gumiabroncs csere

Sokan még mindig a gyártók marketingfogásának tekintik az egész csere-berét, pedig – bár nálunk még nem – de Európa számos országában kötelező előírás. Aki nem cserél, az ezekben az országokban komoly bírságokra számíthat.

Fő a biztonság, így tehát irány a gumis. Vagy cserélhetünk otthon is, de fogadni mernénk, hogy az autósok nagy százaléka inkább szakemberre bízza a dolgot. Mi nők biztosan.

Mikor cseréljünk, hogyan válasszunk?

Ahogy a mondás tartja, a nyári gumiszezon húsvéttól októberig tart. Valójában azonban akkor kell cserélni, ha a napi középhőmérséklet 7 fok fölé kúszik és tartósan ott is marad. Reméljük, ez idén már márciusban bekövetkezik.

Érdekesség: A nyári és téli gumiabroncsok közötti legnagyobb különbség egyébként a mintázatban és a gumikeverék anyagában van.

A tökéletes nyári gumit az autónkhoz és a vezetési stílusunkhoz válasszuk ki – vagyis ehhez kérjünk javaslatot. Emellett a megbízható és elismert teszteket mindenképpen érdemes megnézni, ilyen például az ACE (Auto Club Europa – Európai Autó Klub) vagy az ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, Európa legnagyobb és a világ második legnagyobb autós-motoros klubja) tesztje.

A téli garnitúrát hova tegyük?

Szerencsés, akinek van erre megfelelő garázsa, műhelye, tárolója stb. Kézenfekvő és nagyon kényelmes lehetőség azonban a leszerelés után a téli garnitúrát a műhelyben hagyni. Szakértő kezekben marad, nem kell cipelni, tárolni. A megőrzés általában 4-10 ezer forint/garnitúra között mozog, utóbbiért már mosást és gumiápolást is kaphatunk. A marketing szerencsére azonban itt is utat tört magának, sok műhely komplett csomagokat értékesít őrzéssel-cserével.

Ha mégis tárolni tudjuk az abroncsokat a következő szezonig, akkor hűvös, sötét helyet válasszunk és mindenféle gyúlékony anyagot, illetve veszélyes vegyszert jó messzire pakoljunk el.

A leszerelés után érdemes megjelölni, hogy melyik gumi melyik kerékről jött le, azaz ráírni pl. krétával hogy jobb első (JE). Szerencsések vagyunk, ha a téli és nyári garnitúránk is felnire szerelt. A szakértők is ezt ajánlják, bár ez a költségesebb verzió, hiszen az 4×2, azaz 8 darab felnit jelent a gyakorlatban. Cserébe kíméletesebb az abroncsokhoz, mint szezononként felniről le- és felnire felszerelni.

A gumi kopását mi is tudjuk ellenőrizni

Mikor kell a régitől végleg megválni?

Egy gumiabroncs általában 6 évre van kalibrálva, egyes gyártók ennél többet is ígérnek, de inkább nézzük, nézessük meg rendszeresen az állapotukat. Az sem mindegy, milyen használatnak van kitéve és hogy milyen a vezetési stílusunk.

Általános szabály szerint a kor mellett a kopás a mérvadó, ezt mutatja meg a profilmélység és a kopásjelző. A minimális profilmélység 1,6 mm, de a 2 – egyes márkák szerint már a 3 – mm alatti nyári gumitól is véglegesen el kell búcsúzni. A kopást mind a 4 abroncson vizsgálni kell. (A profilmélység méréséhez lehet külön kütyüket venni, van sima kulcstartós változat, ami kvázi vonalzóként mutatja az értékeket, de kapható digitális is.)

Nem kötelező azonban ilyen mérőkkel a zsebünkben szaladgálni, egyrészt mert a műhelyekben mindig van, másrészt itt van nekünk a kopásjelző. A legtöbb abroncson ez a jelölés már megtalálható (TWI –Tread Wear Indicator), ha ezt elértük, akkor eljött az ideje a búcsúnak. Emellett, ha bármilyen sérülés, repedés keletkezik az abroncson, mindenképpen nézessük meg.

Fontos: a gumiabroncs veszélyes hulladék, ezért szakszervizben vagy az újrahasznosítással foglalkozó szervezetnél kell leadni a régi szettet.