versenyautó

Ritkán találkozni olyan autóval, amely 118 éve komolyabb felújítás nélkül rója az utakat, sőt rendszeresen versenyez is. Nemrég egy ilyen különlegesség került kalapács alá, amely történetesen a Peugeot egyik emblematikus modellje is egyben. A Peugeot Type 37-es alig várja, hogy ismét versenyre kelhessen!

Peugeot Bébé: praktikus volt, modern és gyors

A Peugeot Bébé (azaz baba) 1905-ben látta meg a napvilágot, és egy csapásra hatalmas sikert aratott. Praktikus volt, modern és gyors, mégis megfizethető. Nem véletlen, hogy a márka éves termelésének a 80 százalékát ez a modell tette ki. A márka ügyfelei és a közvélemény azonban már évekkel korábban is ezen a becenéven emlegették a francia márka legkisebb autóit. A történetünkben szereplő, 1902-es gyártású Type 37-est is ezért regisztrálták Bébéként a Bonham’s aukciós ház őszi árverésén.

Peugeot Type 37peugeot_type_bp1_bebe_6

Habár a történelem a Type 69-est (az „igazi” Bébét) tekinti mérföldkőnek a Peugeot életében, a Type 37 sok szempontból forradalmibb volt neves utódjánál. Ez volt például az első Peugeot, amely orrmotort kapott, és amelyben nem lánc, hanem kardántengely vitte hátra az erőt a hajtott hátsó tengelyhez. Ugyanez az egyhengeres, 652 cm3-es motor hajtotta a későbbi Bébét is. És bár 5,5 lóerős teljesítménye fele-kétharmada volt csupán a századfordulón alkalmazott, soros kéthengeres Peugeot-motorokénak, az újszerű hajtásláncból eredő kisebb veszteségeknek, valamint a három mázsát alig meghaladó tömegnek köszönhetően ennyi is elég volt ahhoz, hogy akkoriban szédítőnek számító 40 km/óra sebességre gyorsítsa a 245 centiméteres autót.

Peugeot Type 37 Peugeot_Bébé3

Peugeot Type 37: semmit sem fog rajta az idő

Történetünk főszereplője ennek az ultramodern automobilnak az egyik első példánya. Egy brit katonatiszt, bizonyos Kelly kapitány az 1902-es párizsi autószalonon pillantotta meg a kis Peugeot-t. Annyira magával ragadta a merészen futurisztikus karosszéria, hogy rögtön megvásárolta a standon kiállított példányt. A könnyű autócskát áthajózták Angliába, majd éveken át semmi érdemleges nem történt vele. Kelly kapitány szemmel láthatóan jó gondját viselte: a korabeli újságok szalagcímként hozták le a rémisztő gépezetek által okozott baleseteket. Ám a Type 37-es elkerülte a reflektorfényt, 1947-ben pedig sértetlen állapotban került Kenneth Bowyer úr birtokába. Új tulajdonosa lelkesen vetette bele magát a világháború után újrainduló motorsport-életbe. 1949-ben benevezte az akkor már 47 éves autót a London és Brighton között zajló országúti veteránautó-versenyre. Egy korabeli fotográfián jól látható, hogy az autó akkor pontosan ugyanúgy nézett ki, mint most, 70 évvel később.

peugeot korabeli fotó

Utoljára 2012-ben versenyzett

Bowyer úr 1988-ban bekövetkezett haláláig többször is rajthoz állt ezen a versenyen, majd özvegye egy ismert veteránautó-gyűjtőnek adta el az autót. Az új tulajdonos, Neil Corner nem szakította meg a hagyományt, és rendszeresen versenyzett az autóval, amely 2019-ig további két alkalommal cserélt gazdát – mindketten többször teljesítették vele a London-Brighton futamot. Az autó utoljára 2012-ben versenyzett, azóta raktárban pihen, ám amikor elkezdték felkészíteni a Bonham’s aukciójára, motorja – öt év állás után – első próbálkozásra beindult. Ez egy gondosan felújított autótól is csodálatos teljesítmény volna, ám ehhez a Type 37-eshez soha egyetlen restaurátor sem nyúlt hozzá 118 éves története során: nem csak motorja, kárpitozása és festése eredeti, hanem még az 1902-ben összeállított szerszámkészlet is hiánytalanul megvan.

regi peugeot

Ez a tény igazi különlegességgé teszi az autót, amelyet egyébként még első tulajdonosa szerelt fel olyan korabeli extrákkal, mint a Gamage-Nulites gyártmányú fényszórók, a hátsó reflektor, vagy a lenyitható vászontető, amely talán a legrosszabbul viselte a több mint egy évszázad megpróbáltatásait.

Nagyjából 30 milliót ér a világ legidősebb bébije

A hozzáértő szakember rendszeres gondozása alatt álló Peugeot Type 37 piaci értékét 60-80 ezer angol fontra (23-31 millió forintra) becsülték a Bonham’s szakértői. Ez annak fényében, hogy a típusból mindössze száz darab készült, meglehetősen jutányos árnak hangzik. Hamarosan azonban ennél is többet érhet az A1386 rendszámú autó, hiszen a típus két éven belül betölti 120. évét. Ez a jubileum pedig tökéletesen alkalom volna arra, hogy a kopottan is életvidám jármű elfoglalja méltó helyét a Peugeot gyári múzeumában, mint a világ legidősebb bébije.

Illusztrációk: Bonham’s, wheelsage.org

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •