Amikor először megláttam a Mercedes-Benz EQB 300 4Matic tesztpéldányát élőben, őszinte leszek, nem hozott igazán lázba. Ez a kockásabb, robosztusabb SUV forma, amilyen ez a merci is, kissé távol áll tőlem. Az együtt töltött egy hét után mégis olyan szomorúan váltam el tőle, mint tesztautótól talán még soha. És a gyerekek is…

Klasszikus SUV külsővel bír a Mercedes-Benz EQB 300 4Matic

A Mercedes EQB egy meglévő platformra készülő elektromos autó. Nem véletlen tehát, ha azonnal kiszúrjuk a hasonlóságot a GLB-vel. A Mercedes azt az elvet követte, hogy egy alapvetően benzines és dízeles hajtáshoz tervezett alapra épít villanyautót, így született meg az EQB. Persze apró módosítások azért kellettek az elektromos hajtás miatt. De a kínálatban szinte ugyanezzel a formatervvel megtaláljuk a hagyományos és elektromos hajtást is. Ami egyértelmű különbség – és az e-autók sajátossága – az a beépített hűtőrács. Amely a frissítésen átesett EQB-ben egy fényes fekete panel, tele kis háromágú Mercedes csillagokkal. Az elegáns LED-es fényszórók szinte egybeforrnak ezzel a maszkkal.

Alapvetően klasszikus autó formája van, semmi egyéb extrát nem tudnék kiemelni. A hátsó részen az egyedi, lekerekített lámpák és a diffúzor mintha némi sportosságot adna a modellnek, de tényleg kár ráerőltetni mindenféle jelzőt. Egy robosztusabb, letisztult SUV-val állunk szemben, ami talán pont a modern egyszerűségével és a hatalmas Merci logóval, valamint plasztik „hűtőrácsával” vonja magára a tekinteteket. Az autó nem kicsi: hossza 4684 milliméter, szélessége 2020 mm (tükrökkel). Magassága 1654 mm, tengelytávja pedig 2829 mm. Oldalról engem a kis bakancsos Micra óriás luxus testvérére emlékeztet.

A belső tér tökéletesre sikerült ebben a Mercedes-ben

Amiről már jóval többet és szuperlativuszokban lehet beszélni, az a belső. Elsőre még itt sem ragadott magával a Mercedes-Benz EQB 300 4Matic.  Mostanra viszont már tudom, hogy ez egy olyan autó, ami direkt távolról indít, hogy aztán úgy megszeresd, hogy ne akarj belőle kiszállni. Szóval miután beszálltam, ami elsőre furcsa volt, az a mechanikusan állítható vezetőülés. Ebben a kategóriában ez a megoldás szinte érthetetlen, de biztos megvan az oka a választásnak.  Addig igazán körül sem néztem, amíg be nem állítottam az ülést. Aztán amint jobban szemügyre vettem a belsőt a tágas, kényelmes tér, a letisztult, minőségi anyaghasználat, a műszerfal, a dizájnos légbeömlők azonnal elfeledtették velem a kezdeti vonakodást. Ekkor már kezdtem sejteni, hogy ennek az autónak a beltere számomra úgy tökéletes, ahogy van. Ebben az egy hetes teszt pedig maximálisan megerősített.

A gyerekek vissza sem akarták adni, ahogy én sem

Gyerekekkel ideális, a hátsó sorban hatalmas a hely, főleg hogy az ülések egy sínen még mozgathatók is ezen a felszereltségi szinten. A fejtér bőséges, simán beszálltam hátra a gyerekekhez, hogy be tudjam őket kötni. Mert igen, itt akadt némi nehézség: valahogy a mi gyereküléseinkkel nem volt annyira kompatibilis a Mercedes-Benz EQB 300Matic, mert nagyon nehezen fértem hozzá az övcsathoz. Viszont cserébe kényelmesen beszállhattam közéjük, hogy bekapcsoljam őket. A gyerekek jól kilátnak hátul, magasan is ülnek és ezt rettenetesen élvezik. A be-és kiszállás pedig szintén nagyon gyerekbarát. A kétzónás klímának hátul is van légbeömlője, így a hűtés és fűtés a hátsó ülésen is tökéletesen érezhető. A csomagtér alapjáraton 495 liter, ami 1710 literre bővíthető. A Mercedes embléma megnyomásával nyílik és egy egyszerű gombnyomással lecsukható. Bent számos rögzítési lehetőséget találunk és a töltőkábelek is itt kaptak helyet, külön kis táskákba csomagolva.

