autonóm vezetés
fotó: Lexus
Az autonóm közlekedés szükségességét és létjogosultságát ma már senki nem vitatja. Társadalmi, közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi szempontból egyaránt kívánatos, hogy kialakítsunk egy minden tekintetben fenntartható, tárgyilagos és emberséges mobilitási rendszert. Ugyanakkor korunk egyik nagy ellentmondása, hogy miközben mindenki az autóipar irányváltásáról, az ügyfelek igényeinek megváltozásáról, a prioritások átalakulásáról beszél, a jövő mobilitási koncepciójának kidolgozását olyan mérnökökre és dizájnerekre bízzuk, akik tanulmányaikat a régi értékrend szerint végezték, gyakorlatukat pedig egy gyorsan avuló működési struktúrában szerezték. A Lexus ezért most a tradicionális autóipartól minél messzebb tevékenykedő, friss elméket kért fel arra, hogy gondolják tovább a közlekedés történetét. Milyen lenne egy autonóm gépkocsi, ha egy idegbiológus építené meg? És milyen, ha egy holisztikus szemléletű ipari formatervező?

Lexus X TED

A Lexus a világ egyik legismertebb tudásbázisához, a XXI. század online szabadegyeteméhez, a tudáshoz való egyetemes jog élharcosához, a TED-hez fordult, hogy kiderítse, mire is vágyunk valójában. A szervezet globális ösztöndíjasai (TED Fellows) közül kért fel két kutatót, hogy segítsenek megfogalmazni azokat az irányokat, amelyek felé, szerintük, az autóiparnak haladnia kellene. A robotikai szempontokon túl milyen adottságokkal ruháznák fel az önjáró járműveket? Hogyan és milyen mértékben járulnának hozzá a gépkocsi utasainak közérzetéhez.
lexus autonóm gépkocsi
Nagy kérdés, hogy milyen élmények érnek majd minket az önvezető autó fedélzetén

Autonóm gépkocsi, ami pontosan tudja, mire van szükségünk

Greg Gage idegbiológus, robotikai mérnök szerint az emberi agy evolúciójának egyik legfontosabb vívmánya, hogy „feltaláltuk” az érzelmeket. A jövő autójának tehát ezen a csatornán keresztül kell kapcsolatot teremtenie utasaival – bármilyen ijesztően hangzik is a gondolat, hogy egy gép kifürkéssze legféltettebb gondolatainkat. „Az emberi szervezet egyértelműen képes jelezni érzelmeinket, az arcizmok apró rezzenésétől a bőr hőmérséklet-változásain át a szemmozgásig. Ha az autóba beépített érzékelők képesek ezeket leolvasni és értelmezni, a jármű akár azelőtt alkalmazkodhatna hozzánk, hogy mi magunk valójában éreznénk, mire is van szükségünk a komfortosabb utazáshoz. Ha például idegesen keresünk egy telefonszámot, lehalkíthatja a zenét. Ha pedig elálmosodunk, kényelmesebb pozícióba billentheti az ülést” – vázolta a lehetőségeket a kutató.

Egy dizájner elképzelései

Egészen más elképzelései vannak Sarah Sandman dizájnernek arról, hogy milyen élményre volna szükségünk az önvezető autó fedélzetén. Ő az emberek közötti kapcsolatokra helyezi a hangsúlyt, de nem a szokásos módon. „Az autó, mint élettér ötlete ugyan számtalanszor felmerült már az elmúlt években, ám ha ezt nem öncélúan (film nézése, internet böngészése) végezzük, hanem beépítjük a mindennapi rutinunkba (például a család az autó fedélzetén, együtt költheti el reggelijét), azzal valódi tartalommal ruházhatjuk fel az utazás idejét.

lexus önvezető autók tervek
A Lexus a világ egyik legismertebb tudásbázisához, a TED-hez fordult a válaszért

A lényeg persze az, hogy nincs egyetlen megingathatatlan válasz, ezért folyamatosan keresnünk kell a legjobbnak vélt válaszokat, hogy újratervezzük a jövőnket. A Lexus most ezt a jövőt igyekszik körvonalazni a két szakember segítségével.

Fotók: Lexus