Július 20-án ünnepeltük a Holdra szállás ötvenedik évfordulóját. Amikor 1969-ben ezen a napon először érkezett ember a Holdra, az emberiség addig elérhetetlennek gondolt határokat lépett át. Neil Armstrong nevével mindenki tisztában van, azt azonban kevesen tudják, hogy két évvel később Goodyear abroncsok hagyták az első guminyomot a Hold felszínén.
Patkóalátéttel kezdődött minden
A Goodyear 1898-as alapítása óta – amikor még lovaskocsi-abroncsok és patkóalátétek is szerepeltek termékpalettáján – technológiai ugrások sorával járult hozzá a mobilitás jövőjének alakításához. Számos úttörő kutatóval dolgozott együtt, többek között a NASA-val is. Az amerikai űrkutatási ügynökség az abroncsgyártót választotta ki azoknak a levegő nélküli gumiknak a kifejlesztésére, amelyekkel felszerelték a kőzetmintákat szállító eszközt.
A Goodyear abroncsok első útja
A Modularized Equipment Transporter (MET) egy két keréken guruló kézikocsi volt. Az asztronauták a felszerelést és a gyűjtött mintákat ezzel szállították a Hold felszínén az 1971-es Apollo 14 küldetés során. Megrakodva nagyjából 75 kilót nyomott, és legfeljebb 4 km/h sebességgel húzták. Kerekei sima gumiból készültek, belső tömlőjüket nitrogénnel töltötték fel. Hogy könnyebb legyen a kocsit a Hold puha talaján és a sziklákon át húzni, a kerekeket úgy tervezték, hogy a gördülési ellenállás megfelelően alacsony legyen. A cég azóta sem hagyott fel az innovációval. Nélkülözhetetlen szereplője korunk folyton változó mobilitásának, melynek középpontjában a flották, az önvezető, hálózatba kapcsolt és elektromos járművek állnak. Legutóbb azért írtunk róluk, mert a vállalat visszatért a szuperautók világába és a versenypályára egyaránt.