Nemrég ünnepelte 90. születésnapját Svédország és Európa egyik leghíresebb női autóversenyzője, Ewy Rosqvist. Legnagyobb sikerét 1962-ben az argentin Grand Prix-en aratta. Nemcsak az első helyet hozták el társával, de rekordsebességgel hajtottak végig a pályán. Sokan azt mondták nekik, meg se tudják csinálni. Ez a pálya köztudottan az egyik legveszélyesebb volt akkoriban. Nem csak megcsinálták, hanem megnyerték, nem is akárhogy. Ursula Wirth navigátorral a márka és az autóversenyzés két szőke királynőjeként örökre beírták magukat az autós történelembe.
Első autóját apjától kapta
Ewy Rosqvist 1929-ben született Ystadban, Dél-Svédországban. Már nagyon korán megtanult vezetni. Állatorvos-asszisztensként sok száz kilométert tett meg farmok között, sokszor rendkívül rossz minőségű utakon. Mivel ehhez mindenképpen szüksége volt egy saját autóra, édesapja mélyen a zsebébe nyúlt és megvette imádott lányának első autóját, egy Mercedes 170 S-t. Több mint 220 000 km-t tett a kocsiba, mikor apjával megegyezett, és eladta az autót. Ennek feltétele az volt, hogy az új kocsi és a régi ára közti különbözetet saját zsebből fizeti. A választása egy Fiat 1100-ra esett.
Végül annyira ráérzett az autóvásárlásra, hogy minden kocsiját 50 000 km futás után újra cserélte. Így nagyobb szervizelésre sosem volt szüksége, és mindig nagyon jó áron el tudta adni régi autóját. A Fiat után volt még egy másik Fiatja, két Saabja, Volkswagene, majd egy igazi svéd autója, egy Volvója is.
Versenyeit saját zsebből fizette
1952-ben találkozott először Yngve Rosqvist mérnökkel, akivel hamar egymásba szerettek. Férje és apja is szenvedélyesen imádtak vezetni, mindketten versenyeztek is, így hamar kapcsolatba került a rallyzással. Első rallyján 1954-ben vett rész, akkor döntötte el, hogy bizony ő is komolyan versenyezni szeretne, akár mint sofőr, akár mint navigátor az anyósülésen. Férjével rengeteget gyakorolt. Két évvel később már a kormány mögött ült a Mindnight Sun Rally rajtjakor, Majbritt Clausson volt a társa. A kocsi motorja sajnos megadta magát, így ki kellett szállniuk a versenyből, de ez még inkább felébresztette Ewy küzdőszellemét.
Az évad során hol jobban, hol rosszabbul szerepelt. Általában Anita Rosqvisttel vágott neki a versenyeknek, akit pocsék sofőrnek, de tökéletes navigátornak tartott, akire bármikor maximálisan számíthatott. A rallykon való részvétel akkoriban nem kevés pénzbe került, a teljes összeget Ewy saját maga teremtette elő. Férjére ebben nem számíthatott és nem is akart, hiszen ő is versenyzett, így nem várta el, hogy mindkettejük hobbyját finanszírozza.
Saabbal, Volvoval és Mercedesszel is versenyzett
1957-ben mér egy Saab 93-assal indult a versenyeken. A Saab, mint autómárka akkoriban egyre inkább felfelé ívelt. Modelljeikkel sorra sikereket értek el az autóversenyzők mind férfi, mind női kategóriákban. Ennél jobb reklám pedig nem is kellett nekik.
Első kupáját 1959-ben egy Volvóval szerezte meg Ewy, mégpedig úgy, hogy el sem indulhatott az utolsó versenyen. Amint megérkezett Angliába, komoly betegséggel kórházba került, így szinte biztosra vette, hogy vetélytársa, Pat Moss nyer meg a Lady Cup-ot. A szerencse azonban Ewy mellé szegődött, ugyanis Pat sem indulhatott el a futamon. Így végül Ewy vihette haza a győzelmi kupát. Ezt követően folyamatosan jöttek az újabb és újabb dobogós helyezések a különböző versenyeken, hamarosan már a Mercedes-Benz gyári csapat színeiben versenyzett Ewy Rosqvist.
