– Zsuzsi, ez a kocsi tisztára olyan, mint te! – vonta le a nap végén a következtetést Kata. És milyen igaza van! A MINI 60 Years Edition egyszerre sportos és elegáns, egyszerre visszafogott és vad, van stílusa és ereje, és ha akar, igazán szemtelen is tud lenni.
Nem lett belőle tucatautó
Nagy a sürgés-forgás a Mini háza táján. A márka idén ünnepelte 60. évfordulóját, és nemrég az egymilliomodik Mini is elkészült. A jubileumi darab pedig együtt ünnepelte a „születésnapot” a bristoli Nemzetközi Mini Találkozón a klasszikus Mini első, 1959-ben legyártott példányával és az idén debütált tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper SE-vel.
Az elmúlt 60 év alatt pedig szinte semmit sem vesztett népszerűségéből a modell. Királyi családok, színészek és zenészek rajongtak és rajonganak még ma is érte, számos filmben kapott szerepet az ikonikus kocsi, amelyet szinte mindenki azonnal felismer jellegzetes formájáról. Talán ez az egyik titka annak, hogy a szívünkbe tudjuk zárni.
Még érezzük rajta a régi korok hangulatát, a Mini semmit sem vesztett igényességéből és stílusából. Sőt, úgy tudta mindezt megőrizni az évtizedek alatt, hogy közben követte a technikai és dizájnbeli változásokat, egy cseppet sem maradt le a többi márkától. Ám mindvégig meg tudta tartani egyéniségét és sajátos stílusát, senki sem mondhatja rá, hogy tucatautóról van szó.
MINI 60 Years Edition: kicsi, mégis tágas
Sokaknak megakadt a szeme a kocsin. Alighogy megkaptam a tesztautót, a születésnapi különkiadású MINI Cooper S-t, máris odajött hozzám valaki, amíg a piros lámpánál álltam. A mögöttem várakozó kocsi sofőrje kopogott be az ablakon, hogy megtudja, miért ilyen őrülten jó a hátsó lámpája a Minimnek (ami sajnos csak néhány napig volt az enyém). Aztán egy másik Mini tulaja hangosan túráztatta a mellettem lévő sávban a motort, és közben kacsingatott rám, jelezve, hogy mi, Minisek tartsunk össze.
A férjem és a fiaim is elismerően bólintottak, amikor meglátták az udvarban. Bár a MINI 60 Years Edition méretei (h: 3850 mm, sz: 1727 mm, m: 1414 mm) miatt nem sorolható a nagy autók közé, beülve mégis úgy érzed, bőven van helyed. Még a 186 centi magas fiam is kényelmesen elfért az anyósülésen, a napfénytető pedig még hozzá is tett a kellemes térérzethez. Hátul azonban szinte alig van hely az utasok lábának. Ez a kocsi inkább két főnek kényelmes. Igaz, mindkét hátsó ülésben ott az ISOFIX rögzítési rendszer, ahova a tervezők a gyereküléseket gondolták. De csak gondolták! Ha valakinek mégis sikerül a háromajtós Minibe úgy beszuszakolnia hátra a gyerekülést, ahogy az a nagykönyvben megvan írva, akkor az előtt megemelem a kalapom! Szerintem ez mission impossible…
Születésnapi díszítés
Na, de nézzük, miért olyan különleges a MINI 60 Years Edition! Az autó a Mini Cooper S harmadik generációjának felcicomázott változata, ám mindezt jó értelemben véve. Az ünnepi öltözet elemei közé tartozik például a különleges zöld szín (British Racing Green), a motorháztető fekete-fehér csíkozása, az oldalsó díszbetétek, a két tónusú 17″-os könnyűfém felnik, valamint a tucatnyi helyen (pl. motorháztető csíkjában, küszöblécen, oldalsó díszbetéteken, bőrüléseken, kormánykeréken) felbukkanó 60 Years logó. Sőt, sötétben még a földre is kivilágítja a 60 Years feliratot az autó! Igazi buli hangulatot varázsolva ezzel.
