A NASCAR történek első női versenyzője
A második világháborút követő gazdasági fellendülés számos jómódú ember számára tette elérhetővé az autóversenyzésben való részvételt. Így került a NASCAR látóterébe Sara Christian, akinek teljesítménye igazi mérföldkőnek számít az autóversenyzés világában. A mai napig Sara az egyetlen női sofőr, aki képes volt megszerezni a NASCAR versenysorozat ötödik helyét, miközben férje is a versenyzők között száguldott. Karrierje ugyan rövid ideig tartott, összesen hat versenyen állt rajthoz, de célja nem is a dobogó legfelső foka volt. Törekvése arra irányult, hogy bizonyítsa: a nők is lehetnek sikeresek a versenypályán.
Az első női F1-es pilóta
A ’60-as évek felé közeledve hatalmas lépés következett be a Grand Prix világában. 1958-ban Maria Teresa de Filippis debütált a Formula 1-es világbajnokság belga futamán. A 10. helyen végzett, amivel mindenkit lenyűgözött, ám megvonták tőle a részvételt a következő Francia Nagydíjon. Ennek oka az igazgató által tett állítólagos kijelentés, miszerint: „Az egyetlen sisakot, amelyet egy nőnek viselnie kell, a fodrásznál kell hordania.„ Ezt követően 1974-ig nem szerepelt egyetlen női versenyző pilóta sem a sorozatban.
A rally királynője
Teresa törekvését egy évvel később újabb női versenyző követte az autósportban. Anne Hall részt vett a Morecambe Road Rally-n, amelyet nem csupán megnyert, de ő lett az első nő, aki nemzeti vagy nemzetközi rally versenyt nyert. Sofőrjének választotta többek között a Jaguar és a Ford, akik támogatásával több, mint 12 Coupes de Dames díjat nyert. Legkedvesebb emléke, amikor legyőzte a Graham-hegyet a Monacói Nagydíjon. 6,6 másodperccel gyorsabban hajtott le Ford Falconjával, mint versenytársai. Teljesítményét álló tapssal ismerték el.
Csúcsra törő világbajnoknő
1975-ben újabb meghatározó hölgy került az autós versenysportok fókuszába. Michéle Mouton, a Le Mans-i 24 órás autóversenyen, a 2,0 literes osztályban elsőként ért célba. 1981-ben elindult a San Remo Rally-n, amelyen szintén győzelmet aratott, így vált az első női autóversenyzővé, aki világbajnokságon első helyen végzett. Ezt a címet a mai napig senki más nem érte el. Pályafutása során százhatvan szakaszon lett első, és összesen négyszer lett rally-világbajnoki futamgyőztes. Az Audi által biztosított Quattro S1-gyel pedig megnyerte a 31 km hosszú amerikai hegyi futamot, a Pikes Peak-et.
A millenium új reménységei
Az évezred vége felé számos új női autóversenyző került a versenypályákra. A 2000-es évek elején a történelemben elsőként, új női versenyző állt rajthoz az IndyCar versenysorozatban. Sarah Fisher egyből dobogós helyezést ért el a Kentucky Indy 300-on. Egy évvel később a Párizs-Dakar rallyn Jutta Kleinschmidt írta be magát a történelembe, aki elsőként nyert a rally-n, mint női autóversenyző. 2006-ban a autósport világa megismerte Katherine Legge-t, aki a Champ car, együléses autóverseny-sorozatának első női pályavezetője lett, egy évvel később pedig elérte a verseny történetének milliomodik körét.
Lapozz, hogy két magyar női autóversenyzőről is megtudj néhány érdekességet.