Közelítek az autóhoz, táskámban a telefon. Ahogy hozzáérek a kilincshez, az ajtó nyitható és a Tesla máris üzemkész. Ettől a pillanattól hűti az utasteret, a felforrósodott ülést, szól a kedvenc zeném és a navigáció is irányba állt… És még be sem ültem! Mire behuppanok pár fokkal hűvösebb is van és az autó minden további gombnyomás nélkül menetkész, sőt ő dönti el, hogy előre vagy hátra indulunk… Tiszta sci-fi, pedig gyerekkorunkban valahogy ilyennek képzeltük 2024-ben az autózást!

Bármennyire is jelentéktelennek tűnik így leírva, igazán komfortos, hogy nem kell a forró autóba beülve azonnal leizzadni még gombbal indítunk ahhoz, hogy elkezdjen az autó hűteni, nem kell menüben turkálni, hogy szellőztesse a forró ülést… Az egyszerűségnek ez a „flow” érzése elkápráztatott minden nap, amit a Teslával töltöttem. Úgy érzetem ez az autó a kezem alá dolgozik és a gondolataimban olvas. Igen, ezt valahogy így kéne 2024-ben…

Milyen autó is ez?

Tesztalanyunk a Tesla legolcsóbban elérhető Model 3 nevű teljesen elektromos autója. Azért nem írom, hogy „alapváltozat” mert a Tesla alapból full extrásan kínálja az autóit: mindegyik Tesla Model 3 panoráma üvegtetővel, fűthető, hűthető vegán bőr belsővel, távolságkövető tempomattal, prémium minőségű hifivel, profi navigációval és a világ talán leglogikusabb és gyorsabb központi kijelzőjével kerül átadásra. Ebben is helyet kaptak Netflix illetve YouTube integrációk és nem utolsósorban azok az elmés „játékok”, amelyek továbbra is a gyerekek kedvencei. Ezekről a Model Y kapcsán részletesen beszámoltunk.

Mitől friss a Model 3?

A nemrégiben eszközölt modellfrissítés során menőbb led matrix fényszórókat kapott a Tesla Model 3 és sokkal áramvonalasabb lett. Ha jól tudom ez az egyik legjobb (0,21-es) alaktényezővel rendelkező autó a világon! Nemcsak elől, hátul is fűthető, hűthető az ülés, ráadásul a hátsó légbeömlők felett egy kis monitor is helyet kapott a hátul utazóknak, mindez alapáron jár! Mindkét monitoron elképesztően jó felbontásban lehet Netflixezni, YouTube-ozni vagy videójátékozni, illetve a légkondicionálást is állítani. Ezekkel a megoldásokkal jelenleg nagyon kevés autó rendelkezik a 17-18 millió forint közötti ársávban. Az anyagok kicsit „szürke ötven árnyalata” de jó tapintású, finom drapériák vesznek bennünket körbe. A belteret „körülölelő” fénycsík ráadásul millió színárnyalatban állítható és nagyon jó hangulatot kölcsönöz az utazáshoz.

Nem kicsi ez egy családnak?

Ez egy 3-as BMW kategóriájú autó. A lábtér és a fejtér is elfogadhatóan nagy az autóban, a korábban tesztelt Tesla Model Y-ban kicsivel jobb a térérzet, illetve abban magasabban ülünk, de a Modell 3-ban sem szűkös a hely egy család számára. A csomagtér bőséges, viszont a lépcsőshátú elrendezés miatt kissé szűkös az ajtónyílás. Mi azért egy balatoni hétre való csomaggal, rollerrel is simán befértünk, arról nem is beszélve, hogy ebben elöl is van csomagtartó a klasszikus „motorháztető” alatt.

Milyen utazni vele?

A meglepetések sora nem ért véget a beszállásnál. A Tesla Model 3 ugyanis adott esetben eldönti helyettünk merre indulunk: előre, vagy hátra. Ha belegondolunk ez egy nagyon egyszerűen, a gép által eldönthető kérdés sok esetben: ha valami akadály van előttünk, akkor hátra tudunk menni és fordítva. Ha mindkét opció adott, a kijelzőn egy csúszka segítségével változtathatjuk meg az útirányt. A megállást követően pedig elég kicsatolni az övet és máris parkolóállásba helyezi magát az autó, csak kiszállunk, eltávolodunk és egy Donald Kacsát idéző hápogás közepette lezárja magát, ennyi. Semmi nyomkodás, csak a flow…

 

Kényelmes vagy inkább sportos?

Nagyon jól magunkra szabhatjuk a vezetői környezetet, az ülés kényelmes és jól tart. A flow élmény az utazás során is folytatódik. Minden automatán működik: A 22 fokra beállított légkondi kellemesen dolgozik, soha nem zavaróan, de nagyon hatékonyan hűti le a Teslánkat. Az ülés szellőztetés is automata üzemmódban a legjobb, egy kicsit sem izzadt benne a derekam és nem is fázott. Ugyanígy az ablaktörlő és a fényszóró is teljesen a maga ura tud lenni, koncentrálhatunk a vezetésre, még át nem adjuk az Autopilot nevű vezetési segédnek. Ilyenkor ugyanis a Tesla kormányoz helyettünk, indexelésre pedig még előz is az autópályán. A Tesla Model 3 nagyon kellemes társ a mindennapokban. Minden logikus és magától értetődően történik, amíg nem próbálja az ember nem is hiszi el, hogy ennyire egyszerű vele boldogulni. A sebességhatárra pittyegő hangot egy mindig elérhető némítógomb segítségével kiiktathatjuk, ez is könnyel elérhető logikus megoldás.

Mint autó is egy igényes konstrukció: stabil, gyors (6,1 másodperc alatt van 100-on). Komfortos a futóműve, mégis nagyon szépen veszi a kanyarokat, igazán lehet benne élvezni a csendes száguldást. Meglepően hangtalan a beltér még magasabb sebességnél is minimális zajhatás érezhető. Szélzaj is alig van a kiváló alaktényező miatt, egészen elképesztő.

Egyetlen negatívum, hogy az index a szokásos „bajuszkapcsoló” helyett a kormányra került. Ennek használatát nehéz megszokni (bár nem lehetetlen) de eltekert kormány mellett odafigyelést igényel jobbra vagy balra indexelünk. A másik furcsaság, hogy nem lehet a megszokott módon a telefonunkat a kijelzőre tükrözni, a Tesla saját navigációja viszont nagyon klasszul működik. Megjósolja mennyin fog állni a töltöttsége az autónak a célállomáson, szükség esetén pedig betervezi az útvonalunkba a töltőállomást. A Tesla Supercharger nevű gyorstöltőhálózata „olajozottan” működik. Csak beállunk a helyre, kinyitjuk a töltőnyílást bedugjuk a töltőt és kész. Se applikáció, se bankkártyázás, se műanyag token nem kell hozzá. Egyszerű és gyors megoldás. A tesztelt Tesla Model 3 alapmodell 350-400 km megtételére alkalmas a vezetési stílus függvényében, városban még ennél is többet lehet vele elmenni, rendkívül hatékony autó.

Full extrás alapár

A Tesla technológiai fölénye elismerésre méltó, az autó ára a tudásához és a konkurenciához mérten arányos. A Tesla Model 3 alapára 17.651.900 Ft, amelyben szinte minden extra benne foglaltatik. Az „extralista” kimerül az emelt szintű (de Európában még nem engedélyezett) önvezető képességben, néhány extrább szín, esetleg világos belső kárpit választásban. Talán a növelt hatótávolságra képes Long Range változatra érdemes pénzt áldozni, ez 21.151.000 Ft-ért akár 500 km hatótávra is képes.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •