Ha nemcsak a legszebb szuperautókért rajongsz, hanem a veterán járgányokért is, és a látvány mellett a történetük is érdekel, akkor irány Keszthely! A Helikon kastélymúzeum hintómúzeumának gyűjteménye ugyanis az autógyártás őskorából származó veterán járművekkel gazdagodott. Az új kiállítási darabokkal a keszthelyi veterán autó múzeum kiállításán azt mutatják be, hogy miként alakultak át a hintók automobilokká.
Keszthelyi veterán autó múzeum: Ford és Packard egy helyen
Európa egyik legnagyobb hintógyűjteményében a világ szinte minden típusa megtalálható. A tavaly óta látható 1914-es Ford T-modell mellé érkezett most egy 1915-ben gyártott Ford T Speedster. Ebben a versenyautóban a hintókra is jellemző fakerekek, illetve fa- és rézalkatrészek dominálnak. A mellettük álló, 1930-as évekbeli Packard 110-es már az amerikai autógyártás virágkorát mutatja. A veterán autókat Keszthelyen eredeti alkatrészekkel állították ki, mindhárom az elmúlt tíz évben került Magyarországra, addig az Egyesült Államokban voltak.
Ezeket is a magyaroknak köszönheti a világ
És most jöjjön egy kis történelem! Az autógyártás az Egyesült Államokban virágzott igazán, és három korszakot ívelt át. Az 1917-18-ig tartó évek volt a „rézkorszak”, amikor főként a rézelemek uralták a kocsik megjelenését. Az 1920 és 1930 közötti korszak hozta el az autógyártás hajnalát, 1930 után pedig a második világháborúig tartó aranykor következett. A folyamatosan bővülő kiállításon mindhárom időszak járműveit bemutatják majd. Érdekesség, hogy minden jármű működik, magyar forgalmi engedélye is van, illetve részt vesz veteránautós találkozókon. Sokan talán még mindig nem tudják, hogy nem Henry Ford, hanem Galamb József és két magyar társa tervezte a T-modellt, amellyel a tömeges autógyártás elindult a világon.
Mi pedig teszteltük a Ford egyik legújabb modelljét, amelyet talán 200 év múlva ugyanígy mutogatnak majd egy múzeumban.