Minden személyre szabható, még az is amiről azt hinnéd, hogy nem

A műszerfal és az első traktus egy külön bekezdést érdemel. A műszeregység teljesen digitális. Az egybeolvadó kétrészes képernyő átível a műszerfal felén. A tesztautóban minkettő 10,25 colos (alapáron 7 colos jár hozzá), a képe éles, a színei gyönyörűek. A központi érintőképernyő kényelmesen kezelhető és gyorsan reagál. A fedélzeti rendszer MBUX alapú. A kormány mögött alapjáraton a legfontosabb információkat látjuk, mint a kilométer, vagy az elektromotor működésére vonatkozó infók, de beállíthatjuk rá például a navigációt is. Tehát a tartalom változtatható, ahogy a grafika is.  A középső kijelző menüpontjai átláthatók, könnyen kezelhetők és rendkívül részletesen állítható rajta egy csomó minden. Órákig el lehetne veszni benne.A belső dizájn része az állítható beltéri világítás. Ez a dizájn elem szintén a prémium érzetet erősíti, ahogy a gombok kezelhetősége, az anyaghasználat is csúcskategóriás.

A beépített navigáció lesz a kedvenced

A beépített navigáció külön dicséretet érdemel, ennyi pénzért és ebben a kategóriában, ilyen felszereltséggel nyilván sokat vár már az ember, de az utcanevekkel, irányokkal ellátott navi, ami még a közelben található töltőket is mutatja, tényleg egy álom és megéri a felárat. Ráadásul a gyerekek is képesek hosszú ideig nézni, különösen a kivetített élő utcaképet, a gyalogosokat, bicikliseket stb. A navigációs rendszer emellett pontos, a térképek jól megjelennek, és az utasítások is időben érkeznek. A hangrendszer egyértelműen prémiumkategória, brutálisan jól szólt a tesztautóban. Külön pluszpontot érdemel a középkonzolon alul a hangerőszabályozó gomb. Android Autó és Apple Carplay segítségével a telefon egyszerűen csatlakoztatható és azonnal működik is minden funkció, alkalmazás.

Olyan okos, hogy egy hét alatt kiismerni se lehet

A Mercedes-Benz EQB 300 4Matic az ötödik generációs, háromküllős Mercedes okoskormányt kapta, ami talán kicsit túl okos is. Rengeteg funkció kezelhető rajta érintőgombokkal, a beállítás a gyakorlatban elsőre azonban mégsem annyira egyszerű, mint amennyire talán a Merci annak szánta. Bevallom, egy hét nem is elég, hogy mindent alaposan leteszteljen az ember, így valószínűleg ez egy nagyon hasznos találmány, csak kell egy kis idő a megismeréséhez és a rutinszerű használatához. Rá kell, hogy álljon a kezünk és az agyunk. A kormányon egyébként egy külön gombbal, egyszerűen a rekuperáció erősségét is állíthatjuk. A középkonzolon a kijelző alatt billentyű gombokkal állíthatjuk a hűtés/fűtés, a ventilátor erősségét például, de itt találjuk az elakadásjelző gombot is. Az, hogy ezek manuálisan állíthatók maradtak és ilyen kialakítást kaptak, számomra újabb plusz pontot jelentett az EQB-nek. Ugyanitt a középkonzolon találunk vezetéknélküli töltőt, 2-2 USB C aljazatot, állítható pohártartót, gombnyomásra nyíló tárolórekeszt a könyöklőben.

Stresszmentes vezetést kaptunk ettől a Mercitől

Vezetni rendkívül egyszerű és élvezetes. Abszolút prémium, nincs hiba és nem is engedheti meg magának ezt a gyártó. A kormány tökéletesen reagál, ahogy a pedálok is. Az EQB 300 4Matic 8mp alatt gyorsul százra, a vezetési üzemmódok közül választhatunk, eco, comfort és sport módot is. Természetesen akárcsak a többi elektromos autó, annál jobban fogja apasztani a töltöttséget, minél többet élvezzük a sport mód adta szabadságot. De abszolút tökéletes és dinamikus vezetési élményt nyújt comfort módban is. A menetzaj autópályán picit hangosabb, mint vártam volna, de kárpótólt ezért a hangrendszer által nyújtott élmény, amivel könnyen elnyomhatjuk az út zaját.  Az EQB – ahogy az a kategóriától elvárható – számos vezetéstámogató funkcióval rendelkezik, amelyek növelik a vezetés biztonságát és kényelmét. Van benne például adaptív tempomat, sávelhagyás figyelmeztetés, holttér-figyelő, intelligens sebességfigyelő, automata vészfékrendszer, tolatókamera, felszereltségtől függően 360 fokos változatban is.

