog rám a Nap. „Be Mini” – hirdeti a szlogen a rendszámtáblatartó kereten, én pedig, továbbra is fülig érő mosollyal azt gondolom: „Miért is ne?”

Induljunk hát, légy Te is Mini és tarts velem, megmutatom, mi minden várt rám ezen a mini, nyári Mini-kaland során.

Gyere, először megmutatom a külsőt!

Ha megnézed, a Mini Cooper külseje az 1959-es megjelenése óta összességében nem változott túl drasztikusan az évek során. Az összkép mégis annyira fiatalos, üde és friss lett. Mit szólsz a kéttónusú fényezéshez? Szerintem olyan vidám ez a Blazing blue metal fantázianevű, csillogó kék szín a fehér tetővel és fehér visszapillantó tükrökkel.

A nyolcszögletű hűtőrács mellett a kör alakú első fényszórók kontrasztos és modern megjelenést adnak az autónak. Ugyanezt a design-t erősítik a süllyesztett kilincsek is. Nézd, a két hátsó lámpa fénye pedig a brit zászlót, a Union Jack-et jeleníti meg, ami annyira egyedi és kreatív!

És ha már a fényeknél tartunk: ha közeledsz az autóhoz, vagy épp távozol tőle, kedves üdvözlő/búcsúzó üzenetként a vezető-, és az utasoldali külső visszapillantó tükrök a földre vetítik neked a Mini emblémát.

© Nagy Gabriella
© Nagy Gabriella

Kíváncsi vagy, milyen is belül ez a mini mosolyalbum?

Nyitom is az ajtót. Nézd, az ablaka keret nélküli, annyira illik hozzá! A komfort nyitásnak köszönhetően, ha a kulcs a zsebedben vagy a táskádban van, azt érzékeli az autó, így elég az ujjaidat a kilincshez érinteni, és már nyílik is. A Mini Digitális kulcs Plus segítségével pedig egy kompatibilis telefonnal a zsebedben is kinyithatod a Minidet.

A kényelmes sportülések világos színe a kék varrással jobban már nem is lehetne összhangban az autó kék és törtfehér színű külsejével. Gyere, ülj bele, próbáld ki! Testre szabhatod az ülés magasságát, a háttámla döntöttségét és a gerinctámaszt, hogy a lehető legkényelmesebben utazz, mindezt természetesen elektromosan tudod állítani mindkét első ülés esetén. A vezetőoldali üléshez pedig két egyéni beállítást el is tudsz menteni magadnak.

© Nagy Gabriella
© Nagy Gabriella

És ez a finoman elegáns világosszürke szövetborítás az ajtókon, és a műszerfal mentén? Olyan otthonos tőle az autó, mintha bekuckóztad volna magad a kedvenc foteledbe a tévéd elé. Apropó, tévé… A középső multimédia egység hatalmas, kerek formája azonnal megragadta az én tekintetemet is. Látod, nincs is műszerfal a vezető oldalon, minden információt ezen a tűélés, iszonyatosan jó felbontású OLED kijelzőn találsz. Itt láthatod többek között az aktuális sebességedet, az akkumulátor töltöttségét, itt tudod elérni az autó menürendszerét és beállítani a klímát, az ülés-és kormányfűtést, a különféle vezetéstámogató funkciókat, valamint rengeteg egyéb dolgot. Sőt, a különféle Mini Experience módokkal testre is szabhatod a kijelző megjelenését. Hangulatodtól függően választhatod többek között a Gokart módot (ekkor még jellegzetes gokart hangot is hallhatsz gyorsításkor és fékezéskor), a Timeless megjelenítést régies stílusban, de lehetsz Vivid és pink (naná, hogy nekem ez tetszik a legjobban), Efficient és zöld (ez a mód abban is segít, hogy még hatékonyabban vezesd az autót), Balanced módban zárt napfénytetővel pedig körülölel a csend és nyugalom. És hogy a választott hangulatod még jobban érvényesüljön, az induláskor felnyíló head up kijelzőn is ugyanabban a stílusban láthatod, hogy épp milyen sebességgel haladsz, sötétben pedig színben harmonizáló hangulatvilágítás fokozza a választott design keltette élményeket.

© Nagy Gabriella

Azért néhány fizikai gombot is találsz, ha azokat preferálod: például a P (parking) álláshoz és a hangerőszabályozáshoz. Az indítás és leállítás ráadásul egy aranyos kulcs formájú gombbal történik. Nagyon ötletes!

Mit szólsz a kormányhoz? A mérete nekem egy hajszálnyit picinek tűnik, ehhez képest eléggé vaskos, szokni kell a fogását. Az viszont biztos, hogy megtanít a helyes kormányfogásra a 10 és 2 óránál található két nagyobb dudor segítségével. Az ajtókon és műszerfalon lévő szövetborítás pedig a kormányon is visszaköszön rád egy dekoratív szövetcsíkkal, így máris egy sportos, három küllős kormánnyal irányíthatod a Minidet.

Gyere, próbáljuk ki a hátsó helyeket is. Ha előre döntöm az első üléseket, azok elektromosan előrecsúsznak. Igaz, hogy nem túl nagy a hely a beszálláshoz, de ha már ott vagy hátul, meglepően kényelmes és két embernek kellően tágas helyet találsz, még a lábaidnak is.

Amit mindenképp szeretnék még megmutatni, az a csomagtér. Nem túl nagy, mondhatni – nevéhez méltóan – mini. 200 literes. Ennek ellenére egy nagybevásárlás után azért szépen be tudtam legózni mindent, még egy karton ásványvizet is. A töltőkábelnek egy különálló kisebb tárolórésze van a csomagtér alatt, így az nem foglal el belőle helyet. A lényeg pedig: ha úgy döntesz, hogy magad szeretnéd hazahozni a négybetűs svéd bútoráruházból az új komódodat, az sem lehetetlen. A hátsó üléseket 60:40 arányban le tudod hajtani, így máris 800 literre nő a pakolótér.

© Nagy Gabriella

Figyelj csak, most jön a legizgalmasabb rész, a vezetés!

A számokkal annyira nem szeretnélek untatni, úgyis mindent megtalálsz a Mini hivatalos honlapján. Tényleg csak néhány praktikus adat, mielőtt elindulunk: a tesztelt SE modell motorja 218 LE-s, és 6.7 másodperc alatt el is éred vele a 100 km/h-s sebességet. Az autó szélessége 1967 mm, magassága 1460 mm, hossza 3858 mm. Súlya 1605 kg, egy 49.2 kWh-s akkupakk található benne, a kombinált villamosenergia-fogyasztása pedig 14.6 kWh/100km. Ami pedig a legfontosabb, hogy akár 400 km-t is megtehetsz vele teljes feltöltés esetén.

A feltöltésről jutott eszembe a nagyon hasznos Mini applikáció, amellyel töltés során folyamatosan láthatod, hogy áll éppen az akkumulátor töltöttségi szintje, és nagyjából mikorra éri el a 100%-os töltöttséget. Emellett az applikáció segítségével nyithatod, vagy zárhatod az autót, indulás előtt előre beindíthatod magadnak a klímát vagy éppen a fűtést, megmutatja neked a vezetési és töltési statisztikáidat, és még időpontot is egyeztethetsz a segítségével a következő szervizre.

Szóval, mehetünk? Arra gondoltam, tegyünk egy hosszabb autós túrát a szépséges Zsámbéki-medence felé. Így megmutathatom, mit tud ez a kis autó autópályán és élvezhetjük vele a kanyargós, dimbes-dombos országutakat is, közben pedig elmesélem neked a vezetési tapasztalataimat.

© Nagy Gabriella

Két dolog tűnt fel legelőször. Az egyik az autó dinamikája: hihetetlenül gyorsan reagál, fürge, de mégis stabil. Élvezet vele a nagyobb sebesség is, könnyen irányítható és az élesebb kanyarokban is jó a menettartása. A másik a kemény felfüggesztés, a futómű feszessége: ennek köszönhetően viszont azért eléggé érezzük magunk alatt a jó öreg, kátyús országutakat.

A kormányon lévő kapcsolók könnyen elérhetőek, kézre állnak. Külön kiemelném és megdicsérném a távolságtartó tempomatot: a kormányon gyorsan megtalálod bal kézre esően, és logikusan, egyszerűen tudod a gombok segítségével ki-és bekapcsolni, valamint a 3 féle mód közül választani. Az aktív sebességtartó automatika segítségével pedig kikapcsolt tempomat mellett is érzékeli az autó, ha az előtted lévő járműhöz túl közel értél, és automatikusan fékezni kezd. Nekem nagyon szimpatikus ez a biztonsági elem.

A táblafelismerő is hibátlanul működik, azonnal és magabiztosan reagálja le a váltásokat, és ennek megfelelően felhívja a figyelmedet az esetleges sebességtúllépésre is. Ha téged zavarna ez a figyelmeztető hangjelzés (ami része annak a biztonsági rendszernek, amit ma már minden új autónak kötelezően tartalmaznia kell), azt könnyen kikapcsolhatod a kijelző menürendszerében. A Mini esetén egyébként meglepően diszkrét, egyáltalán nem hangos ez a jelzés.

Bárhová is indulsz, az útvonalat gyorsan megtervezheted a beépített felhő alapú intelligens navigáció segítségével, de ha inkább a waze-t részesíted előnyben, használhatod azt is: vezeték nélkül tükrözheted a telefonodat, sőt még töltheted is menet közben a beépített töltőpad segítségével.

Oh, most épp az egyik kedvenc számom indul a Spotify listámról, a Joyride a Roxette-től, ami annyira illik ehhez az autóhoz! Picit felhangosítom a zenét, ha nem bánod, csak hogy te is halld, mennyire jó a hangzása a 315 wattos, 10 hangszórós Harman Kardon audio rendszernek.

© Nagy Gabriella

Még egy pici matek

Amíg hazaérünk az autós túránkról, azt még elmesélem, hogy az új, elektromos Mini két féle változatban készült: a 184 LE-s Mini Cooper E, és a sportosabb, 218 LE-s Mini Cooper SE. Mindkét modell esetén négy féle felszereltséget találsz: az Essential felszereltség alapára a Mini Cooper E esetén 13.235.000 Ft-ról indul, a Classic 14.699.000 Ft-tól, a Favoured 15.351.000 Ft-tól, a legmagasabb, John Cooper Works felszereltség pedig 15.970.000 Ft-tól vásárolható meg. Ha a sportosabb, SE modellt választanád, az Essential felszereltség alapára itt 14.900.000 Ft-tól elérhető, a Classic 16.740.000 Ft-tól, a Favoured 17.016.000 Ft-tól, a legmagasabb felszereltségű John Cooper Works pedig 17.635.000 Ft-tól lehet a tiéd. A tesztautó, amit most megmutattam neked, egy SE modell Favoured felszereltséggel, XL csomaggal kiegészítve, az ára pedig 19.487.700 Ft.

Lassan haza is érkezünk. Leparkolok ide a ház elé, hogy megmutathassam neked a 360°‑os kamerát. Nagy segítség, ha szűkebb helyre kell beállnod vagy kis helyen megfordulnod, és akár körbe is tudod nézni vele az autót 3D-ben. A kör alakú kijelzőn megjelenített kép kellően nagy méretű és éles. Tolatás közben a jobb oldali tükör automatikusan lefelé fordul, amint R állásba teszed az autót, így biztosan látod a padkát és nem fogod megsérteni az autó szép és egyedi, 18”‑os felnijét (amelyhez – majdnem elfelejtettem említeni – újrahasznosított alumíniumot használtak fel, így támogatva a gyártás és a használat során is a karbon lábnyomunk csökkentését). Ha esetleg nem vagy biztos magadban parkolás során, segítségül hívhatod a parkolóasszisztenst is, amely felismeri a lehetséges parkolóhelyeket, és könnyedén, egyetlen gombnyomásra bemanőverezi az autót a kiválasztott helyre.

Itt is vagyunk. Nézd csak, ahogy leállítom a motort, az autó egy kedves „Goodbye Gabriella” üzenettel búcsúzik tőlem. Hát nem elbűvölő?

Mit szólsz, hogy tetszett az út, az élménydús „joyride” ezzel a vidám kisautóval? Leszel Te is Mini?

© Nagy Gabriella

 

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •