A balra kanyarodás telezöldnél nem veszélytelen manőver, nagyobb körültekintést és szabályismeretet követel, mint mondjuk egy jobbra kanyar. A helyzet tovább bonyolódik, ha a szembe jövő is balra kanyarodik. A videót a cikk végén feltétlenül nézd meg!
Tisztázzuk a telezöldet: mit jelent valójában?
A telezöld egyszerűen fogalmazva nem irányított zöld, tehát nincs a lámpában nyíl, azaz világít a teljes szép zöld kör mindenféle egyéb jelzés nélkül. Ez azt jelenti, hogy nemcsak nekünk vált zöldre a lámpa, hanem a szemből érkezőknek is, és ha balra akarunk kanyarodni, bizony nagyon-nagyon kell figyelni.
A legfontosabb, hogy a szembe jövő autóknak, akik egyenesen haladnak tovább, elsőbbséget kell adni. Ilyenkor a lámpánál álló első autó, amelyik balra kíván kanyarodni, nyugodtan „becsoroghat” a kereszteződés közepéig. Itt szépen megvárja, amíg szemből minden egyenesen érkező elhalad mellette és bekanyarodik. A KRESZ-vizsgán vélhetően nagyjából mindenkinek ment ez, a tapasztalatok és a koccanások viszont azt mutatják, a gyakorlatban sokan már elfelejtik alkalmazni.
A cikk a következő oldalon folytatódik.
Balra kanyarodni is tudni kell
Mi a teendő akkor, ha szemből is balra akar valaki kanyarodni? A KRESZ szerint mindkét autó behajthat a kereszteződésbe és a felfestett vagy képzeletbeli középponton egymást megkerülve egyszerre is végrehajthatja a kanyarodást.
Elég széles kereszteződés esetén ezt a középpont előtt is meg lehet tenni. Ilyenkor merül fel a kérdés, hogy milyen az elég széles kereszteződés? Csak a több sávos? Vagy az egy sávos is lehet elég széles? Mi a helyzet, ha a szembejövő elég szélesnek találja, én azonban nem? Én meg akarom kerülni a középpontot, ő be akar kanyarodni előttem, engem nem megkerülve? Ez azért is veszélyes, mert nagyon gyakran adódik olyan helyzet, hogy a szemből érkező, szintén balra kanyarodó autó mögött jön egy másik, aki egyenesen haladna tovább, de a takarásból ez nem látszik, ha nem egymást megkerülve, hanem egymás előtt átvágva akarnak balra kanyarodni.
Csak akkor kanyarodjunk el egymás előtt, ha elég széles az út, így alkalmas rá és meggyőződtünk, hogy nincs egyenesen haladó autó a szembejövő kanyaradó kocsi mögött.
Balra kanyarodás telezöldnél: Megkerülve vagy nem megkerülve?
Úgy tűnik, az egész balra kanyarodás telezöldnél sok sebből vérzik. Szinte sosem egyértelmű, hogy a szembe érkező vajon ugyanúgy tervez-e kanyarodni, ahogy mi azt elképzeltük és szabály szerint megtennénk. Arra viszont biztosan mindenki emlékszik, hogy a KRESZ tanfolyam során milliószor végigrágott ábrákon a kanyarodást jelző vonalakat mindig szép nagy ívben rajzolták meg balra kanyarodáskor, hiszen ezt így is kell végrehajtani.
Nem tudunk tehát mást javasolni, mint hogy nagyon-nagyon körültekintően kanyarodjunk balra, próbáljuk meg „kitalálni”, hogy vajon a szembe jövő, szintén balra kanyarodónak mi a szándéka. De semmiképpen ne hagyjuk belekényszeríteni magunkat olyan manőverbe, ami a másik sofőr rossz kanyarodási akciójából fakad, minket pedig veszélyeztet.
A videót a következő oldalon találod.
Mindent összefoglalva a gyakorlati alkalmazás tehát valahogy úgy néz ki: ha elég széles az út, tudunk így is nagy ívben kanyarodni, akkor nem kötelező kerülni egymást. Ám ha nem elég széles, akkor kerülni kell. Az egyenesen haladóknak feltétlenül, minden esetben adjunk elsőbbséget. És persze a jobbra kis ívben kanyarodók elé sem vágunk be, de ezt reméljük, mondani sem kell. Ahogy azt sem, hogy ha az utat, amire kanyarodunk, zebra vagy bicikli út keresztezi, a gyalogosnak, kerékpárosnak is elsőbbséget kell adni!
Most pedig jöjjön videón a balra kanyarodás telezöldnél:
A Drive Me Baby magazinon sok hasznos tippet osztunk meg a biztonságos közlekedésről. Most nyáron például különösen aktuális, hogy ne vezessünk papucsban vagy fürdőruhában. Ugyanígy örökzöld téma a magassarkúban vezetés, ami bár nem tiltott, de mégsem ajánlják a szakemberek. A gyerekek biztonságával is gyakran foglalkozunk, ebben a cikkünkben például arról írunk, hogy ülhet-e a gyerek az anyósülésen. Ugyanígy a kutyák biztonságos szállítása is gyakori téma nálunk, ebben és ebben a cikkünkben is írtunk róla.