A Lexus NX 350h Overtrail a prémium SUV-k világában egy igazi kuriózum, amely nemcsak a városi dzsungelben, hanem a kalandosabb utak során is megállja a helyét. A Lexus márka presztízse vitathatatlan, és az NX 350h Overtrail tökéletesen illeszkedik ebbe a képbe, akkor is, ha éppen a cilinder mellé sáros bakancsot visel.
Külső dizájn és megjelenés
A Lexus az új NX megrajzolásakor fontolva haladt: Az előző generációhoz képest a sziluett lágyabbá vált, ami még vonzóbbá teszi az autót női szemmel. Ugyanakkor felismerhetően Lexus NX maradt. A lámpák kialakítása igényes és futurisztikus, hozzájárulva az autó egyedi karakteréhez. Elképesztően jól is világítanak. A hátsó lámpákat fényhíd köti össze és az egész kompozíció nagyon mai, friss és izgalmas. Érdekesség, hogy a kilincsekben nincs mozgó alkatrész: érintésre nyílik az ajtó. Mind a zárás mind a nyitása szinte hangtalan, gyakran csak a tükrök automatikus behajlása jelzi, hogy az autó bezáródott. Ez a kifinomultság jellemzi az egész autót.
Belső tér és kényelem
Beszálláskor egy jól átgondolt belső tér tárul elénk, amelynek színvilága ízlésesen tükrözi az autó fényezését. Egyedinek hat, ilyen színeket kevesen kínálnak. Az ülések kényelmes műbőr (bocsánat, trendi nevén: „vegán bőr”) fotelek, amelyek hosszú utakon is kiváló komfortot biztosítanak. Minden kezelőszerv kézre áll, és gyorsan reagál, ami megkönnyíti a vezetést. A Lexus NX műszerfalát a hatalmas központi kijelző uralja, amely nemcsak látványos, hanem rendkívül funkcionális is. Érintéssel vezérelhető, ami sokkal intuitívabb kezelést biztosít, mint az elődmodell „tapipados” megoldása. A klímaberendezés tekerőgombjai segítik a klíma vezérlést, ez így egy egészen jó kompromisszum a digitalizáció és a hagyományos elrendezés között. A Mark Levinson hifi rendszer kristálytiszta zenei élményt biztosít, ritkán szól ennyire szépen egy autós audio. Hogy valami kritikát is tudjak alkotni, én kicsit soknak ítélem a fényes zongoralakk felületeket, ilyet általában olcsóbb autókban tapasztalunk, ami még nem lenne gond, csakhogy ez pont egy kevésbé praktikus borítás, mert hajlamos karcolódni és minden piszok azonnal meglátszik rajta.
A tárolóhelyek tekintetében az autó jól teljesít: több rekesz segíti a pakolást, a könyöklő alatti nagy tároló pedig mindkét oldalról nyitható. Az ajtózsebekben ugyanakkor elfért volna valami puha borítás, hogy a kulacsok és egyéb tárgyak ne zörögjenek menet közben. A csomagtartó viszont világbajnok: nemcsak a maga 555 literes térfogatával ideális egy család számára, hanem a hatalmas rekesszel, amely alatta simán elnyeli a sáros túrabakancsokat, sícipőket.
A hátsó ülések is kényelmesek, komfort fokozatba dönthetők a térérzethez pedig hozzájárul a dupla panorámatető. Praktikus megoldás, hogy a hátsó USB aljzatok egy kis „fedelet” kaptak, így védve a csatlakozót. A prémium osztályhoz és a sok igényes megoldáshoz képest viszont meglepő, hogy hátsó ülésfűtést nem találunk benne, holott ez a hideg reggeleken egy áldás a hátul utazóknak. Érdekes, hogy a jelentősen kedvezőbb árszinten kínált nem prémium kategóriás koreai és kínai SUV-k már alacsonyabb felszereltségi szinttől szerepeltetik ezt a kényelmi funkciót a kínálatukban.
Biztonság mindenek előtt
Az NX 350h Overtrail számos innovatív technológiával van felszerelve. A belső kilincsek például gombnyomással nyitják az ajtókat és érzékelik, ha egy biciklis vagy autó közelít felénk; ebben az esetben nem engedik a nyitást, megelőzve az esetleges baleseteket. A Lexus Safety System+ csomag részeként olyan funkciók állnak rendelkezésre, mint a sávkövető asszisztens, adaptív tempomat és ütközésmegelőző rendszer, amelyek növelik a vezetés biztonságát és kényelmét.
Hibrid hajtás és teljesítmény
A Lexus-t a Toyota jól bevált full hibrid rendszere mozgatja, amely egy 2,5 literes négyhengeres benzinmotort és egy elektromos motort kombinál meglepően hatékonyan. A fékezési energiát például visszatölti az akksiba és ezt az egyébként veszendőbe menő erőt aztán a gyorsításhoz vagy „elektromos vitorlázáshoz” felhasználja fel. Az összteljesítmény 242 lóerő, ami elegendő erőt biztosít a dinamikus vezetéshez.
A fokozatmentes automata váltó (e-CVT) sima és rezzenéstelen gyorsulást tesz lehetővé, ami különösen városi környezetben előnyös. A Lexus NX fogyasztása meglepően alacsony; a 6-7 literes átlag könnyedén elérhető, ami a dízelmotorok hatékonyságával vetekszik.
Menetkomfort és vezetési élmény
Az Lexus NX 350h Overtrail kivitelének menetkomfortja kiemelkedő. A ballonos gumik és a lágyabbra hangolt futómű hatékonyan nyelik el az úthibákat, biztosítva a sima és kényelmes utazást. Az összkerékhajtás stabil és magabiztos vezetési élményt nyújt, különösen – még a magyar úthálózatnál is – kedvezőtlenebb útviszonyok között. A tesztelt Overtail kivitel emeltebb hasmagassággal és terep funkcióval igazán zord körülmények között is elviszi az utasokat. Ez végre nem csak egy divatterepjáró! Zokszó nélkül teljesít sáros, havas utakon is. Az Overtrail kivitellel a legádázabb síterepeket is célba vehetjük. A hibrid rendszer csendes működése és a kiváló zajszigetelés pedig hozzájárul a nyugodt és pihentető utazáshoz.
Ár és értéktartás
A prémium minőség természetesen az árban is megmutatkozik. A Lexus NX 350h alapváltozata a hivatalos Lexus oldalon 20.900.000 Ft-tól kezdődik, persze kedvezményeket ki lehet fogni a márkakereskedőknél. A tesztelt Overtrail kivitel 30.900.000 Ft-ért már egy jóval extrább kivitel. Érdekes, hogy a Lexus-nál továbbra is felszereltségi csomagonként lehet lépkedni az árban felfelé, tehát ha mondjuk az alapmodellt szeretnénk első ülésfűtéssel kérni, akkor erre nincs lehetőség, kénytelenek vagyunk a 21.700.000 Ft-os csomagot megvenni egyéb más felszereltségekkel csomagban.
Mindezt figyelembevéve sem mondható ezzel a hatékony hybrid rendszerrel drágának a konkurensekhez viszonyítva a Lexus NX. A választásnál azt is érdemes figyelembe venni, hogy a Lexus modellek híresek megbízhatóságukról és magas értéktartásukról a használt piacon. Ezért is vállal a Lexus 10 év vagy 200.000 km garanciát a hibrid hajtására, ami kiemeli a konkurensek táborából. Elérhető tölthető hibrid változatban is, amely 80-100 km-t is meg tud tenni a városban elektromosan, ennek ára viszont már 31 millió forint felett kezdődik.