Az úthibákat szinte meg sem érezte

A tesztautóban volt beépített parkasszisztens, amely tökéletesen működött és hiba nélkül parkolta be az autót önvezető módon a kiválasztott szakaszon.  A fokozatkapcsolót (automataváltót) nem a középkonzolon, hanem a kormány jobb oldalán, bajuszkapcsolóként találjuk meg. Amilyen szokatlannak tűnik ez a megoldás, olyan egyszerűen rááll a kezünk a használatára. Amiért még annyira jó vezetnie az EQB-t, azt a formatervnek is köszönhetjük. A nagy üvegfelületek miatt ugyanis tökéletes a kilátás és a térérzet is. Az úttartása már-már példaértékű, ahogy a futóműve is. Az úthibákat, fekvőrendőröket úgy veszi, mintha szinte ott sem lennének. Szintén a pozitívumok közé tartozik, hogy a július 1-től kötelező intelligens sebességszabályozó (táblafelismerő) hangjelzése egy gombnyomással némítható. Ettől még természetesen ott villog a figyelmeztető jelzés a kormány mögötti képernyőn, csak nem kíséri a „kötelező” idegesítő hangjelzés már a 1 km/h-órás sebességtúllépést.

A hatótávval sem árul zsákbamacskát a gyártó

A Mercedes elektromos SUV-ja 3 változatban vihető haza. EQB 250+, EQB 300 és EQB 350. A számok a teljesítményre is utalnak, mi a középső változatot teszteltük összekerék meghajtással (erre utal a 4Matic szó), 228 lóerővel – 390 nm maxnyomatékkal. Az EQB 300 4Matic-ot két villanymotor hajtja, akárcsak a 350-et. A maximális hatótávot a gyártó 444 kilométerre lőtte be. Az aktuális megtehető távot – ahogy minden elektromos autó esetében – nyomon követhetjük a műszerfalon. Külön pozitívum, hogy egy minimum és maximum távot is mutat ugyanitt a kijelző. Az autó tehát megbecsüli nekünk, hogy bizonyos funkciók és vezetési módok használatával/nem használatával mit tudunk kihozni az adott útból. Hosszabb utat vállaltam be vele, amiben bőven volt autópálya és városi használat is. Átlagban hozza a gyártó által előírt értékeket, 16-18 kWh/100 km körül mentem vele. Szerintem ez abszolút meggyőző.

Egyszerűen tervezhető vele egy hosszabb utazás is, köszönhetően a valóban kb 400 km körüli hatótávnak és a navigációban megjelenő töltési lehetőségeknek, ahol a töltők foglaltságát is látjuk. Egerben „sajnos” csak 22 kw teljesítményű AC töltő volt szabad, ami valljuk be, nem gyorstöltésre lett kitalálva, de bőven feltöltött az autó, amíg mi várost néztünk. Tölteni gyorstöltővel egyébként 32 perc alatt lehet 10%-ról 80-ra, mint ahogy ma már a legtöbb elektromos modellt.

Nem olcsó, de ha valami megéri, akkor az a Mercedes-Benz EQB 300 4Matic

Az összekerékmeghajtásos Mercedes-Benz EQB 300 4Matic alapára közel 26 millió forint. A teszt modell a high-tech ezüsmetál fényezéssel, Artico műbőr kárpitozással, a navigációhoz tartozó Augmented Reality funkcióval, a kamerás pakolóasszisztenssel, téli csomaggal, 18”-os könnyűfém keréktárcsákkal és még néhány egyéb extrával 27,3 millió forintba kerül. Persze ezt még bőven lehet tovább növelni. Az EQB 250+ alapára kevesebbről, a EQB 350 magasabbról indul értelemszerűen. Az alapárba mindegyik modellnél az éjfekete fényezés tartozik bele. Aki más színben szeretné hazavinni a Mercedes elektromos SUV-ját, annak színtől függően minimum 150 ezer forintot, de akár több mint 1 millió forint is kell fizetnie pluszban.  A Mercedes-Benz EQB abszolút megéri az árát, ha valaki ebben a kategóriában keresi a következő autóját. Megbízható, minőségi anyagokból készült, kényelmes, praktikus, környezetbarát autó a Mercedes-Benz EQB 300 4Matic, amit a család minden tagja imádni fog. És hol máshol készülne, mint itt Magyarországon, a kecskeméti gyárban.

Ez is érdekelhet:

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •