Az ország első kerékpármúzeuma nyílt meg Balassagyarmaton. A gyűjteményben a biciklik fejlődéstörténetét is nyomon követhetjük a legrégebbi, lábbal hajtott futógépektől a modern versenykerékpárokig. A Kerékpármúzeum anyaga tíz magángyűjtő tulajdona.
Magyar gyártmányú bringákat is kiállítottak
A múzeumot működtető Ipoly Túra Egyesület elnöke, egyben a Kerékpármúzeum alapítója, Olexa Miklós elmondta: az önerőből kialakított létesítményben a kiállítóterek mellett működik majd az Ipoly túraközpont klubja és egy kávézó is. Az épület udvarán a későbbiekben felállítanak egy színpadot, és biciklis rendezvényeket szeretnének szerveznek.
A kiállított több mint száz kerékpár között a legnagyobb csoportot a magyar gyártmányok képviselik: a Weisz Manfréd Acél és Fémművei Rt. és a Csepel Művek termékei, valamennyi kategóriából. Vannak túrabiciklik Európából, versenybiciklik a világ minden tájáról. A kiállításon nyomon követhető a kerékpár fejlődéstörténete a futógéptől a velocipéden át a mai kerékpárokig. Látható az első motorizált bicikli, az 1960-as években gyártott, Dongó motor hajtotta kerékpár, majd néhány motorkerékpár is. Kiállították a sportkerékpárok különleges darabjait is, van köztük mountain bike és BMX is.
Bringamúzeum gyerekeknek is
A legrégebbi kerékpárok Angliából és Franciaországból származnak. A legelsők között vannak az 1800-as évek első felében vasból, kovácsok által készített, lábbal hajtható futógépek. Ezeket követi a skót gyártmányú, rudazatos hajtású Macmillan, majd jön a hatalmas kerekű velocipéd, és ezután, az 1800-as évek vége felé alakul ki a mai bicikli fogaskerékkel, lánccal, gumizott kerékkel. A különlegességek között látható a gazdag gyerekeknek készült lovacskás bicikli, tandem, háromkerekű versenybicikli, fekvőbicikli elsőkerékhajtással, de látható egy szobabicikli is. Csengő-, lámpa- és dinamógyűjteménye is van a múzeumnak, amelynek Mikszáth úti épülete előtt kopjafát állítanak majd az országutakon balesetet szenvedett kerékpárosok emlékére.
Forrás: MTI; fotók: MTI/Komka Péter