Daimler víziói és Wilhelm Maybach találmányai
Daimler már akkor előállt egy kompakt, magasfordulatú belső égésű motor ötletével, amikor még a Deutz-nál dolgozott, de az ötletét nem tudta megvalósítani az ottani keretek között. Így Stuttgart mellett, Cannstattban saját karrierbe kezdett. Maybach és Daimler itt keltette életre az autóipar úttörőinek álmát, „a vízen, a szárazföldön és a levegőben” megvalósuló motorizált mobilitást, amely mind a mai napig alapvetően meghatározza az autózás világát.
Ez persze nem volt könnyű út. 1882-ben például a nagyfordulatú benzinmotort még Daimler otthonának garázsában fejlesztették. A kinézete miatt „nagypapa órájaként” becézett motorok mellett innen ered a világ első motorkerékpárja (a „Reitwagen” 1885-ből), a világ első motorcsónakja (1886) és a világ első négykerekű autója (a Daimler féle „Motorkutsche” 1886-ból). A vasút sem maradt ki az innovációkból (Daimler motoros Waggonet, 1887), sőt, 1888-ban a Wölfert révén a levegőbe is felemelkedett a két feltaláló erőforrása.
Wilhelm Maybach számos találmányával befolyásolta az autóipar kialakulását, mint például a négyfokozatú, mozgatható tengelyű sebességváltó és a kéthengeres V-motor (amelyet a Peugeot licence alapján épített 1890-től). Időközben Daimlerrel összekülönbözve Maybach a saját vállalatát is megalapította, és kifejlesztette a Phoenix soros kéthengeres motorját és egyedi karburátorát. A Phoenix motor olyan nagy siker lett, hogy a békét kötő duó közös vállalkozást hozott létre Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) néven.
Az első modern autó
Wilhelm Maybach a DMG műszaki igazgatójaként továbbra is innovációk sorával árasztotta el a piacot: 1897-ben jött a csöves kialakítású folyadékhűtő, 1899-ben pedig egy négyhengeres motor a Zeppelin léghajóhoz. 1900-ban a DMG bejegyezte Maybach méhsejt szerkezetű hűtőjét is, és még ugyanazon év novemberében elkészült az első ezt felhasználó autó, a Mercedes 35 hp. Az első modern autóként aposztrofálható modellnél Maybach teljesen új szemléletet alkalmazott: könnyű súlyú kialakítást nagy tengelytávval, alacsony súlyponttal és nagy teljesítménnyel, amelyet az új folyadékhűtő tett lehetővé. A jármű kivételes sikere új becenévhez juttatta Maybachot: ő lett a „tervezők királya”.
A következő években Maybach továbbfejlesztette a járműkoncepciókat, létrehozva a Mercedes Simplex 40 hp-t, majd a Simplex 60 hp-t és a Simplex 90 hp-t. Azonban Daimler 1900-as halálát követően Wilhelm Maybach már nem kapott feltétel nélküli támogatást a vállalat részéről. Az eltérő véleményeknek 1906-ban lett nyilvánvaló következménye. Maybach a motorsportok elkötelezett híveként akkoriban fejlesztett ki egy felülvezérelt, hathengeres motorral ellátott versenyautót, amelynél a gyújtásról már akkor a nagyfeszültséggel működtetett gyertyák gondoskodtak. Azonban Maybach akkori szemlélettel ultramodernnek nevezhető koncepciója helyett Paul Daimler konzervatív megoldását választotta a cég vezetősége. Ezt tetézte, hogy a DMG bezáratta a Wilhelm Maybach által vezetett tesztközpontot, mindez 1907-ben szakításhoz vezetett.
A következő oldalon megismerheted az új Mercedes-Maybachot, ami itthon várhatóan tavasz végén lesz elérhető.