autoipar-jovo-technologia
Az autóipar a nagyszabású partnerségek és konzorciumok időszakát éli; fotó: Pixabay/TayebMEZAHDIA

A technológiai fejlődés forradalmasítja az autóipart, az átalakulás a teljes iparágra rendkívüli hatással lesz – derül ki a Roland Berger „Guruló számítógépek” című tanulmányából. Nézzük pontokba szedve, hogy milyen innovációkra lehet számítani, és milyen változásokra készül az autóipar!

1. Eljött a guruló számítógépek korszaka

Az autóipar innovációinak jelentős része elektronikai- vagy szoftveralapú, így az autó egyre inkább egy, a rendszerek hálózatában létező szerkezetté, valamint a Dolgok Internetének (IoT) elemévé válik. A folyamat hátránya, hogy a guruló számítógépek megjelenése komoly következményekkel járhat az egész értékláncra nézve.

2. A gépjárművek elektronikája alapjaiban változik

A változás miatt egyre inkább elkülönül a hardver és szoftver. Emiatt újra kell definiálni az autóipar szereplőinek szerepét is. Míg az OEM-ek (eredeti berendezésgyártók) gyárai a jövőben jelentős erőforrásokat fordítanak a modulintegrációra, a félvezető-gyártók egyre inkább szoftverfejlesztőkké válnak. Időközben az elektronikai gyártásszolgáltatók más területek irányába is bővítenek. Míg a szoftverfejlesztők a jövőben az értéklánc teljes értékű, meghatározó tagjaivá válnak. Az ipar bizonyos területeken már reagált ezekre a fejleményekre: az autógyártók például partneri megállapodásokat kötnek versenytársaikkal, és konzorciumokat alakítanak ki a félvezetőkkel foglalkozó szakemberekkel.

konzorcium-fejlodes-partnerseg
A piaci szereplők közötti partnerségek a jövőben egyre gyakoribbá válnak majd, mivel össze kell kapcsolniuk az erőforrásaikat; fotó: Pixabay/geralt

3. Az autóipar, mint komplex ökoszisztéma

„Egyetlen vállalat sem képes egyszerre a szakértelem-fejlesztésre, az elektronikai- és szoftver-ellátási lánc összes elemének kezelésére, illetve az ezekkel járó költségek viselésére. Különösen igaz ez az autonóm vezetéshez szükséges komplex rendszerek fejlesztésekor, amelyek hardver- és szoftverigényei rendkívül magasak” – mondja Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere. „Az autóipar a riválisok közötti nagyszabású partnerségek és konzorciumok időszakát éli. Ezek célja egy sokszínű készségekből álló, komplex ökoszisztéma létrehozása, a kockázat csökkentése, képességek kiépítése és az autonóm vezetés fejlesztési költségeinek megosztása. Jelenleg két csoport vezet a mezőnyben: az egyik konzorcium a BMW, az FCA (Fiat Chrysler Automobiles), az Audi, valamint az Intel/Mobileye. A másik pedig a Toyota, a GM (General Motors) és az Nvidia között alakult ki.”

A jövő számtalan titkot és izgalmat rejt, így mi is sokszor foglalkozunk azzal, hogyan élünk majd a követező esztendőkben. Vajon milyenek lesznek a jövő okosvárosai? Milyen lesz a jövő gumiabroncsa, egyáltalán, hogyan alakul át a városi közlekedés, valamint az autózás évek múlva?

Forrás: Médiapiac