Milyen autó ez? – kaptam meg a kérdést, szinte minden nap valakitől, aki meglátott a DS 7 Crossback autóban. Mondtam, hogy DS, a Citroënből kivált önálló prémiummárka, ám mintha ezzel nem sokat segítettem volna. Ekkor azonban bevetettem az aduászt, hogy Fantomasnak is egy Citorën DS-e volt a filmben, amiben az üldözői elől menekült. Erre pedig már szinte mindenkinek felcsillant a szeme, hogy aha, így már tudják!
Mi fán terem a DS 7 Crossback?
A Citroën DS 1955 októberében mutatkozott be a Párizsi Autószalonon, ahol különleges, újító formájának, dizájnjának és technológiájának köszönhetően levette a lábáról mind a szakmát, mind a közönséget. Még aznap 12 ezer darabot adtak el a Citroën DS 19-ből, s mire tíz nap múlva véget ért a kiállítás, már 80 ezer megrendelést igazoltak vissza. A márka sikere ekkor kezdődött. Majd 50 évvel később, 2015-ben a DS önálló branddé vált, kikerült a Citroën égisze alól, és a francia PSA-csoport önálló tagja lett a Peugeot és a Citroën mellett (két évvel ezelőtt az Opel is a francia konszern része lett).
Értékesítése idén januárban indult Magyarországon az Emil Frey autókereskedés hálózatán keresztül. A szigorú előírások szerint kialakított – eddig egyetlen hazai – szalonban a márka két modellje kapható: a DS 3 Crossback és a DS 7 Crossback. Mindkettő városi terepjáró (SUV), mindkettőt kipróbáltuk, és mindkettőt szerettük.
Számít a méret?
A DS 7 Crossback egyetlen „hátrányának” csak a méretét éreztem. Nekem nagy volt. Kata szerint olyan, mint egy hatalmas szürke bálna. Amivel nehezen tudtam beállni a bevásárlóközpont parkolójában a két autó közötti szabad helyre. És akkor is izgultam, amikor az autómosóba kellett a kijelölt sávban behajtanom. Persze a nagyságának előnyei is vannak, például biztonságban éreztem magam benne. A magas üléspozíciónak köszönhetően jól beláttam az utat és a forgalmat, könnyű volt ki- és beszállni. Belül a tágas térben nem éreztem úgy, hogy „összenyom” az autó, kényelmesen terpeszkedhettem benne – akárcsak egy nagyasszony. A két első ülés sincs közel egymáshoz, nem ér össze a vezető és utasának könyöke, s a hátul ülők is kényelmesen elférnek.
Így variálhatod a saját DS 7 Crossback modelledet
Hozzánk egy 2 literes dízel, Platinaszürke DS 7 Crossback került Prestige felszereltséggel. A 177 lóerős, 8 fokozatú automata váltós modell alapárában a fehér fényezés van benne, minden egyéb más színért felárat kell fizetni. Kérhetjük többek között Indigókék, Bizánci arany (ez gyönyörű lehet!), Andradite barna, Gyöngyházfehér, Absolute vörös színben is – az extra árnyalat plusz 275-320 ezer forintba kerül.
A motor lehet benzines vagy dízeles, a sebességváltó 6 fokozatú manuális vagy 8 fokozatú automata – a kocsi teljesítménye és ára ezek kombinációjától függ. Sőt, benzinesből már létezik hibrid változat is, a DS 7 Crossback E-TENSE 4×4, amelynek gyári vegyes fogyasztása mindössze 1,4 liter 100 kilométeren. Teljesen elektromosan pedig akár 50 kilométert is meg tud tenni.
A modell felszereltsége az Elegance fokozattal indul, ezt követi a Performance Line, majd a sort a legmagasabb szint, a Prestige zárja. A külső dizájn azonban mindegyik felszereltség esetén majdnem ugyanaz, csak néhány apróságban (pl. a Prestige felszereltséghez 19 colos könnyűfémtárcsa jár, míg a másik kettő kategóriához 18 colos) különbözhetnek az egyes variációk.
