A BMW színesen látja a jövőt – mondhatnánk tréfásan, de a dolog komoly. A BMW i Vision DEE tanulmányautó egy futurisztikus, középkategóriás limuzin, amely új távlatokat nyit az autózás jövőjében – a digitális csúcstechnológia mellett még akár színváltoztatásra is képes.
A végletekig leegyszerűsített formavilágú koncepcióautó „DEE” típusneve a „Digital Emotional Experience” rövidítése, amely maximálisan tükrözi a tanulmányautó célkitűzését: létrehozni a valaha volt legszorosabb kapcsolatot az ember és az autó között. A jövő digitális funkciói messze túlmutatnak a ma ismert hangvezérlésen és vezetést támogató rendszereken. A BMW Head-Up kijelző a szélvédő teljes területére kiterjed, idő előtt hozva el a jelenbe a következő járműnemzedék egyik újítását. 2025-től ez az innováció ugyanis a NEUE KLASSE modellgeneráció tagjaiban elérhetővé válik. Az autó emellett beszélni tud, sőt, „mosolyog”, illetve grafikus elemekkel és hanggal köszönti vezetőjét.
Intelligens, már-már emberi adottságainak köszönhetően a BMW i Vision DEE tanulmányautó nem csupán a valós vezetési szituációkban, de a digitális világban is a vezető állandó társaként van jelen.
BMW Mixed Reality Slider technológia: öt lépésben a digitális világ felé
A BMW Mixed Reality Slider technológia – az újgenerációs BMW Head-Up kijelzővel együttműködve – a BMW i Vision DEE tanulmányautó központi vezérlőegysége és digitális csúcspontja. A műszerfalon elrejtett szenzorok használatával a vezető öt lépés közül választhatja ki, hogy az új BMW Head-Up kijelző mennyi digitális tartalmat vetítsen ki elé: az analóg információktól kezdve, a vezetéshez kapcsolódó információkon, a kommunikációs rendszerek tartalmain és a kiterjesztett valóság kivetítésén keresztül, egészen a virtuális világba történő teljes megérkezésig. Az elsötétíthető ablakoknak köszönhetően ráadásul a valóság teljes egészében elfedhető.
Újgenerációs BMW Head-Up kijelző: 2025-től a NEUE KLASSE modellgenerációban
Az autóiparban a BMW a Head-Up kijelző úttörőjeként és iránymutatójaként is ismert, hiszen a vállalatcsoport az elmúlt két évtizedben időről időre továbbfejlesztette és finomhangolta a technológiát. A BMW i Vision DEE tanulmányautóban az újgenerációs BMW Head-Up kijelző a szélvédő teljes felületére kiterjed, amely így lehetővé teszi, hogy az információk az elképzelhető legnagyobb területen jelenjenek meg. A technológia ugyanakkor csak akkor válik láthatóvá, ha a vezető aktiválja azt. A BMW ezzel a kivetítő-technológiában rejlő hatalmas potenciált hirdeti, miközben a tanulmányautó azt is kézzelfogható formában mutatja be, hogy az újgenerációs BMW Head-Up kijelző milyen sokféleképpen alkalmazható lesz a jövő kijelző- és járművezérlő koncepcióiban. A szélvédő teljes egészére kiterjedő Head-Up kijelző alaptechnológiája a 2025-ben debütáló NEUE KLASSE modellgenerációval kerül először sorozatgyártásba.
BMW i Vision DEE képes hanggal és grafikával kommunikálni
A digitális élmény már az autón kívül kezdetét veszi, a bajor prémiummárka ügyfelének személyes preferenciái szerint összeállított üdvözléssel: a technológia ehhez grafikai elemeket, fényhatásokat és hangokat kombinál. Az interakció legegyszerűbb, legintuitívabb formáját természetes élőbeszéd teremti meg, amely az ember és az autó közötti tökéletes megértést teszi lehetővé.
Az autó zárt hűtőrácsa és első fényszórói egy közös ikont alkotnak, amellyel az autó különböző arckifejezéseket képes felvenni. Ez azt jelenti, hogy a tanulmányautó képes beszélgetni az emberekkel, miközben olyan hangulatokat és gesztusokat is képes vizuálisan megjeleníteni, mint például az öröm, a döbbenet vagy a jóváhagyás. Sőt mi több, a BMW i Vision DEE tanulmányautó arra is képes, hogy üdvözléskor az oldalsó ablakra vetítse vezetője profilképét, hogy ezzel még személyesebbé tegye az interakciót.
Színváltó karosszéria: a színes E Ink technológia világpremierje
A BMW i Vision DEE tanulmányautó a világ első négykerekűje, amely teljes spektrumon színváltó karosszériát visel. Karosszériája nem csupán a fekete és a fehér árnyalatok látványos játékára képes, hanem a színskála teljes palettáján, teljes egészében változtatható és egyedileg konfigurálható megjelenítést garantál.
E varázslatos összhatást a BMW Group együttműködő partnereként dolgozó E Ink ePaper elnevezésű filmrétege teszi lehetővé, amellyel a tanulmányautó teljes karosszériáját bevonták. A technológia akár 32 különböző szín megjelenítését is lehetővé teszi. A készítők az I Vision DEE karosszériafelületét 240, külön-külön vezérelhető E Ink szegmensre osztották, amelyek így másodpercek alatt végtelenül változatos minták létrehozását és folyamatos változtatását teszik lehetővé.
Végletekig leegyszerűsített formanyelv kívül-belül
A tanulmányautó formanyelvét végletekig leegyszerűsítve álmodták meg a készítők, hogy kizárólag a digitális élményre és a BMW márka esszenciájára helyezzék a hangsúlyt. A koncepció a bajor prémiumgyártó limuzin modelljeinek jellegzetes, három részre osztott karosszériáját viseli, amely a BMW legnépszerűbb modellsorozatainak sajátja. A mérnökök egytől egyig újragondolták és figitális ikonokkal helyettesítették az olyan meghatározó stílusjegyeket, mint például a vese alakú hűtőrács, a dupla ikergyűrű-motívummal dolgozó első fényszórók és a Hofmeister kink. A BMW i Vision DEE tanulmányautó ettől sajátosan egyedi; digitális, mégis emberi jellemet öltött.
Az utastérben a digitalizáció kéz a kézben jár a felhasznált anyagok, a vezérlőegységek és a kijelzők látványos letisztításával, amely garantálja, hogy semmi nem vonja el a figyelmet a digitális élményről és a vezetés átfogó, merőben újfajta élményéről. A függőleges központi küllőjű, szokatlan kialakítású kormány érintés-érzékeny felületének köszönhetően számos járműfunkció már ujjmozgatással is vezérelhető. Ilyenek többek között a szélvédőre vetített tartalmak is, amelyek az újgenerációs BMW Head-Up kijelzővel együttműködve a „kezek a kormányon, szemek az úton” alapelvet éltetik.
A BMW még egy kisfilmet is forgatott az I Vision Dee-ről, aminek főszerepét nem más játssza, mint maga Arnold Swarzenegger!
Forrás: BMW Magyarország
Kapcsolódó: