Amikor megérkeztem a kereskedésbe, hogy átvegyem a tesztautót, már a parkolóban megakadt a szemem egy türkizkék színű kocsin. Majd amikor kiderült, hogy ez az a Volkswagen T-Cross, amit egy hétig a magaménak tudhatok, megnyugodtam. Jól van, nem egy komor fekete vagy egy unalmas (nekem legalábbis az) szürke/ezüst kocsit fogok vezetni. Végre egy ütős szín!
Biztonságérzetet ad az ülésmagasság
A Volkswagen SUV sorozatában a T-Cross a legkisebb és legújabb modell, ezt előzi meg a kb. két éve megjelent T-Roc, majd a korábban debütált Tiguan AllSpace és a hatalmas Touareg. A T-Cross egy igazi kis városi terepjáró, valódi terepen azonban nem érdemes vele próbálkozni, mivel nem készült belőle összkerék-meghajtású. Városban és a közutakon azonban jól megállja a helyét: biztonságérzetet ad az út feletti 60 centis ülésmagasság, az érzést pedig tovább erősíti, hogy a kocsi jól veszi a kisebb úthibákat, nem pattog, nem billeg. Kis mérete miatt (4,11 m hosszú, 1,76 m széles, 1,58 m magas) jól befér szinte mindenhova, a parkolást a benne lévő (sajnos csak extraként kérhető) parkolóradar is segíti. A viszonylag magas ülésmagasság miatt könnyű a be- és kiszállás, jól be lehet látni menet közben az utat, forgalmat.
Sportos külsőt kapott a Volkswagen T-Cross
Az általunk tesztelt T-Cross Style egy 115 lóerős, hétsebességes, automata váltóval felszerelt modell volt, amely tőlünk a legnagyobb piros pontot a színéért és külső formájáért kapta. A kis kompakt SUV szerintünk egészen rendben van kívülről. A sportos, dinamikus dizájnt többek között a hátsó szárny adja, amely kicsit nyújtja az autót. Ugyancsak feldobja a látványt a két hátsó lámpát összekötő csík, amely valójában egy prizmavonal.
A tető két szélén végighúzódó polírozott tetőléc is jól jöhet, ha például tetőcsomagtartót szeretnénk felszerelni, vagy bicikliket szállítani. A krómbetéttel ellátott hűtőrács, a fényezett lökhárítók, külső tükörházak és kilincsek, a LED fényszórók szintén dobnak egyet az autó megjelenésén. Nekem viszont a bambuszkert-zöldnek elnevezett keréktárcsák nem jöttek be. Inkább tűntek feketének, mint zöldnek, ami kissé komorrá teszi az autó megjelenését. Bár olykor mintha megcsillant volna a tükizes zöld szín a tárcsákon. Egyébként ebben a színben és méretben (18”) felárért kapjuk meg ezt a keréktárcsa-dizájnt, alapból 16 colos acéltárcsa jár a T-Crosshoz.
Nézzük a belsőt!
Amikor először megláttam a kocsit, nagyot dobbant a szívem a gyönyörű színe és kis kompakt kinézete láttán. Ám amint beültem, lelkesedésem valamelyest alább hagyott. Hiába szinte a legjobb technikával és vezetéstámogató rendszerrel felszerelt a Volkswagen T-Cross, valahogy olyan fapados érzésem támadt benne. A belső formák, színek, anyagok nem passzoltak a külső lendületes, vagány, trendi dizájnhoz.
Belül inkább a szürke szín, a kemény műanyag, a szögletes formák domináltak. Olyan németes volt az egész: minden precíz és pontos, ugyanakkor kissé hűvös és unalmas. Szerencsére azonban a multifunkciós bőrkormány egy kicsit enyhített ezen a hűvös, kemény érzésen, és sportosabbá, lazábbá tette a feelinget. A katalógusba pedig belelapozva láttam, hogy van ám olyan változat is (persze extraként), ahol színes betétek futnak a műszerfal, képernyő és váltó körül.
Jól felszerelt a Volkswagen T-Cross
Miután túltettem magam ezen a kisebb csalódáson, igyekeztem a jó dolgokra koncentrálni. Multimédiás és vezetéstámogató rendszere nagyon sok mindent tud, ami egy új modelltől ma elvárható. Alapfelszereltségként került bele például környezetfigyelő és gyalogosfelismerő rendszer, városi vészfékező funkció, holttérfigyelő, sávtartó és emelkedést segítő funkció, proaktív utasvédelmi rendszer. 8 colos érintőképernyőjén ugrálhatunk a navigáció, média, telefon, autóinformációk és egyéb menüpontok között.
