A Mercedes-Benz B-osztály tavaly év végén debütált Párizsban, a modellből mi most egy kétliteres dízel változatot teszteltünk. A harmadik generációs B-osztály egy jól sikerült kompakt egyterű, amit az imázsfilmjében egy praktikus családi autóként pozicionálnak. A crossoverek és SUV-ok világában felüdülés egy egyterűvel ismerkedni, mivel már szinte kihalófélben lévő műfajról van szó.
Az új B-osztály nem egy karakteres megjelenésű autó, nekünk legalábbis kívülről túl jól neveltnek, mondhatni unalmasnak tűnt, egészen addig, amíg meg nem láttuk belülről. A Mercedes-Benz B-osztály belső tere nagy meglepetés azok után, amit a szolid külső alapján várnánk.
A jellegzetes turbinaszerű légbeömlők, a vezető előtt végigfutó 2×10,25 colos (2×26 cm-es) média kijelző, a sok króm elegáns, mégis sportos összhatást nyújt – ezen a ponton kezdett izgalmas lenni a teszthétvégénk.
Hey Mercedes!
A B-osztály alapára 8 270 000 Ft-tól indul, a mi tesztelésre kapott autónk 14 296 000 Ft-ért tartogatott felfedezni valót, így volt szerencsénk kipróbálni az egyterű magas szintű prémium felszereltségét. Az új B-osztályt nagyon kiokosították, intelligens asszisztencia rendszerekkel és funkciókkal látták el, amelyek megkönnyítik a vezető dolgát (ha kiismeri magát a bonyolult menürendszerben). A kijelzőkön mi választhatjuk ki, milyen információkat szeretnénk kipakolni, gyakorlatilag teljesen személyre szabhatjuk az autót, amely megismeri és felismeri a szokásainkat. AZ MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimédiás rendszert hangvezérléssel is irányíthatjuk (angol vagy német nyelven), kérhetjük, hogy emelje a hőmérsékletet a kocsiban vagy javasoljon kávézót a közelben.
A Mercedes-Benz B-osztály ott segít, ahol tud
De az autó itt még nem áll meg. Rengeteg vezetősegítő asszisztenciát és funkciót belepakoltak. Kamerák és radarok segítik a parkolást, a követési távolságot tartó tempomat meg a hosszú távú vezetést. Figyelmeztet kiszálláskor a hátulról érkező autókra, az aktív fékasszisztens pedig az előbukkanó gyalogosok, biciklisek vagy feltételezett koccanások miatt riaszt (olykor feleslegesen). De lámpa villog akkor is, ha túllépjük a sebességhatárt és jelzést ad akkor is, ha elhagyjuk a sávot. A sok asszisztencia szinte mindig talál valamit, ami miatt csipog, villog vagy rezeg a rendszer, és nincs mindig igaza, kicsit túlaggódónak tűnik. Nekünk ez egy idő után fárasztó volt, pláne a péntek délutáni csúcsban araszolva a Balcsi felé, de hát fő a biztonság.
Mire leértünk a Balaton partjára, a nap már lemenőben volt és ekkor beindult a varázslat: életre keltek a belső fények. Az Ambiente hangulatvilágítás vette át a főszerepet, ami már korábban is belopta magát a szívünkbe. A fények 64 árnyalatban állíthatók, kedvünk szerint. Kicsit talán haszontalan funkció, de mi imádtuk. Egyszerűen szép – és ez is része a Mercedes-élménynek.
Sportfokozatban él csak igazán
A 200d-s modell 150 lóerejével másnap ismerkedtünk mélyebben, ehhez istenien passzoltak a Káli-medence lankás, kanyargós útjai. A Dynamic Select kapcsoló megnyomása után aktiválódó sport fokozat igencsak életre keltett minket – és a B-osztályt is. A 2 literes dízelhez ebben a felszereltségben 8 fokozatú duplakuplungos automata sebességváltó (8G-DCT) járt, ami olyan észrevétlen finomsággal váltott, hogy észre se lehetett venni. Dinamikusan vette be a kanyarokat, precízen, stabilan tapadt az útra, könnyen fordult, biztonságérzettel lehetett nyomni a gázt – ezt a kocsit jó vezetni.
A kulcs maradhat a táskában
Amit kifejezetten imádtunk – és ezzel valószínűleg nem vagyunk egyedül -, az a kulcs mellőzése a ki- és beszállásnál (Keyless-Go csomag). Nem kell többé a mindent elnyelő női táskában kotorászni, elég, ha közel megyünk a kocsihoz, és a táskánkban lapuló kulcs közelségét már érzékeli is az autó (Hands-Free Access). A csomagtartó alatt szintén szenzor van, ha a lábunkat alá tesszük, a csomagtér ajtaja már nyílik is, egyből pakolhatunk (Easy-Pack). A Mercedes-Benz B-osztály hátsó ülései mozgathatóak, így a csomagtere 455 literről 700 körülire növelhető, családi autóknál valóban praktikus ez. Alaphelyzetben a mi csomagjaink (3 fő) azonban már teljesen kitöltötték a csomagtartót, szóval ez azért alaphelyzetben inkább egy 3 fős családnak kényelmes választás hosszabb utazáshoz.
Nehéz lenne belekötnünk az új B-osztályba, de nem is akarunk. A németes precizitás érezhető minden részletében, a mi tesztautónk a 150 lóerejével izgalmasan ellensúlyozta a visszafogott külsőt. Nem szívesen adtuk vissza.