Fényszórók táncjátéka
Külső ránézésre az első szó, ami eszembe jut az autó formájáról, az a bumszli. Kicsit nagy, kicsit ormótlan, ugyanakkor szépen gömbölyödő, nem szögletes. Elegáns és tekintélyt parancsoló. Szemből nézve pedig igazán egyedi és jellegzetes a dizájnja: a méretes, és az autóban gyakran felbukkanó rombusz formákkal díszített fekete króm hűtőrács vonzza a tekintetet. Ennek közepén kapott helyet a különleges formájú DS logó – aki azonban nem ismeri a márkát, az nehezen tudja kibogozni belőle a márkajelzés két betűjét.
A DS 7 Crossback legkülönlegesebb külső eleme kétségkívül a fényszóró. Az első lámpákban az LED-es főfényszóró mellett három elforduló, kristályformát idéző LED is helyet kapott. A kocsi beindításakor a fényszórók ide-oda forognak, mintha valamilyen táncot lejtenének, és mindeközben csillogó, halvány lila színbe burkolóznak. Lenyűgöző látvány! Ugyanakkor a full LED-es 3D-s hátsó fényszórók is figyelemre méltóak. Pikkelyszerű mintázatuk feltűnést keltenek az utakon.
Kristályos rombuszminta mindenhol
A kocsi külsejéről nem nagyon lehet többet beszélni, ám a belső dizájnról órákon át lehetne mesélni. A márka le sem tagadhatja francia mivoltát, stílusosság és elegancia köszön vissza a beltér minden szegletéből. Talán azonban éppen emiatt néha soknak éreztük, mintha kicsit túltolták volna a dizájnt. De aztán végül mindig megbocsátottunk a tervezőknek. Mert olyan jó érzés egy ilyen szép autóban ülni! Olyan, mintha egy elegáns párizsi szállodában ücsörögnél, ahol a kényelem, a luxus, és a biztonság érzete lebeg körül.
A DS 7 Crossback tesztautónkba a Prestige felszereltség mellé Opera inspiráció járt, ami a barna és fekete Nappa bőrkárpitozásban öltött testet. Az ülések bőrbevonata kis szögletes elemekből lett összevarva – szokatlan látvány, ritkán találkozni ilyen megoldással. A barna és fekete szín kombinációja nyugalmat sugároz, a bőrbevonatok mellett megjelenő króm és feketelakk színű egyéb kiegészítők pedig tovább emelik a belső enteriőr eleganciáját.
A kocsi belsejét egyébként a mindenhol megjelenő szögletes, rombusz formák határozzák meg. Szinte mindenhonnan – pl. sebességváltó melletti gombok, érintőképernyő gombjai, oldalsó légbeömlők – visszaköszön az alakzat. Még a műszerfal grafikája is rombuszmintákkal színesített.
Az érintőképernyő alatt elhelyezkedő, kis kristályokkal kirakott, krómozott vezérlő gomb igazi ínyencség, ahogy a Start/Stop gomb felett elhelyezkedő B.R.M. óra is. A luxusórákat gyártó francia Bernard Richards Manufacture elsősorban autókba, motorokba készít órákat, és 2016-ban fogott össze a DS Automobiles-szal. A DS 7 Crossback modellbe szánt óra különlegessége, hogy az autó beindításakor kinyílik, majd amikor leállítjuk az autót, becsukódik. Ám ha valakinek nem tetszik ez az óra, akkor is kénytelen megszokni, mivel nem lehet lecsukni, ha jár az autó, mindig szem előtt van.
A kormány bőrborítást kapott, a közepén csillog a krómozott DS márkajelzés. Itt is található egy kis kristályokkal kirakott, krómozott vezérlő gomb, amellyel kiválaszthatjuk, hogy a műszerfalon milyen információ jelenjen meg. Én általában a sebességkijelzőt szoktam kikeresni, mivel jobban szeretem a digitális órát, mint az analógot.
Mit tud a DS 7 Crossback?
Sok mindent. A legmagasabb Prestige felszereltségi szintbe tényleg minden belekerült, ami emeli a vezetés biztonságát és kényelmét. A Connected Pilot funckió az autót az előtte haladó jármű sebességéhez és távolságához igazítja, továbbá a sávban tartja a kocsit. A DS Night Vision éjjellátó asszisztencia a hűtőrácsba épített infrakamerának köszönhetően száz méterig érzékeli az úttesten lévő gyalogost, állatot, és a műszerfalon megjeleníti. Természetesen nemcsak éjjel, hanem nappal is érzékeli a közelben lévő gyalogost. Néha a szívbajt hozta rám, amikor csipogott és a kijelzőn felbukkant a mellettem a járdán elhaladó gyalogos. Kicsit szerintem túlaggódta a rendszer a dolgot, de hát jobb félni, mint megijedni, nem?