Található a kocsiban elöl és hátul is 2-2 USB töltő, a kesztyűtartóban pedig egy SD-kártyának is szorítottak helyet. Kisebb-nagyobb rekeszekből sincs hiány, még a középső könyöklő alatt is elrejtettek egy kis zugot.
Hogy fér el benne a család?
Két tinédzser fiú anyukájaként nekem elsődleges szempont, hogy hátul mennyi hely jut a fiúknak. Ha én vezetek a 164 centis magasságommal, akkor nincs gond, hiszen így jól elfér hátul a nálam 20 centivel magasabb gyerek.
Ám ha a szintén 185 centi magas férjem ül be a Volkswagen T-Cross volánja mögé, akkor annyira hátra kell tolnia az ülést, hogy az ugyanakkora magas gyerek már jóval kényelmetlenebbül tud csak utazni. Rövid távon ez még kibírható, ám hosszabb utazásra nem éppen praktikus megoldás. Kisgyerekkel még talán elfér benne kényelmesen egy négytagú család, ám ahogy nőnek a kölkök, úgy kell a nagyobb autó.
Mozgatható ülések, növelhető csomagtér
Hosszabb nyaralásra sem igazán jó egy családnak (vagy négy felnőttnek), hiszen nem olyan óriási a csomagtartója, hogy abba a napernyőtől kezdve a kismotoron át a gumimatracig minden beférjen. A 385 literes csomagtér egyébként megnövelhető (455 liter), ha előrébb húzzuk a hátsó üléssort, amely egy 14 centis sínen tologatható. Így azonban alig marad hely a hátul ülők lábának. Ám ha ketten utazunk, akkor a hátsó üléseket akár teljesen is lehajthatjuk. Ezzel a megoldással pedig egy óriási csomagteret kapunk (1281 liter), amiben akár aludhatunk is. A csomagtér-ajtó egyébként teljesen hagyományosan működik, mechanikusan kell ki- és becsukni, nincs automatizálva a folyamat.
A Volkswagen T-Cross nem marad láthatatlan
Összeségében azért jó érzés volt egy ilyen kis méretű SUV-ot vezetni. A legjobb talán az volt, hogy tényleg biztonságban érzetem magam benne, mivel jól beláttam a forgalmat, mintha én uraltam volna a többi autót az utakon. Jól és finoman reagált az irányításra, mindig azt csinálta, amit szerettem volna. A parkolás is könnyen ment vele, s amikor bezártam, a tükrök automatikusan becsukódtak. És hát a színe! A benzinkutas hölgy is megjegyezte, hogy már akkor kiszúrta, amikor még csak begurultam a töltőállomásra. Mert valóban, a T-Crosst nem lehet nem észrevenni – különösen egy ilyen ütős türkiz színben!
A Volkswagen egyébként tavaly jelentette be, hogy a gyártási kapacitásait ezentúl a SUV-okra koncentrálja. Ennek a döntésnek pedig idén nyáron áldozatául esik az ikonikus Bogár utódja, a 90′-es évek óta forgalmazott VW Beetle, mivel a vállalat leállítja a gyártását. Így évtizedek múlva az utolsó darabok valószínűleg ugyanolyan különlegesnek fognak számítani, mint azok a kovácsoltvas VW csipkebogarak, amelyekről már mi is írtunk.
Az általunk tesztelt modell adatai
Típus: Volkswagen T-Cross Style 1.0 TSI DSG
Teljesítmény: 85kW/115 LE
Hengerfogat: 999 cm3
Üzemanyag: benzin
Abroncs méret: 18”
Fogyasztás (100 km): 4-5 liter országúton, 5-6 liter városban
CO2-kibocsátás: 112 g/km
Gyorsulás 100 km/h-ra: 10,2 mp
Max. sebesség: 195 km/h
Szállítható személyek száma: 5 fő
Váltó: automata, 7 sebesség
Csomagtér: 385/455/1281 liter
Üzembehelyezéskori új ár (2019. május): 7 747 610 Ft