Az idáig vezető út azonban nem ment zökkenőmentesen, küzdött pénzhiánnyal is, és munkatársai egyre szúrósabb szemmel nézték Ewy hobbyját, mivel a versenyek idején nekik kellett helyettesíteni a még mindig állatorvosi asszisztensként dolgozó svéd versenyzőnőt. Főnöke azonban rajongott az autóversenyekért, így mindig szemet hunyt Ewy kimaradásai felett. Igazából rendkívül büszke is volt rá, hogy kollégája ennyire sikeres egy teljesen más területen, mint valódi szakmája. A gyártók részéről is eleinte csak az ígéretek jöttek, a valódi együttműködések vagy elmaradtak, vagy csak részben valósultak meg.
Ursula és Ewy a Mercedes két szőke királynője
A Mercedes színeiben eleinte nem jöttek a sikerek, de a csapat vezetője bízott benne és társában, a szintén svéd Ursula Wirthben. Egyrészt nagyon tehetségesnek tartotta a lányokat, látta kitartásukat és fegyelmezett hozzáállásukat. Másrészt a két szőke versenyzőnő már csak megjelenésével is hozzájárult a Mercedes, valamint a versenyek népszerűsítéséhez. Ekkoriban egy 220 SE modellel versenyeztek, ami kétségkívül az egyik leggyorsabb autónak számított a mezőnyben. A pályákon viszont nem mindig a gyorsaság számított, sokkal inkább a sofőrök technikája. 1962-ben az argentin Grand Prix versenyen a duó mind a hat szakaszt megnyerte és új sebességrekordot állítottak fel. 1961-ben a győztes átlagos sebessége 121 km/óra, a Rosqvistéké 1962-ben pedig átlagosan 126 km/óra volt.
Társa halála komolyan megingatta
1962-ben súlyos veszteség érte a Mercedes csapatot. Hermann Kuehne életét vesztette egy közúti balesetben, amikor 185 km/órás sebességgel lesodródott az útról, miközben egy birkanyájat próbált kikerülni. Ewyre akkora hatással volt a baleset, hogy teljesen magába fordult. Folyamatosan csak arra gondolt, akár velük is megtörténhet ez egy versenyen, ahol nem csak a saját, hanem társa, Ursula életét is kockáztatja minden egyes nap. Mit mondana a családjának, ha egyszer csak Ursula többé nem mehetne haza? Egyáltalán mi vitte rá őt, hogy ezt a veszélyes szakmát választotta a tiszta, friss levegőjű svéd farmok helyett? Tudta, hogy ezek a gondolatok valójában egy válaszút felé viszik, így dönteni kellett, hogy folytatja, vagy végleg abbahagyja az autóversenyzést. Végül a folytatás mellett döntött. 1964-ben feleségül ment a Mercedes-Benz motorsport üzletág vezetőjéhez, Alexander von Korffhoz. Egészen 1965-ig indult nagyobb versenyeken, amikor a Mercedes-Benz gyári csapata feloszlott. Kapott ugyan ajánlatot az Auditól, de ezt nem fogadta el. Végül felsőbb kategóriákban még 1967-ig versenyzett tovább.
Máig a Mercedes-Benz nagykövete
Ewy Rosqvist idén ünnepelte 90. születésnapját. Jelenleg egy svédországi kisvárosban él és a mai napig rendszeres vendége a Mercedes-Benz eseményeinek, a márka és a motorsport nagykövete. Egész pályafutásán át balesetmentesen vezetett, egyetlen egyszer sem tört össze autót. Trófeáit és versenyautóját a stuttgarti Mercedes-Benz Múzeumban őrzik. Sok éven át tartott itt tárlatvezetéseket és hosszú ideig volt még a Mercedes új modelljeinek tesztpilótája.
Az élet folyamatosan bebizonyítja, hogy a nőknek igenis van keresnivalójuk az autóversenyzésben, a kitartásunk példaértékű. Egy nő, bizony felnyílt motorháztetővel is végigmegy a pályán és sosem adja fel!