Ha azt kérded, milyen autó az új 5-ös BMW touring, egyből rávágom, hogy fantasztikus! A márka összes értékének méltó örököse. De milyen 601 lóerős, teljesen elektromos autóként? Nos, ez a tesztünkből hamarosan kiderül!

Az mindenesetre biztos, hogy tüzes vörös kívül, ártatlan hófehér belül, pont mint a lelkem, mielőtt a gázpedálra lépek… aztán jön a lila köd, és a 3,8 másodperces 0-100-as gyorsulás, de mielőtt még elragad a hév, gyorsan leírom hogyan csillog kívül, belül…

Csillog villog kívül, belül

A 21 collos individual felniken gördülő családi kombiról az M-es sportcsomag kiegészítői már messziről sejtetik, hogy itt bizony valami nagy buli készül! Kellően sportos a forma, jól eltaláltan szigorú első és lendületesen záró hátsó fényszórókkal. A hűtőmaszk kontúrja világít a sötétben.  Elegáns és letisztult, érződik rajta, hogy ez valami nagyon minőségi cucc. A vagányan kialakított hátsó 570 liternyi csomagot képes elnyelni.

A beltér valami zseniális. Megvilágított Swarovski kristályokból álló panelek a műszerfalon, lenyűgöző fényfestéssel és színekkel. Szintén ebből a nemes anyagból készült a sebváltó és a tekerő gombok is. Élőben nagyon csinos és csajos is egyben ez az alapvetően maszkulinnak tartott típus. A teljes műszerfal digitális, számomra kicsit bonyolult a rengeteg ikonból álló menürendszer, eltart egy ideig mire a fogyasztási adatokat megtalálom a „live vehicle” ikon alatt. Viszont tény, hogy elég gyorsan működik és kristálytiszta képet ad, a tolatókamera is egy külön élmény.

A menetdinamika külön gombról konfigurálható, ilyenkor a kijelző is változik: a minimalistától egészen a vad, sportosig. Nekem ez utóbbi tetszett a legjobban, ilyenkor a BMW M perfomance színeiben pompázik a műszerfal és a díszvilágítás: piros és kék árnyalatok emelik a pulzusszámot. Ha szeretném akkor viszont minden nyugtató és lila, amivel elkápráztathatom a kislányomat, akinek a kedvenc színére színezi a beltér hangulatát és jót alszik a tökéletesen csillapító adaptív futómű lágyan ringató ölén… Igen, még mindig a 601 lóerős i5 M60-as BMW-ről van szó, ilyet is tud. Az üvegtetőn át pedig a perseidák meteorrajt is figyelhetjük a kellemes teret adó hátsó ülésről miközben a Balatonról Budapest felé haladunk az éj leple alatt…

Na de mi történik akkor, amikor nem lágyan ringatjuk vele álomba a gyereket?

Sportmódba teszem a villany vadállatot. Az öv diszkréten szorosabbra húzza magát a vállamon. A futómű bekeményedik, a gázpedál nyomására pedig a bajor fenevad megindul, mint a prédáját vadászó gepárd. Kicsit ezt vadállatias ösztönt is hozza ki az emberből ez a rengeteg erő: úgy érzed számodra többé nincsenek (sebesség) határok, 3,8 másodperc és már 100, de még csak meg sem torpan a gyorsulás. Ülésbe tapadás és sikítás az osztályrészed, ha épp nem az M performance színeiben pompázó cérnával varrt bőrkormányt szorongatod. Az erő hirtelen jön, nem előzi meg figyelmeztető motorbőgés. Azonnal harap, nem ugat (vagy bármit is csinál a gepárd). Ösztönös, zsigeri élmény. A belső szerveid ugyanakkor nem lesznek hálásak ha váratlanul sokszor küldesz rájuk ennyi G erőt…

Mire ennyi erő? Jogos kérdés, mert nyilván fele ennyi is sok. Azért abban van valami pikantéria, amikor a popónkba tapadó tipikus fehér céges dízel kombi izgatottan akar letolni maga elől: nem érdekli az M60-as jel és teszik ő a 601 lóerőre is… Tol, tol, 10 centire a lökhárítótól, pedig nem tudok én sem haladni, mert előttem is 100-zal fejezi be valaki ép egy kamion sor előzését az autópályán. Ilyenkor általában előzékenyen kisorolok én is a külső sávba, hagyom hogy az agresszor elhúzzon, hiszen valószínűleg neki még bizonyítania kell… Most azonban nem így teszek. Előbújik belőlem a kisördög és ahogy felszabadul az út, kilövés! Pár másodperc és már csak egy irinyó-pirinyó picike pötty a visszapillantóban a tolakodó uraság…

Érzésre kevés ennél gyorsabb, stabilabb autó létezik. Kanyarban és egyenesben is félelmetes, mintha meg sem tudna billenni. Elképesztő az a mérnöki munka, ami a kezünk alá dolgozik. Nyilván a száguldás élményét meg kell élni benne, de jó tudni, hogy tökéletes csendben és komfortosra állítható adaptív futóművel is lehet benne szállítani a családot. Az önvezető képessége is elég fejlett: szépen és nem darabosan kormányoz amerre visz az autópálya.

Milyen messzire visz?

Jó kérdés, sajnos nem annyira messzire, amennyire én az autó „touring” vagyis „utazó” jellegétől várnám… Az akkupakk elég nagy, nettó 81 KWh-s, de az autó 2400 kiló feletti súlya és 601 lóerős teljesítménye reálisan 350-400 km hatótávot enged autópályán, nem száguldozva. Városban és közúton azért 400 kilométeres táv fölé is lehet tervezni vele. Vígaszunk legyen, hogy gyorsan tölt: 10-ről 80%-ra 30 perc is elég, pont egy bevásárlásnyi idő.

Összegzés

Akinek megtetszett az új 5-ös BMW Touring, ne habozzon: nagyon igényes német prémium minőséget fog kapni a pénzéért. Alap dízelként 24,9 millió forinttól érhető el a modell. Aki nyitott az elektromos hajtás iránt, lehet jobban jár a „csupán” 340 lóerős és kicsivel 30 millió forint alatt induló listaárral rendelkező BMW i5 M40-es változattal, mert az is borzasztóan erős de hosszabb hatótávon tud velünk száguldozni vagy a gyereket álomba ringatni…

A BMW i5 M60 601 lóerős változat alapára 42 millió forint, a képeken szereplő tesztelt változat minden földi jóval felszerelve pedig 52 millió forintba kerül.