Kipróbáltuk a Kia Niro-t, hybrid hajtással, igazi Kia zöld színben. A családi SUV jelzőnek tökéletesen megfelelő koreai crossover nem egy tucatautó, a fogyasztása meg egyszerűen zseniális, a méretéhez mérten mindenképpen. Mutatjuk, mit tapasztaltunk még!
A Kia 2016-ban mutatta be a Niro-t és sorra jöttek a különböző hajtások. Elérhető hybrid, plug-in hybrid és teljesen elektromos hajtással egyaránt. Kizárólag elsőkerékmeghajtással gyártják. A tesztmodell a második generáció tagja, amely elődjét 2022-ben váltotta és egy sokkal modernebb, futurisztikusabb dizájnt kapott. Mondhatjuk, hogy szerencsére. Határozottan jobban áll ugyanis az autónak ez a picit „vadabb” külső, mint az előző tucatautósabb kinézet.
Kia Niro hybrid: a menetfényeket a szívdobbanás ihlette
A 8 féle színben – ami valójában 7, hiszen a fehérből két árnyalatot is választhatunk – kapható Niro számomra legszebb színe a Cityscape Green, amit én csak Kia zöldnek hívok. Egyből mosolyogni kezdtem, amint megláttam, hogy a tesztautó is „Kia zöld”. Ami a dizájnt illeti, látszik az autón, hogy a tervezők nem vették félvállról a rájuk bízott munkát. A merészebb, határozottabb elemek legalábbis ezt sugallják. Olyan dizájnos, szerethető részleteket találunk az autón, mint a motorháztető közepén látható „kiemelés”, a szívdobbanás ihlette menetfények vagy a nagy, fényes kéttónusú, hatszögletű mintákkal kialakított hűtőrács.
Nem egy átlagos crossoverrel van dolgunk
Méreteit tekintve 2720 mm tengelytávval bír a 4420 mm hosszú, emelt hasmagasságú crossover. A műanyagelem a SUV dizájnhoz hűen végigfut a kerékjárati íveken. A visszapillantó tükörbe épített index formája is trendi, ahogy a hátsó, bumerángra emlékeztető felső lámpák is. Az index hátul alul maradt, ami picit talán hátrány, ha az „észrevehetőséget” vizsgáljuk, de így mindenképpen jobban érvényesül az említett felső bumeráng forma. Az 1600 mm magas autón kívül ízléses krómelemeket találunk, a C oszlopnál pedig egy légcsatorna kapott helyet, ami a légellenállás szempontjából hasznos és karakteresebbé is teszi az autó megjelenését. Alapesetben 16”-os könnyűfémfelni jár az autóhoz, azonban a tesztmodellhez a magasabb felszereltségi szint miatt 18”-os járt, ami valljuk be, kell ehhez az autóhoz. Alapfelszereltségben elől még halogén izzós lámpatesteket kapunk, magasabb szinthez már a dual LED dukál. Hátul találunk egy spoilert és a feliratból jól látszik, milyen hajtású Niroban ülünk. Mi most a full hybrid verziót teszteltük, így balra a Niro, jobbra a HEV felirat került a csomagtérajtóra. Összességében nem egy átlagos crossovert látunk, a minimalista elemek jól átgondolt összhangja köszön vissza a külsőben, sőt folytatódik tovább a beltérben is.
Furi a fejtámla? Hidd el, hogy megszokod
Az autót intelligens kulcs nyitja. A platinum felszereltségű tesztmodellhez belül velúr padlószőnyeg és szintetikus bőr-szövet kárpit járt világos színben (felár ellenében rendelhető ehhez a szinthez). A színvilág és a kialakítás is a minimalista vonalat követi. Ami viszont azonnal feltűnik belül, az a hatalmas tér. Elől és hátul is a méretéhez képest rengeteg a hely. Az ülések rendkívül kényelmesek, elől a fejtámla minden irányban külön állítható, ami elsőre kicsit szokatlan a szemnek, de mindenképpen erősíti a futurisztikus irányt. Hátul az ülésmagasság pont jó, családi autónak is tökéletes választás a Niro. A hátul utazók sem maradnak USB töltési lehetőség nélkül, a két első ülés oldalára került a kimenet, ami véleményem szerint egy hatalmas ötlet és jól is néz ki.
A csomagtér 451 literes. Platinum felszereltségnél már elekronikusan nyitható. A padlólemez felemelhető és áthelyezhető. A tesztmodellhez hótálca is járt. A kalaptartó csupán egy háló, így ennek tárolófunkciója nincs, kicsit furcsán is néz ki, inkább takarófunkciót szánhattak neki, hogy ne lehessen látni, mi van a csomagtartóban. Előnye, hogy zörögni biztosan nem fog sosem.
