Nyáron a hosszabb utazások mellett néha csak néhány percre ugrunk be az autóba (akár fürdőruhában és papucsban), hogy lemenjünk a strandra vagy elrohanjunk fagyiért. A rövid út és a nyári szokások azonban nem jelentik azt, hogy felrúghatjuk a közlekedési szabályokat. A vezetés papucsban különösen veszélyes, ráadásul a melegben még a figyelmünk is lankad. A balesetek kockázata megnő, pedig elég lenne az alábbi tanácsokat betartani ahhoz, hogy a vezetés nyáron is gondtalan és bírságmentes legyen.
Vezetés papucsban: szóba sem jöhet
A tipikus strandviselet nem alkalmas autóvezetésre. A strandpapucs például beakadhat a pedálokba, és megakadályozhat a megfelelő reagálásban, korlátozhatja a lábak szabad mozgását. A legtöbb európai országban a vezetés papucsban vagy mezítláb akár büntetést is vonhat maga után. A járművezetőnek mindig olyan ergonomikus lábbelit kell viselnie, amelyben megfelelően tud vezetni.
A másik nyári szokás, amikor félmeztelenül vagy fürdőruhában ülünk be az autóba (az Európai gépjármű Bizottság Alapítványa szerint a járművezetők 25%-a így vezet), ám ebben az esetben a biztonsági öv felhorzsolhatja a testbőrt. Ha elviselhetetlen a meleg az autóban, a strandöltözet helyett a szakértők azt javasolják, hogy nyissuk ki egy percre az ajtókat és az ablakokat indulás előtt, így kiszellőzik a belső tér.
További, biztonságos vezetést segítő tippek a következő oldalon. Lapozz!
Folyadék nélkül el se indulj!
Bár kimondottan nem tiltott vezetés közben enni vagy inni, de ez néha eltereli a figyelmet az útról. Ugyanakkor fontos, hogy megfelelő mennyiségű folyadékot igyunk a nagy melegben , ráadásul, ahogy azt egy nagy-britanniai tanulmány kimutatta: a kiszáradt gépkocsivezető ugyanazokat a hibákat követi el, mint a 8 pohár bort elfogyasztott járművezető. (Egyébként a vezetés közbeni mobilozás is szinte ugyanolyan veszélyes, mint az ittas vezetés.) Ezért az a legjobb, ha indulás előtt és az utazás alatt is rendszeres időközönként iszunk vizet. Ezen túl az olyan vezetőt segítő eszközök, mint például a fáradtság érzékelő, elemzik a gépkocsivezető viselkedését, és javasolják, hogy mikor szükséges szünetet tartani.
A könyök ne lógjon ki
Tipikus látvány meleg napokon, amikor valaki úgy vezet, hogy kiteszi a könyökét a gépkocsi ablakán, pedig ezt el kell kerülni. Először is azért, mert csökkenti a gépkocsi irányításának képességét, illetve ütközés esetén súlyos sérülés következhet be. Rendkívül kockázatos testtartás az első ülésen ülő utas esetében az is, ha a lábát felteszi a műszerfalra, mert így a légzsák ütközéskor nem tartja meg megfelelően az utat és akár testi sérülést is okozhat.
Ne bömböljön a zene
Bár egy-egy nyári slágernél legszívesebben maximumra állítanánk a hangerőt, de ezt ne tegyük. Így ugyanis nem hallunk meg olyan hangokat, mint például egy mentőautó szirénája, vagy egy másik jármű kürtje. Ez pedig veszélyes, és akár pénzbüntetéssel is sújtható.
További, biztonságos vezetést segítő tippek a következő oldalon. Lapozz!
A parkolás se legyen rémálom
A parkolás közvetlenül a strand közelében néha rémálom lehet, de próbáljunk meg nyugodtak maradni. A dudát csak a baleset megakadályozására használjuk, bosszúságunkat ne így fejezzük ki. Miután találtunk egy parkolóhelyet, az olyan vezetői segédprogramok, mint a Park Assist, a kormánykerék automatikus forgatásával segítenek könnyebben beállni. Csak a kijelölt helyen rakjuk le a kocsit, mert a homokon vagy a védett területeken való parkolás komoly büntetést eredményezhet.
Minden okmány legyen nálunk
Bármennyire is azt gondoljuk, a rövidebb vezetés nyáron kevesebb felelősséggel jár, ez nagy tévedés. A személyazonosító okmányok mindig legyenek velünk! Közúti ellenőrzésnél nem nézik el nekünk, ha csak jégkrémért ugortunk ki a nyaralóból. A legtöbb európai országban, ha valaki vezetői engedély nélkül vezet, az büntetést von maga után. Ezen kívül az autóban még számtalan dolognak érdemes helyet kapnia: a napszemüveg, a töltő és az elsősegély csomag nyáron se maradjon ki!
Annyi utas, ahány ülés
Még ha az utazás távolsága csupán néhány kilométer, az ülések számánál több embert szállítani akkor is veszélyes, mert valakinek így biztosan nem jut biztonsági öv. Vagy gyermekek esetében nem lesz megfelelő a gyermekbiztonsági rendszer működése.
Forrás: SEAT Műszaki Központ