25 éve, ezekben a napokban vette kezdetét Mladá Boleslav-ban a ŠKODA FELICIA gyártása. A modell új fejezetet nyitott a ŠKODA AUTO történetében. A szülinap alkalmából meglepő dolgokat gyűjtöttünk össze, amelyekkel még a modell rajongói sincsenek feltétlenül tisztában.
1. A ŠKODA FELICIA volt az első
A FAVORIT utódja 25 esztendeje a cseh autógyártó első olyan modelljeként jelent meg, amelyet már a Volkswagen-csoport tagjaként fejlesztett ki. Az ötajtós ferdehátú változat hosszúsága 40, szélessége pedig 15 milliméterrel haladta meg a FAVORIT megfelelő méreteit, csomagtartója pedig 21 literrel volt nagyobb. A FELICIA megjelenése mérföldkőnek számított a ŠKODA számára, elődjének műszakilag igényes és széleskörű továbbfejlesztéseként ugyanis már 1187 új fejlesztésű alkatrészt tartalmazott.
2. Született: 1994. október 17., 10:20
Az előszériás gyártás Vrchlabíban 1994. szeptember 5-én, az első 50 prototípussal vette kezdetét. Az e járművekkel gyűjtött tapasztalatok a FELICIA Mladá Boleslav-i gyártásának optimalizálását szolgálták, amely végül október 17-én, hétfőn indult be. Az első sorozatgyártású példány ezen a napon 10 óra 20 perckor gördült le a szerelőszalagról.
3. A Moldva-folyó keresztelte
Kilenc nappal később, 1994. október 26-án a ŠKODA bemutatta az új FELICIA három ferdehátú példányát a nyilvánosság előtt, mégpedig a cseh nemzeti lobogó színeiben. Névadójukat a Károly-hídon és a Moldva-folyó vizével Prága akkori főpolgármestere tartotta.
4. Nevét tudatosan választották
A FELICIA modellnevet nagyon is tudatosan választotta a ŠKODA. Egyfelől az ötvenes évek végének, illetve a hatvanas évek elejének kabrió-ikonjára utalt, másfelől a latin „felicitas”, azaz „szerencse” szót idézte. Így természetes volt, hogy a ŠKODA AUTO annak az Ondráček-családnak ajándékozta a modellcsalád egyik első példányát, akik a FELICIA névadójával csaknem egyidőben négyes ikrek születésének örvendhettek.
5. Biztonságosabb volt, mint a FAVORIT
A FELICIA karosszériaszerkezetét jóval nagyobb torziós merevség jellemezte elődjénél, ami az új lengőcsapágyházakkal, a továbbfejlesztett első futóműgeometriával és a kiegészítő hátsó keresztstabilizátorral jól érzékelhetően színvonalasabb zaj- és lengéskényelmet tett lehetővé. Mindehhez magasabb biztonsági színvonal is járult, amit egy 1995-ben végzett TÜV-törésteszt is igazolt. Az új modell gyártása és összeszerelése is szigorú minőségi követelmények szerint zajlott, ezt az ISO 9002 szabvány szerinti minősítés bizonyította.
6. A ŠKODA FELICIA számos rokonnal büszkélkedhet
Az ügyfelek körében is népszerű lett a FELICIA, 2001-ig Mladá Boleslav, Kvasiny és Vrchlabí üzemeiben összesen több mint 1,4 millió készült e modellcsalád tagjaiból. Ezek között a ferdehátú változat mellett a FELICIA COMBI, a PICKUP, a VANPLUS és a FUN is szerepelt. Modellváltozataiban az újdonság tágas beltérrel és vonzó ár/érték-aránnyal ötvözte modern technikáját és felfrissített dizájnját.
7. A jellegzetes ŠKODA FELICIA FUN-ból 4000 darab született
1995-ben a ŠKODA a még tágasabb FELICIA COMBI változattal bővítette a modellcsaládot, ugyanezen év augusztusától pedig Kvasinyban a FELICIA VANPLUS szállítójármű és a FELICIA PICKUP is készült. A platós kivitel műszaki alapjain FELICIA FUN néven mintegy négyezer szabadidőjármű is született, amelyek jellegzetes ismertetőjegyéül sárgára fényezett karosszériájuk mellett variálható, 2+2-üléses utasterük szolgált.
8. Latin-Amerikában megőrültek érte
A haszonjármű-kivitelek különösen népszerűnek bizonyultak, s 1996 és 2000 között a ŠKODA Volkswagen Caddy néven is készített belőlük közel 19 ezer darabot, amelyek Latin-Amerikában arattak nagy sikert.
9. 1996-ban az olimpia előtt tisztelgett
A vállalat alapítása százéves jubileuma előtti tiszteletadásként a cseh márka 1995-ben a FELICIA LAURIN & KLEMENT különleges luxusváltozatot is bemutatta, majd olyan további vonzó különleges kivitelek következtek, mint például az 1996-os nyári olimpiai játékok alkalmából készült FELICIA ATLANTA.
10. A ŠKODA FELICIA versenyzésből is jeles
A ŠKODA FELICIA a versenysportban is igazolta sokoldalúságát. 1995 és 1997 között megfelelő kit-car változatában állt rajthoz a rali-világbajnokságon és mindjárt első szezonjában a harmadik helyet szerezte meg kategóriájában.
25 év alatt sokat változott a világ, ma már arról szólnak a hírek, hogy hat nyelven beszél és egész mondatokat is megért a ŠKODA új digitális asszisztense. Ami pedig az emlegetett törésteszteket illeti: nemrég a legmagasabb, ötcsillagos minősítést szerezte meg a ŠKODA KAMIQ az Euro NCAP törés- és biztonsági teszteken, amellyel kategóriája egyik legbiztonságosabb autójának számít.