Gömbölyűség kívül-belül
A kötelező, hagyományos Mini-elemek természetesen ezen a modellen is megtalálhatók. A kerek lámpák, a karosszéria sarkába kitolt kerekek, a gömbölyded tükrök, és a mindenhol visszaköszönő kerek, gömbölyű formák, vonalak. Ettől olyan cuki ez az autó! Amikor először ülsz be a kocsiba, vagy egyáltalán egy Minibe, ez az, ami azonnal feltűnik. Az egyedi dizájn! Sehol ennyi kerek formát, billenőkapcsolót nem látsz. Első pillantásra hirtelen soknak tűnik, de aztán rájössz, hogy nem, ez éppen így jó! Szép és ízléses, van stílusa, és messze áll a szögletes minimalista vonaltól. Ettől lesz végképp izgalmas és élettel teli. Szinte vibrál benne a levegő. A MINI 60 Years Edition bőrülései pedig még tovább fokozzák a hangulatot. A gesztenyebarna bőrkárpit zöld varrásokkal díszített, mindenhonnan az aprólékosság és az igényesség köszön vissza. Nagyon eltalálták ezt az autót!
Na, akkor adjunk gázt!
És hogy micsoda erő lakozik ebben a kicsi kocsiban? Ahh! Még most is érzem, ahogy Sport fokozatban rálépek a gázra, s a 192 lóerős kocsi megindul alattam. Én is ilyen vagyok. Ha van egy új ötlet vagy feladat, rendíthetetlenül belevetem magam. Senki sem állhat az utamba! Persze néha én is elfáradok, s akkor megpihenek. A MINI-nek pedig a Green vagy a Mild fokozat jelenti a pihenést. Ebben a két vezetési módban kevésbé érzed a kocsi erejét, lassabban gyorsul, kicsit még lomhának is tűnik, de előnye ilyenkor az üzemanyagtakarékosság. Ami azért nem elhanyagolható tényező.
MINI 60 Years Edition: mindig összekötve
Ami nekünk nagyon bejött még, az a multimédia rendszer. A viszonylag nagy kerek kijelző grafikája szintén egyedi, viszonylag részletesen és aprólékosan kidolgozott, látszik, hogy foglalkoztak vele a dizájnerek. Az érintőképernyős kijelzőt a kézifékkar melletti tekerőgombbal is irányíthatod. A MINI 60 Years Edition vezeték nélküli Apple CarPlay-t és Connected applikációt is kapott, ez utóbbi segítségével számos fontos infót megkapsz a mobilodra, amihez akkor is hozzáférsz, ha nem vagy épp a kocsiban. Például, hogy mennyi üzemanyag van benne, az utolsó utazási célpontokat, és azt is megnézheted vele, hogy hol parkoltál le. Ami nekem olykor bizony jól jöhet… Hiszen előfordult régebben, hogy ott kerestem az autómat, ahol az előző nap parkoltam le. Majd mielőtt teljesen kétségbe estem volna, hogy ellopták, rájöttem, hogy aznap máshol tettem le…
A MINI 60 Years Edition is kapott néhány vezetéstámogató funkciót (pl. parkolóasszisztens, tolatókamera, sebességtartó automatika fékező rendszerrel), és az USB-töltők mellett egy vezeték nélküli telefontöltőt is a könyöktámasz alatt. Én sajnos ezt nem tudtam kipróbálni, mert nem fért bele a Samsung S9+ mobilom. A Samsung S8-at már bele tudtuk tenni, ám amint ráhajtottuk a tetejét, hamarosan meg is feledkeztünk róla. És az autóban maradt a mobil… Jó lenne talán valami kis figyelmeztető jelzés, ami emlékeztet rá, hiszen nincs szem előtt a telefon, könnyen kimegy a fejedből, hogy oda tetted.
Mindezt a kis kellemetlenséget leszámítva imádtam az autót, fájó szívvel adtam vissza egy hét után. A kertünk kis ékköve volt ezekben a napokban, mindenki megcsodálta, aki éppen jött hozzánk. Bár betöltötte 60. életévét a modell, még mindig tetszetős, megakad az emberek szeme rajta. És ha már Kata szerint a MINI 60 Years Edition olyan mint én, szeretném remélni, hogy hatvanévesen én is ugyanilyen jó formában leszek majd.
A tesztautó adatai
Hengerűrtartalom: 1998 cm3
Teljesítmény: 192 lóerő
Vegyes fogyasztás: 6,2 l / 100 km
Szén-dioxid kibocsátás: 157 g/km
Ajtók száma: 3
Szállítható személyek száma: 4
Gyorsulás 100 km/órára: 6,8 sec
Végsebesség: 230 km/h
Alapár: 6 981 000 Ft
A tesztautó ára: 12 404 400 Ft