Érintő felületből nincs hiány
A belső műanyag borítás kettős érzetet nyújt. Minőségi, azonban az ajtóra és a műszerfalra került dizájnpanelek felülete nagyon kényes. Ahogy a középkonzol zongoralakk fényezése is. Bár kétségtelen, mindkettő nagyon jól néz ki.
A kétküllős kormány elsőre számomra furcsa volt, ahogy a szürke belső elemek is kicsit régimódinak hatottak, a teszt végére viszont teljesen kibékültem velük, sőt meg is kedveltem ezt a dizájnt. A kormányon egyébként rengeteg mindent állíthatunk, kicsit talán túl sok is az innen irányítható funkció. Picit hosszabb használatnál viszont biztosan kitapasztalható és nagyon is szerethetővé válik. Középen a vészvillogón kívül nem találunk sok manuális gombot, a klíma panel is érintő felületet kapott. Sőt, rögtön két menüsor között váltogathatunk itt egyetlen érintéssel, ugyanis a fedélzeti panel bizonyos funkcióit is elérhetjük itt is, léptethetünk a zeneszámok között, állíthatjuk a rádiót, előhívhatjuk a navigációt. Kicsit talán túl sok minden került ide is, hiszen alapvetően a középső képernyőn is állíthatjuk ezeket, viszont ezzel is úgy jártam, hogy amennyire furcsa volt elsőre ez a megoldás, annyira megszoktam a teszt végére. A panel alatt találjuk az USB csatlakozókat, egy USB A-t, amivel összeköthetjük a telefonunkat a fedélzeti rendszerrel, egy USB C-t, töltésre és egy 12V-os csatlakozót. Kapunk vezetéknélküli töltésre alkalmas mobiltartót is.
Vezetéstámogató és szórakoztató funkciókat is kapott bőven a Kia Niro
Az egybefüggő kettős kijelző a kormány mögött értelemszerűen a műszeregységet „rejti”. a középső, pici ívelt panorámakijelzőn pedig a vezetéstámogató és szórakoztató funkciókat és alkalmazásokat láthatjuk, állíthatjuk. Az Apple Carplay és az Andorid Auto viszont csak kábellel érhető el, ami 2024-ben talán kicsit negatívum, de legalább van és én például tökéletesen megvoltam nélküle is ebben az egy hétben. A hangot és a médiát ugyanis bluetoothon keresztül is viszi a Niro. A beépített navigáció pedig tökéletesen működik és megfelelő. A Kia Connect Live szolgáltatással nyomon követhetjük az időjárást, ellenőrizhetjük a parkolóhelyek elérhetőségét, feltérképezhetjük az érdekes helyszíneket és az elérhető töltőállomásokat. Kia Connect App-ban szintén számos információt, adatot elérünk és hasznos. Megkereshetjük az autónkat, de a parkolóinas funkcióval akár akkor is látjuk az autónk útját, ha valaki más vezeti éppen.
Különleges, cuki, szerethető megoldások
A Niro belül is kapott jó néhány olyan apróságnak tűnő funkciót, dizájn elemet, ami számomra igazán szerethetővé tette a teszt során. Ilyen például az állítható, vonalmintás hangulatvilágítás. Vagy az, hogy a műszeregység a napszaknak megfelelően változtatja a hátterét. Az első ajtókon a belső kilincsek nagyon tetszettek, ahogy az is, hogy az ajtón magasra kerültek a gombok, ezért annyira kényelmesen kezelhetők. A középkonzolon a pohártartó „előhívható” vagy el is rejthető, így alakítva a tároló méretét, funkcióját, ez szintén egy nagyon kreatív megoldás a koreai gyártótól. Ezek a funkciók mind-mind olyan apróságok, amire sokan mondják, hogy „jó-jó, de minek”, közben mégis annyit hozzá tudnak tenni egy-egy autóhoz.
Kiváló hybrid rendszer került ebbe a Kia Niro-ba
Az autót egy 1,6-os, 4 hengeres benzines motor hajtja, full hybrid rendszerrel kiegészítve. Az akkumulátor a hátsó üléssor alá került. Az összeteljesítmény 141 LE, a benzin motoré önállóan 105, ehhez jön a kiegészítő nyomaték az elektromos részről. A hybrid és a plug-in hybrid közötti különbség leegyszerűsítve annyi, hogy előbbi öntöltő (tehát kizárólag a működésből nyeri vissza az energiát például lejtmenetben, vagy fékezéskor), míg utóbbi akksija tölthető. Itt tehát egy öntöltő autóról beszélünk, amiben a Kia azt a megoldást választotta nagyon okosan, hogy a hátramenetből „kivette a benzinmotort”, így tolatáskor csak elektromos hajtással mozog. Az autóhoz 6 fokozatos automata váltó jár. Váltókart nem találunk a Kia Niro-ban, egy könnyen kezelhető, tökéletesen működő „tekerőgomb” került a középkonzolra. A használata pedig nagyon kényelmes!
A kormányon felül találunk egyébként két kart, amiről elsőre úgy tűnik, hogy azt automata váltót „írhatjuk” felül, de valójában ezekkel az elektromos motorfék, azaz a rekuperáció erejét állíthatjuk több fokozatban. Teljesen feltölteni az akksit ezzel sem fogjuk tudni, de nem is ez a cél.
Sokkal jobb vezetési élményt nyújt, mint amit elsőre képzeltem
Az autó egyébként két vezetési módot kínál, ECO és SPORT. Óriási különbségek nincsenek köztük, de értelemszerűen SPORT módban gyorsabban „ugrik” a Niro. Gyorsulni 15mp alatt gyorsul 100-ra, szóval nem egy versenyautó, de nem is akar az lenni. A vezetési élménye felülmúlta a várakozásaimat. Egy jól kormányozható, gyorsan reagáló, az úthibákat egészen jól áthidaló autót kapunk a Kia Niro-ban. A vezetőülés körül kialakított környezet pedig csak tovább növeli az élményt. A vezetéstámogató asszisztensek közül a tesztautóban kaptunk blokkolásgátló, elektronikus menetstabilizáló, visszagurulásgátló rendszert, másodlagosütközés elkerülő asszisztenst, hátsó utasra figyelmeztető rendszert, éberségfelügyeleti rendszert, ráfutásosütközés-elkerülő támogatást autó-, gyalogos-, kerékpáros felismeréssel, valamint kereszteződés asszisztenssel. De van benne sávtartó asszisztens, sávkövető rendszer, adaptív tempomat, Stop&Go funkcióval és sebességhatárolóval, autópályán vezetést támogató asszisztens, sebességkorlátozást kijelző rendszer, távolsági fényszóró asszisztens, holttérfigyelő rendszer, aktívfékezés-funkcióval és hátsó keresztirányú forgalomfelügyelet, aktívfékezés-funkcióval. Szóval kb minden. Külön dicséretet érdemel a tolatókamera képe, amely nagyon szép, éles és tiszta.
Fogyaszt valamit egyáltalán a városban?
El kell, hogy ismerjük, ez a hybrid rendszer nagyon jól sikerült a Kia-nak, ugyanis kiváló fogyasztási értékeket produkált a tesztidőszak alatt és ahogy utána olvastam, ezt nem csak én tapasztaltam így. A hybrid autókról tudni kell, hogy kizárólag elektromos módban nem igazán mennek, pár kilométer azért megtehető így is velük, de többnyire a benzinmotor rásegít és egymást kiegészítve mozgatják az autót. Na ezt a rendszert rakta úgy össze a Kia, hogy városban 5,3-5,5-ös fogyasztást produkált az autó, ami méretéhez képest nagyon is dicséretes érték. A környéken mozogtam vele, intéztem a mindennapi teendőket, munkába mentem, és az autó üzemanyagjelzője meg se moccant…Autópályán picit magasabb értékeket hozott, de átlagban 6,4-6,6 között van a fogyasztása.
Nem szálltak el az árakkal sem a Kia-nál
Egy abszolút mindennapos használatra tervezett, nagyon jó hybrid rendszerrel ellátott városi SUV a Kia Niro, ami családi autónak is tökéletesen megfelel a tágas beltér és a csomagtér kialakításának köszönhetően. Fogyasztási értékei pedig kiválóak! Kategóriájában az árakat sem lőtte túl a Kia. A hybrid alapmodell közel 11 millió forintban kerül. Ahogy a legtöbb gyártó esetében, úgy a Kia-nál is valójában egy nagyon alapfelszereltségű autót takar ez a kezdőár. A tesztmodell Platinum felszereltséggel, komfort csomaggal (motorosan nyitható csomagtér, elektronikusan állítható vezető ülés), metál fényezéssel, világos belsővel, napfénytetővel 14 millió forintba kerül jelenleg. A csúcsfelszereltséget a Kryptonite fantázianév alatt találjuk, és kb 13,5 millió forintot kell fizetnünk egy ilyen Niroért. Ehhez felár ellenében választhatunk szintén napfénytetőt, kontrasztos fényezésű C oszlop-ot, relax és technocsomagot, ezek együttesen közel 1,5 millióba kerülnek pluszban.
A Kia Niro egy remek ár-érték arányú, modern, jól kinéző crossover, kiváló fogyasztási értékekkel, így bátran ajánljuk mindenkinek, aki ebben a kategóriában nézelődik.
Ez is érdekelhet:
- Bemutatkozott a Maserati GT2 Stradale, a márka legújabb szupersportkocsija
- Mini kaland, maxi élmény! MINI Cooper SE teszt
- Szeptembertől itthon is kapható a kínai Omoda 5 Crossover benzines változata