Kevés autó hozott mostanság ennyire lázba, mint az újjászületett legenda, a Toyota GR Supra, amit ugyan ellenséges körülmények közt, ködös, nyálkás utakon kellett tesztelnünk, de így is őrületben voltunk. Ugyanis egy 340 lóerős, hátsókerék-hajtású sportkupé került hozzánk, amit igencsak biztos kézzel kell irányítani, ilyen kedvezőtlen körülmények között pedig szigorúan kétkezes kormányfogás javasolt. Amikor átvettem a kocsit, kifejezetten felhívták a figyelmemet erre, bár akkor még nem éreztem át ennek a súlyát. De amint megindultam a Suprával, egyből megértettem…
Mi az a Toyota Supra?
A Toyota 1978 és 2002 között gyártott modellje eredetileg a Celica egyik verziójaként kezdte pályafutását, ám hamar kinőtte magát. A harmadik generációs Supra (1986-tól) már saját névvel és logóval került piacra. A négy generációt megélt modell hatalmas rajongói tábort tudhatott maga mögött, ennek ellenére 2002-ben befejezték a sportkupé gyártását. Hosszú szünet után, 2019-ben jelent meg az ötödik generáció, a Toyota GR Supra.
Toyota vagy BMW?
Ha feltűnik a neten az új sportkupé fotója, máris bevadul a kommentháború. Szapulják vagy imádják, a fogadtatás vegyes, de egy biztos: szinte mindenkit bepörget a Supra-legenda felélesztése. Hogy miért? Mert a Toyota a BMW-vel megállapodva, közösen alkotta meg az új Toyota GR Suprát, kihasználva a már meglévő bajor alapokat. Így történhetett meg, hogy az egyik leghíresebb japán sportkocsi ereiben most német vér csörgedezik. A kaszni és pár részlet a Toyotától jön, de ettől még a megrögzött Supra-rajongók számára ez egy BMW lett. Méghozzá egy Z4-es.
A BMW Z4-gyel közös platformot használó sportkupé megkapta a németek 3 literes, soros hathengeres turbómotorját is, megúszva a saját motorfejlesztés hosszadalmas és költséges folyamatát. De ha ez volt az ára annak, hogy a legenda újraéledjen, ám legyen! A forgótárcsás iDrive fedélzeti rendszer is átjött, igaz, nem a legfrissebb verzió. Egy kényelmesen kezelhető, egyszerűbb menüt kaptunk hozzá, BMW kapcsolókkal.
Dögös idomok
De ne szaladjunk ennyire előre, nézzük meg előbb kívülről. Az új Supránál a gömbölyded, dögös idomok dominálnak, az egész autóból árad az izomerő, a dinamizmus. A kerékívek feletti domborulat egész egyszerűen gyönyörűre sikerült.
A hosszú orr miatt a kabin már a kocsi hátsó traktusában van, ez kiemeli a sportosságát. A sportkupé hátulról nézve is őrült vagány. A tolatólámpa és ködzárófény egy fordított Darth Vader sisakra hajazó formába került (követőnk hasonlata, köszi), ami a kipufogók közt kapott helyett, szokatlan és érdekes megoldás.
Elöl az adaptív LED-fényszórók megőriztek valamit a negyedik generációs Supra dizájnjából, felidézve az autóikon dicső napjait. Egyszerűen nem lehet belekötni, ez egy jó autó lett! Ezt igazolja az is, ahogy az emberek szájtátva bámulják az utakon, néha le is fotózzák, mint egy celebet. Mivel a Suprából tavaly mindössze tíz darab jutott Magyarországra, látványosságként sem utolsó. A GR Supra feltűnő jelenség, tehát aki szeret kitűnni a tömegből, az elemében lesz.
Toyota GR Supra: a roadster életérzés
A sportautók romantikája a beltérben is tetten érhető, a kétszemélyes utasteret ugyanis a versenyautók kialakítása ihlette. Az alacsonyan ülő Suprába amúgy nem épp légies a ki-és beszállás mozdulata, a hosszú télikabátot az első utunk után azonnal lecseréltem rövid dzsekire, mert a roadsterben nem fértem el benne kényelmesen.
A kényelmes, tágas SUV-ok virágkorában átülni egy sportkupéba, bizony jár némi meglepetéssel, meg kellett szokni. Azt is, hogy hátrafelé a kilátás az autóból csak jelképes (a tolatókamera és a radar itt most elengedhetetlen), az 500 Nm forgatónyomaték és a hátsókerék-hajtás pedig az autót azonnal táncba viszi a csúszós utakon, ha nem vigyázunk. Ebben az autóban ülve az ember adrenalinszintje folyamatosan az egekben van, arról nem is beszélve, mekkorát dob még ezen a Sport üzemmód…
Nem luxusautó, de nem is akar az lenni
A nyolcsebességes automata váltós Supra komoly érzelmeket váltott ki mindenkiből a tesztnapok során. Ez leginkább a hajtásláncnak és a formavilágnak köszönhető, mert a belső dizájn a külső megjelenéshez viszonyítva igencsak visszafogott.
Nincs itt felesleges luxuselem vagy kifinomult anyaghasználat. De nem is szükséges, mert így legalább az ára versenyképes maradhatott, amit a Toyota nyilvánvalóan szem előtt tartott a tervezéskor. A húszmillió körüli vételárért egy jól kezelhető, felesleges nagyzolástól mentes, erős, vérbeli sportkocsit kapunk, amit vérpezsdítő vezetni és nézni is. Az alapfelszereltség is már gazdag, megtalálható benne minden, ami elvárható.
A kényelmes, bőrborítású sportülések állítható deréktámaszt is kaptak, a vezetési élményt többek közt HUD kijelző, táblafelismerő, navigáció, sávtartó automatika, holttér figyelő, adaptív tempomat is segíti. A Supra GR bőrborítású kormánya kényelmes fogású, emellett pillangókapcsolókat is kapott. Az audio élményről 12 hangszóróból álló JBL rendszer gondoskodik.
Genetikája egy versenyautóé
A hifi-rendszer hangjánál azonban jobban izgatott a motor hangja, inkább azt akartam hallani. A Toyota GR Supra turbómotorja nem fitogtatja kihívóan a benne rejlő lóerőt, mégis egyértelművé teszi, hogy a versenysport tapasztalatai itt most megcsillannak. Morajlik, ugrásra készen, visszakapcsoláskor szépen durrogtat, kérdés sem fér hozzá, itt most egy versenyautó génjeivel van dolgunk. A vezetés élménye minden pillanatban hatványozottan átjön, érezni a sportkupé minden rezdülését, legyen szó egyenes autópálya szakaszról vagy hegyi szerpentinről. A sportkocsi és a vezető közt a kapcsolat áthatóan intenzív, a Supra-élmény azonnal függővé tesz és elhiteti veled, hogy egy versenyző vére csörgedezik benned is – egy vérből valók vagytok. Kell ennél több?
Jó hír, hogy érkezik a Toyota GR Supra 2.0 literes turbómotoros verzióval is.
Toyota GR Supra adatok:
Alapár: 20 800 000 Ft
Hengerűrtartalom: 2993 cm³
Teljesítmény: 340 LE/ 250 kW
Forgatónyomaték: 500 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra: 4,3 mp
Végsebesség: 250 km/h