Kategóriájában elsőként kapta meg a vadonatúj Honda Jazz a márka első európai modelljeként a középső első légzsákot szériatartozékként. Ez az újonnan bevezetett eszköz csak egy a vadonatúj Jazz jövőbe mutató menetbiztonsági és vezetést segítő berendezései közül – most bemutatjuk a többit is -, nem csoda, hogy a modellt Európa egyik legbiztonságosabb autójaként tartják számon. A feltűnő kis hibridet ebben a cikkben mutattuk be bővebben, most pedig nézzük, mit tud a Honda Jazz légzsákja!
A Honda Jazz légzsákja a vezetőt körülölelve fúvódik fel
A 10 légzsákos rendszer részeként beépített új középső első légzsák a vezetőülés háttámlájába került elhelyezésre. A Honda Jazz légzsákja baleset esetén a sofőr, valamint a mellette ülő utas között fúvódik fel. Alkalmazásával jelentősen csökkenthető annak esélye, hogy oldalirányú ütközés esetén az elöl ülők teste egymásnak csapódjon. Ennek érdekében a Honda Jazz légzsákja nagy gondossággal lett elhelyezve a két ülés között és három ponton is rögzítették, hogy a vezetőt körülölelve, ívesen fúvódjon fel. A fejlesztőcsapat úgy formálta az új légzsákegységet, hogy elférjen az ugyancsak újonnan tervezett vezetőülés oldaltámaszának fölső részén.
Hogy teljes legyen a védelem, a középső első légzsák két másik biztonsági eszközzel összhangban végzi tevékenységét oldalirányú ütközés esetén. Az egyik a biztonsági öv előfeszítője, ami megakadályozza, hogy a vezető és az első utas teste ütközésnél jelentősen elmozduljon oldalirányba. A másik pedig a megszokottnál magasabbra helyezett könyöktámasz, ami szintén az oldalirányú elmozdulást csökkenti. Bárhogy is, a Honda Jazz légszákja – a márka saját mérései alapján – 85%-kal csökkenti az ütközési oldalon helyet foglaló utas fejsérülésének kockázatát és 98%-kal a másik oldalon ülőét.
I-side rendszer biztosítja a hátsó védelmet
A Honda Jazz légszákja mellett az új Jazz e:HEV műszaki újdonságai között ott találjuk az i-side névre keresztelt oldallégzsákrendszert is. Ez e különleges, kettős struktúrájú légzsák a hátsó ülés támlájában kapott helyett és felfúvódásával elejét veszi, hogy az utas teste az ajtóval vagy a C-oszloppal érintkezzen az oldalirányú ütközések alkalmával. Az i-side tervezésekor nagy hangsúlyt fektettek a kompakt méretre, így az egyedülálló Magic Seats Ülésrendszerbe is integrálható. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Jazz-vásárlóknak nem kell lemondania a sokoldalú és könnyedén variálható utastérről.
Az új utasvédelmi fejlesztések alighanem a törésteszteken is nagy előnyt jelentenek majd, ugyanis az Euro NCAP 2020-tól szigorúbb eljárással teszi próbára az autók oldalirányú ütközéssel szembeni ellenálló-képességét. Ennek az is része, hogy már nemcsak az ütközés oldalán vizsgálják a járművet, hanem a túlsó felén is.
Az új középső első légzsák mellett SRS-térdlégzsák védi a vezetőt, fokozott oltalmat nyújtva a lábaknak, egyszersmind tovább mérsékelve a pilóta előremozdulását frontális ütközésnél. Utóbbi kulcsfontosságú a fej és a mellkas hatékony védelméhez.
A vadonatúj Jazz hatékonyan védi az utasokat
A vadonatúj Jazz e:HEV a Honda által kidolgozott, kiváló passzív menetbiztonságot és ütközésvédelmet nyújtó Fejlett Kompatibilitású Karosszériaszerkezetre épül (Advanced Compatibility Engineering™ – ACE™), ami – kis- és nagyméretű járművekkel szemben is – hatékonyan óvja a bent ülőket egy esetleges ütközés során. A kocsitest struktúrája elosztja, illetve elvezeti az utastér irányából az ütközések során keletkező energiát. Így jelentősen csökkent a kabinra jutó terhelés, valamint az utasok sérülésének kockázata egy esetleges frontális karambol során. Az ütközési energia elvezetésével nemcsak a Jazz utasait vigyázza az ACE™, hanem a másik kocsiban utazókat is.
Aktív menetbiztonsági eszközök
A passzív védelmi rendszert a modern menetbiztonsági és vezetést segítő eszközöket magában foglaló Honda SENSING csomag egészíti ki. Ezt a legújabb generációhoz fejlesztettek a Honda szakemberei. Nagyobb felbontású és nagylátószögű kamera váltja le a korábban alkalmazott többcélú kamerát és az Aktív Városi Fékrendszer (City-Brake Active System, CTBA) funkciót biztosító szenzort. Az új kamera hatékonyan észleli az útburkolat jellemzőit. Azt is észreveszi például, ha a jármű az út széle felé (pl. a padkához, fűhöz, murvához) vagy a másik sávhoz közelít, miként a szemből érkező járműveket is felismeri. Az új kamera ködben is képes tájékozódni. Így tulajdonképpen mindig tiszta a látómező.
A kibővített Honda SENSING a teljesség igénye nélkül az alábbi menetbiztonsági eszközöket tartalmazza: továbbfejlesztett Ütközés Erejét Mérséklő Fékrendszer, Sávtartó Asszisztens, Útpálya Elhagyását Megelőző Rendszer, Automatikus Távolsági Fényszóró.