©Nagy Gabriella

A Hyundai népszerű SUV modelljével, a Tucson-nal életemben először matchbox formájában találkoztam, sok évvel ezelőtt. Az első gyermekemnek tekintélyes gyűjteménye volt a híres fém kisautókból. Imádott játszani velük, órákon át módszeresen tologatta, parkoltatta őket, és mindegyiket pontosan ismerte, megnevezte. Az egyik alkalommal, amikor a nagyszülők meglátogattak minket, kisfiam széles mosollyal szaladt felém: „Nézd, Anya, mit kaptam! Ez egy Tucsonautó!”

Ez a kisfiú azóta már lassan a jogosítványát is megszerzi, hamarosan igazi autókat fog vezetni, és a „Tucsonautó” is átesett jópár frissítésen. Jelenleg már a negyedik generáció fut, annak is a facelift verziója, amit volt szerencsém picit közelebbről is megismerni és tesztelni. Mit is mondhatnék? Engem meggyőzött!

Szárnyaló szépség

Azt hiszem, a Tucson legfeltűnőbb, legkarakteresebb része a 3D-s nappali menetfény, amely angyalszárnyakat formáz, és olyan határozott, férfias megjelenést ad az autónak, hogy rögtön elvarázsolta az én kis romantikus lelkemet. Ez a határozottság végigkíséri az autó külsejét, elég, ha csak megnézzük az izgalmas éleket és íveket, a 19 colos, kéttónusú, fekete-ezüst felniket, hátul pedig a dupla kipufogót, és az egybefüggő fénycsíkot, amely a hátsó lámpákat köti össze.

És ha már a maszkulinitásnál tartunk, rögtön ejtek pár szót az autó méreteiről is: hossza 4510 mm, szélessége 1865 mm, magassága pedig 1650 mm, vagyis egy kényelmes, jól manőverezhető, még éppen nem túl nagy méretű városi terepjáró.

©Nagy Gabriella
©Nagy Gabriella

21. századi bálterem

…még éppen nem túl nagy méretű, az utastér viszont ehhez képest meglepően tágas és nagyon kényelmes. A teret optikailag is növeli az elhúzható, nyitható panorámatető, de enélkül is úgy éreztem, hogy bőven van hely. Nem csak elől, de hátul is.

Az első ülések mindkét oldalon elektromosan állíthatóak, szellőztethetőek és fűthetőek. Méghozzá annyira hatékonyan és jól fűthetőek, hogy még az én felülmúlhatatlan fázósságomnak is sok volt néha a hármas fokozat. És ha már melegség, szeretném nagyon megdicsérni az autó kormányfűtését is: két fokozatban állítható a hőfok, hamar átmelegszik a kormány, ráadásul nem csak 10 és 14 óránál, hanem az egész felülete. A melegség érzetét tovább növeli az ajtókban lévő textil betét: egy pici apróság, amelytől annyira puha és otthonos lett az egész beltér, és remekül ellensúlyozza a zongoralakk felületek hideg érzetét.

©Nagy Gabriella

A kormányon lévő kapcsolókkal, gombokkal hamar összebarátkoztam, kényelmesen kézre áll a tempomat, a hangerőszabályozó, és a műszerfal menürendszere is könnyen elővarázsolható. A váltókar a kormány mögé került, jobb oldalra, ami az első napokban furcsa volt, de végül annyira ráállt a kezem, hogy amikor a teszthét után visszaültem a saját autómba, indulásnál automatikusan a kormány mögé nyúltam, és nem értettem, hogy hová lett a váltóm. 😊

Így, hogy a középkonzolból nem foglal el helyet a váltókar, kellemesen tágas és jól tagolt a pakolórész. A klasszikus, zárt tároló előtt kézre esett a telefontöltő pad és a dupla kulacstartó, ráadásul még ezek alá is került egy nyitott rekesz. Ugyancsak tetszett az az egyszerű, de nagyon praktikus megoldás, hogy az utasoldali nyitott, és szintén megfelelő méretű tároló osztott felületű, így, ha bármit is beleteszünk, nem csúszkál el benne jobbra-balra minden kanyarodásnál.

©Nagy Gabriella
©Nagy Gabriella

Az autó kijelzője egy hatalmas, íves, egybefüggő felület, ami valójában kettő darab, 12.3 colos méretű, tűéles kijelzőt rejt. A kormány előtt található a digitális műszerfal, mellette pedig az infotainment rendszer, amely a navigációt és a menürendszert is megjeleníti. Őszintén szólva, nekem ez utóbbi picit nehezebben átlátható volt, de ha valaki napi szinten és folyamatosan használja az autót, biztosan könnyen kiismerhetővé válik.

Az érintőképernyős menürendszer mellett azért megmaradt néhány fizikai gomb is, többek között ezekkel szabályozhatjuk a hőmérsékletet, kapcsolhatjuk be-és ki a médiát és állíthatjuk annak hangerejét.

