Éppen 75 évvel ezelőtt, 1944. december 11-én, amikor Korea még a Japán Birodalom része volt, kezdte meg működését a Kia. Egy apró családi vállalkozás volt még akkoriban a cég, amely valami egészen mást gyártott, mint amiről ma ismerjük. Mégpedig acélcsöveket és bicikli alkatrészeket. De inkább nem írom le a vállalat teljes történetét, ha kíváncsi vagy rá, a neten utána olvashatsz. Amiről most mesélni szeretnék, az a Kia Sportage 1.6 T-GDI!
Jól jött ez a kis ráncfelvarrás
A Kia Sportage nem újdonság a márka palettáján, amiért azonban érdemes rá figyelni, az a facelift, amit idén kapott a modell. A Sportage 1993-ban bukkant fel a márka kínálatában, és az általunk tesztelt 1.6-os benzines turbómotoros modell már a negyedik generációba (2015-től) tartozik.
A megújulásnak köszönhetően határozottabb, dinamikusabb, és kifinomultabb lett a Kia Sportage, és továbbra is az egyik legkedveltebb modell a márka kínálatában. A lökhárítókon, a hűtőrácson és a felniken kicsit módosítottak, finomítottak, a fényszórók megkapták a Ceed látványos nappali LED-es menetfényét, amelyek ráadásul új grafikával is bővültek. Új kormány került a frissített modellbe, újdonság benne a 360 fokos kamera, és az adaptív tempomat (ez utóbbi kettő csak a Platinum és a GT Line felszereltséghez kérhető), valamint a multimédiás rendszer is a legújabb verzió szerinti.
Mit tud a Kia Sportage Silver?
Hozzánk egy Silver felszereltségű Kia Sportage került, aminél csak a Bronze és az LX kategória alacsonyabb. A Silvernél magasabb felszereltséget jelent a Safety, a Gold, a Platinum és a GT Line csomag. Az LX kivételével mindegyik kérhető a 177 lóerős, benzines turbómotorral, a Silver felszereltség pedig jöhet a sima benzines, dízel és dízel-lágy hibrid hajtású autóba is.
A felszereltségtől függően itt-ott módosul a külső megjelenés is. Az Infra Red fantázianévre keresztelt piros színű tesztautónk kilincsei és tükörháza is színrefújtak, ez utóbbiba kerültek az oldalsó irányjelzők. Az üvegek színezettek, és a hátsó ajtók, valamint a hátsó szélvédő üvege sötétített. A kocsi matt fekete hűtőrácsot és 17 colos könnyűfém felniket kapott. A cápauszony antenna, a krómozott tetőcsíkok, a magasan elhelyezett első LED-fényszórók, az abroncsokat körülölelő, fekete kerékjárati ívek mind-mind hozzájárul ahhoz, hogy a Kia Sportage – nevéhez hűen – egy sportos kis SUV-vá váljon.
Amiben megmarad az igazi vezetés élménye, hiszen 6 fokozatú kézi sebességváltójának köszönhetően mi irányítjuk a váltást. Bár, bevallom, az utóbbi időben nagyon megszerettem az automata váltót, és az első néhány kilométeren nehezményeztem, hogy nem bízhatom a váltást a kocsira. De végül beletörődtem, és elfogadtam a sorsomat. Az akciós, 7 399 000 forintos alapáras modellt egyébként kérhetjük 7 fokozatú automata duplakuplungos váltóval is, ami plusz 600 000 forinttal emeli meg a kocsi árát.
Sok-sok gomb mindenhol
Amikor átvettem a tesztautót és belültem, az első dolog, ami szembeötlött, hogy tele van gombokkal. Nemcsak a kormányon és a vezetőülés melletti ajtón, hanem a középső műszerfalon is. Több sorban sorakoznak itt a gombok, ami azért szokatlan, mert a legtöbb gyártó inkább eltünteti ezeket, és a hozzájuk tartozó funkciókat beépíti az érintőképernyős multimédiás rendszerébe. Egy kicsit olyan érzésem támadt, mintha egy MINI-ben ülnék, hiszen azokban is nagy hangsúlyt fektetnek a fizikai gombok jelenlétére.
A Kia Sportage középső műszerfalára négy sorban kerültek gombok. Itt állíthatjuk többek között az ülésfűtést, kapcsolhatjuk be a kétoldali klímát, szabályozhatjuk a légbefúvás erősségét, a hőmérsékletet tekerőgombbal állíthatjuk be. Innen indíthatjuk az első és hátsó szélvédő páramentesítését, és itt mondhatjuk meg azt is, hogy hova fújja a levegőt a rendszer. A legfelső sorban, az elakadásjelző gomb alá kerültek a multimédiás rendszer nyomógombjai, úgy mint például a rádió, a navigáció, a térkép, míg a hangerőt tekerőgombbal szabályozhatjuk ugyanitt. Ez utóbbinak természetesen a kormányon is megvan a megfelelője: a kis érzékelt felfelé vagy lefelé kell tekerni, annak megfelelően, hogy hangosítani vagy halkítani szeretnénk-e a zenét. Egyetlen gond vele csak az, hogy ha véletlen megnyomjuk, akkor teljesen elhallgat a zene. Rá kell jönni a technikájára, és akkor nem lesz gond.
A multifunkciós kormányon is sok minden állítható. Itt is fel tudjuk venni a telefont (ha Bluetooth-on keresztül össze van kötve a készülék a rendszerrel), tudjuk állítani, hogy mi jelenjen meg a kormány mögötti műszerfalon (én a digitális sebességkijelzőt szoktam választani), és a tempomatot is itt lehet bekapcsolni. A vezetőülés melletti ajtón vannak a tükörbeállító gombok, az ablakemelők, a központi zár, a gyerekzár. Az első ülések azonban mechanikusan állíthatók (magassága, háttámla dőlésszöge), így ezekhez nincsenek gombok.
Piperetükör, pohártartó, fűtött ülések
A Kia Sportage valamennyi felszereltségébe megvilágított piperetükröt helyeztek el a napellenzőbe, és térképolvasó lámpa, valamint egy szemüvegtartó tok is került középre a tetőre. És hogy beköszöntött a tél, mindenképp meg kell említenem a fűthető, bőrkormányt, valamint a fűthető első és hátsó üléseket, aminek nemcsak én, hanem a gyerekek is kimondottan örültek. Sőt, a külső tükrök is fűtöttek, amelyek a kocsi bezárásakor automatikusan becsukódnak.
Számomra mindig fontos kérdés, hogy van-e elegendő belső rakodó tér, rekesz a különféle apróságoknak. Mert kéznél kell lennie a telefonnak, a szemüvegnek, a vizes palacknak, a rúzsnak, és néha még egy szendvicsnek vagy egyéb rágcsálnivalónak is jó lenne valami kis helyet találni. Ami kézre esik, ahonnan könnyen előszedem, és ahova visszatenni is egyszerű a dolgokat. A Kia Sportage ezekre is gondolt, és bár nem extra nagyok a rakodórekeszek, azért jutott belőlük szinte mindenhova. A sebességváltó kar elé egy kisebb tároló, mögé két pohártartó, a könyöktámasz alá egy mélyebb tároló, és az ajtók oldalába is tudunk pakolni. A hátsó ülések közé pedig lehajthatunk egy kis „asztalkát”, amiben két pohártartót találunk. Milyen jól tud ez jönni, ha egy gyorsétteremben vásárolunk, és a kocsiban, útközben eszünk. Nem kell a gyereknek mindig hátra adni az üdítőt, attól félve, hogy nem tudja biztonságosan sehova sem letenni.
Miben van segítségedre a Kia Sportage?
Sajnos a nagy kedvenceim közül szinte egyik vezetéstámogató funkció sincs benne a Kia Sportage Silver felszereltségében. Nagyon hiányzott nekem a holttérfigyelő, a kulcs nélkül nyitás és indítás, a láblendítéssel nyitható csomagtér-ajtó, a sávtartó és a parkolási asszisztens. A következő szinttől, a Safety felszereltségtől aztán egyre több minden belekerül már a kocsiba. Úgy mint például az Éberségfelügyeleti rendszer, a Sávtartó asszisztens vagy a Távolsági fényszóró asszisztens. Nekem azonban meg kellett elégednem például a piros lámpánál aktiválódó Start-Stop rendszerrel (amit egész megszerettem az utóbbi időben, mivel így legalább addig nem jár a motor, amíg várakozom), a tolatóradarral, és a 7 colos kijelzőn megjelenő navigációval. Jó, persze, nem panaszkodom, hiszen szerethető kis autóról van szó.
Belül tágas és kényelmes, kívül sportos és kifinomult. Feltűnő jelenség, különösen ebben a szép piros színben, amit még mindig imádok. Hátránya, hogy kicsit sokat fogyaszt (kb. 8 litert 100 km-en), és a 100-at is majdnem 10 másodperc alatt éri el. Ugyanakkor nagy előnye, hogy a gyártó 7 év (vagy 150 ezer km) garanciát vállal rá, és akár négykerék-meghajtással is választhatjuk, ha terepen szeretnénk vele közlekedni. Persze ennek pluszköltsége van (600 000 Ft), de kézi és automata váltóhoz is igényelhető. Az 5 999 000 forintos kezdő ár (LX felszereltség, 1.6-os GDI benzines motor, 132 LE) könnyen feltornázható, ha minden kényelmi és biztonsági funkciót kérünk. A legmagasabb felszereltségű GT LINE csomag 1.6-os hibrid-dízel motorral (136 LE) 9 649 000 forint, amit tovább növelhetünk olyan extrákkal, mint a panoráma napfénytető, a metál fényezés, az automata váltó és a négykerék meghajtás. És lassan oda jutunk mintha két alap Kia Sportage LX-et vennénk.
A Kia Sportage 1.6 T-GDI, Silver felszereltségű tesztautó adatai
Ár: 7 399 000 Ft (ez az akciós ár, benne 300 000 Ft engedménnyel)
Hengerűrtartalom: 1598 cm3
Teljesítmény: 177 LE / 130 kW
Méret: 448,5 cm hosszú, 185,5 cm széles, 163,5 cm magas
Gyorsulás 100 km/órára: 9,2 sec
Csomagtér: 503 – 1492 liter
Üzemanyagtank: 62 liter
Gyári fogyasztás: 4,6 – 7,6 liter/100 km
Szén-dioxid kibocsátás 119 – 177 g/km
Szállítható személyek száma: 5 fő