Nagyon hasznos a DS 7 Crossback éberségfigyelő rendszere, az Attention Monitoring. A kormány középső része felé beépített két kis infra érzékelő a vezető szemét figyeli. Amint a normál időnél hosszabban marad csukva a szeme, máris jelez az autó: hangjelzéssel kísért üzenetet küld a műszerfalra. A Park Pilot funkció szinte már az önvezetés élményét kínálja, hiszen helyettünk parkolja le a kocsit. Az asszisztenciát aktiválva, és 30 km/óránál nem gyorsabban haladva észreveszi a rendszer az üres parkolóhelyet, és mind párhuzamosan, mind az útra merőlegesen bemanőverezi az autót. Kényelmes funkció, nagyon szeretem. Nem kell magam stresszelni, hogy sikerül-e beállnom, miközben esetleg többszöri próbálkozásommal feltartom a forgalmat.
Ugyancsak a kedvenceim közé tartozik a láblendítéssel nyitható és gombnyomásra záródó elektromos csomagtér ajtó, valamint a kulcs nélküli indítás. A fűthető, szellőztethető és masszázs funkcióval ellátott első ülések, az állítható combtámasz, az elektromosan dönthető hátsó üléstámlák is hozzájárulnak a kényelemhez. A könyöktámasz alatti rakodórekesz igazán praktikus, akárcsak a középkonzol elején található vezeték nélküli telefontöltő. Ám az USB és a 12 voltos töltő és olyan helyre került, amihez nehéz hozzáférni: a váltó mögött, a középkonzol végében egy bemélyedésben, ami még egy női kéznek is kihívást jelent. USB-töltő egyébként hátulra is került, és a hátul utazók is tudják maguknak állítani a beáramló levegő hőmérsékletét és irányát.
Színek, hangulatvilágítás, grafika
A stílusosság nemcsak a beltér kialakításában, hanem a műszerfal és az érintőképernyős kijelző grafikájában is megjelenik. A rombusz minták természetesen itt is mindenhol felbukkannak. Kiválaszthatjuk, hogy a Cahsmire vagy a Titanium stílus határozza meg a kijelzők grafikáját, sőt a kocsi belső hangulatvilágításának színét is mi állíthatjuk be.
A navigáció grafikája igényes, a tolatókamerában jól látható az autó mögötti rész. Érdekesség, hogy az utolsó centiknél a kamera ráfókuszál és a kijelzőn kinagyítva jeleníti meg a szoros helyzeteket, például azt, hogy milyen közel van a kocsi az útpadkához.
A 12 colos középső érintőképernyős kijelzőn kapott helyett a média, a navigáció, itt nézhetjük meg a kocsi beállításait, választhatjuk ki és szabhatjuk személyre a profilunkat. De itt állíthatjuk be a kétoldali klímát, itt csatlakoztathatjuk a telefonunkat a rendszerhez, és itt kapcsolhatjuk be az első ülések fűtését és szellőzését is.
Milyen szerintem a DS 7 Crossback?
A DS 7 Crossback egy hétig volt nálam, és bár a méretét nem igazán sikerült megszoknom, mégis fájó szívvel adtam vissza. Szerettem a szépségét, a belső dizánját, a vezetési asszisztencia funkcióit. Biztonságban éreztem benne magam, kényelmes volt és tágas, a motor csendes és erős, sosem hagyott cserben. Olyan volt, mint egy nagy csillogó gyémánt, amely azonban belülről mutatta meg igazán az értékét.
Infók a DS 7 Crossback tesztautóról
Hengerűrtartalom: 1997 cm3
Teljesítmény: 177 LE / 130 kW
Sebességváltó: 8 fokozatú automata
Végsebesség: 215 km/óra
Gyorsulás 100 km/órára: 9,4 mp
Szállítható személyek száma: 5 fő
Gyári vegyes fogyasztás: 4,9 l/100 km
Méretek: 457,3 cm hosszú, 162,5 cm magas, 190,6 cm széles behajtott tükrökkel
Csomagtér: 555-1750 liter