A telefonomat egyszerűen, vezeték nélkül tudtam tükrözni, és ami a legfontosabb, hogy stabil, megbízható volt a kapcsolat.

Hogy a bekezdés elején báltermet említettem, nem véletlen. Meglepően nagy és kényelmes a belső tér hátul is. Megfelelő méretű az ülőfelület, a lábtér pedig egyenesen hatalmas: kis túlzással, de tényleg akár táncra is lehetne perdülni. Nagyon praktikus, hogy a háromzónás klímaberendezésnek köszönhetően a hőfok és a levegőáramlás iránya külön szabályozható hátul is. Emellett természetesen a két szélső hátsó ülés is fűthető, és a hátul ülő utasok is találnak maguknak USB kimenetet, így biztosan nem okoz gondot, ha menet közben lemerül a gyerkőc telefonja.

©Nagy Gabriella

Szintén egy egyszerű, de nagyszerű megoldás a két hátsó-oldalsó ablakba épített felhúzható napellenző/sötétítő roló, főleg, ha kisgyermekek utaznak hátul.

A tágas belső a csomagtérben is visszaköszön, 616 literes mérete önmagában is ideális akár egy hosszabb családi nyaralás hozzávalóinak elpakolásához is, és ez a méret az ülések előredöntésével egészen 1795 literig növelhető.

Szabad egy táncra?

Ha már bálterem, hát táncoltunk is egy nagyot – egészen Budapesttől Debrecenig és vissza. Táncpartnerem pedig meglepően ügyesnek bizonyult az oda-vissza 500 km-es úton: stabilan és jól vette a ritmust, akarom mondani az utat és kanyarokat, valamint az itt-ott fellelhető úthibákat is. Dinamikusan reagált a sebesség változtatásokra, ha szükség volt rá, éreztem benne az erőt. Mindemellett mégsem fogott el az az érzés, hogy padlógázt nyomva kellene száguldozni vele, sokkal inkább egy nyugodt, harmonikus vezetésre invitált. Az autó tette a dolgát, a motor nagyobb sebesség mellett is csendes volt, nekem kézre állt minden, és a kényelmes ülésben ülve hazafelé még a naplementében is tudtam gyönyörködni.

©Nagy Gabriella

A vezetést az olyan, legújabb generációs biztonsági funkciók és vezetőtámogató rendszerek tették még élvezetesebbé, mint a 360 fokos kamera, parkolási távolság figyelmeztetés, holttérfigyelő monitor, sávkövető rendszer, kereszteződésben történő kanyarodás során ütközésre figyelmeztető rendszer, sávkövető rendszer, tolatási manőver során bekövetkező ütközést megelőző rendszer, távolsági fényszóró asszisztens, biztonságos kiszállás figyelmeztető rendszer, hátsó ülés foglaltság riasztás.

Külön pirospont, hogy az intelligens sebességkorlátozó táblafelismerő rendszer pittyegése egyszerűen némítható a kormányon lévő hangerőszabályozó gomb hosszabb megnyomásával, nem szükséges hozzá a menürendszer legmélyebb bugyraiba bemászni.

Nagyon szerettem a 12 colos head-up kijelzőt is: nem csak a fontos menetadatokat – például a pillanatnyi sebességet, és a navigációs irányokat vetítette ki az első szélvédőre, hanem a biztonsági figyelmeztetéseket is, például a holttérben közeledő autót is jelezte.

Tesztautóm a Tucson 1598 cm3-s, 215 LE összteljesítményű full hybrid modellje volt, így nagyon kíváncsi voltam a fogyasztási adatokra is. Nálam a leghosszabb, 2 x 250 km-es tesztúton, autópályán, 130 km/h-ra állított tempomattal nagyjából 8.0 – 8.5 l-re jött ki a fogyasztás. Emellett használtam napi szinten városban, rövidebb távokon is, ahol nagyjából 6.5 l körül fogyasztott.

©Nagy Gabriella

A ritmusok után egy kis logaritmus – avagy mennyi az annyi?

A hybrid Hyundai Tucson ára Trend felszereltséggel 15 499 000 Ft-tól indul, amennyiben az első kerék meghajtású modellt választanád, összkerék meghajtás esetén pedig 16 199 000 Ft-ért lehet a tiéd. Magasabb, Prime és Executive felszereltséggel 16 099 000 Ft, illetve 17 099 000 Ft az induló ár. Mindemellett felárért különféle extra csomagokkal is kiegészítheted ezeket a felszereltségeket.

Én köztudottan rajongok az autókért, és nagyon szeretek vezetni, de azt hiszem, nem csak emiatt dicsérhetem a „Tucsonautót”. Objektíven nézve is egy friss, dinamikus megjelenésű és meglepően jó vezetési élményt adó városi terepjárót ismerhettem meg benne – immár nem csak matchbox formájában. Egy ideális családi SUV, amelybe könnyen beleszeretsz.

©Nagy Gabriella