Amikor megláttam a Suzuki SX4 S-Cross hibrid modelljét, az első gondolatom az volt, hogy ez az autó nagy. Ami érthető is, hiszen a Suzuki hazai palettáján a Vitara, az Ignis és a Swift mellett ez az egyik legnagyobb modell. Nála már csak a nemrég érkezett Across, valamint az új kombi, a Swace nagyobb valamivel méreteiben. Mivel azonban az én szívem csücske a kisebb, sportos, nőies autók, ezért érthető volt a kezdeti csalódásom. Ám miután félretettem személyes vágyaimat, és megpróbáltam más szemszögből nézni a modellre, máris jobb kedvre derültem.
Íme, az Év Magyar Autója 2020 díj nyertese!
Ha jobban belegondolok, valójában egy városi crossover is meg tud érinteni. (Arról, hogy miért ideális választás a nők számára a crossover és a SUV, készítettünk egy érdekes összeállítást.) Szóval, miután elfogadtam, hogy a Suzuki SX4 S-Cross egy nagyobb méretű crossover, azonnal más szemmel néztem rá. Jó volt például, hogy magasan ültem benne és vezetés közben jól beláttam az utat, hogy kényelmesen elfért benne a család, és a csomagoknak is jutott hely bőven, sőt az apróságokat is könnyen el tudtuk rejteni az utastér kisebb-nagyobb rekeszeiben. Mindehhez járult a lágy-hibrid hajtás, amelynek köszönhetően nemcsak az autó szén-dioxid kibocsátása, hanem a fogyasztása is alacsonyabb lett, mint egy ugyanilyen sima benzines modellé. Ráadásul a tesztelt hibrid Suzuki SX4 S-Cross összkerékmeghajtással is vezethető, ami például csúszos úton igencsak jól jöhet.
A Magyar Suzuki idén már csak hibrid meghajtású autókat gyárt az Európai Unió piacaira. Az esztergomi gyárban készül a Suzuki SX4 S-Cross és a Vitara, míg a hibrid Ignis és Swift Japánból érkezik hozzánk. A két új hibrid modell (Across és Swace) pedig közös buli a Toyotával, így azok a Toyota adott üzemeiben gördülnek le a gyártósorokról. Na, de nézzük, mit tud az Év Magyar Autója 2020 elismerést elnyert, általunk tesztelt Suzuki SX4 S-Cross!
A következő oldalon megtudhatod, hogy miként tudod bekapcsolni az összkerék-meghajtást.
Suzuki SX4 S-Cross: Kiszabadít hóból, sárból
A hozzánk került 130 lóerős, 6 fokozatú kéziváltós, lágy hibrid meghajtású Suzuki SX4 S-Cross modellbe az 1.4-es benzines BoosterJet turbómotor mellé beszereltek egy könnyű és kompakt 48 Voltos hibridrendszert is. Ennek köszönhetően lassításkor áram termelődik, amely az akkumulátorban tárolódik. A tárolt energiát használja fel a rendszer például az elindulás, vagy gyorsítás rásegítésére. De az automata Start/Stop rendszerrel megállított benzinmotor is simábban és egyenletesebben újraindul általa. Valóban nagyon csendesen indult el a motor, mikor a zöldre váltott lámpánál újra a gázra tettem a lábamat.
Az SX4 S-Cross kategóriája szerint városi crossover/terepjáró, de hívhatjuk szabadidő-autónak is. Ám akár majdnem igazi terepjáróként is tekinthetünk rá, mivel összkerék meghajtása akár a sáros, poros útból is kiszabadítja, ha elakadna benne. Az összkerékmeghajtás (AllGrip) csak a GL+ és GLX felszereltésgű modellekben érhető el, a GL-ben csak kétkerék meghajtással (2WD – 2 Wheel Drive) kapható az autó.
Mivel nálunk egy GL+ felszereltségű, AllGrip modell járt, ezért négyféle fokozatban vezethettük az autót. Auto üzemmómódban például csak akkor kapcsolt összkerékhajtásra, ha csúszást érzékelt. Ám ha végig havas, csúszós, esteleg nagyon poros úton, vagy földúton haladtunk volna, akkor a Snow üzemmód lett volna a mi megmentőnk. Ekkor ugyanis a rendszer nagyobb tapadást biztosít, és ezeken az extrém felületeken is stabilabban tud haladni a hibrid Suzuki SX4 S-Cross. Ám ha ennek ellenére is elakadna a kocsi az úton, akkor a sár, homok vagy hó fogságából a Lock üzemód tudja kiszabadítani. Ha pedig szép száraz az út, és egy kis erőre, gyorsulásra vágyunk, akkor ott a Sport fokozat, amelyben a kanyarok is élvezetesebbek lesznek. Persze ilyenkor a fogyasztás is megugrik, de egy kis adrenalinlöketért néha megéri.
Lapozz, és nézz körül az autó belsejében is!
Erőt sugárzó külső
A Suzuki SX4 S-Cross 2016-ban kapott egy ráncfelvarrást, és bár idén már kizárólag hibridként gyártják, a külseje semmit sem változott. Vagyis de! A csomagtérajtó jobb oldalára odakerült a Hybrid felirat.
A crossoverekhez illően a modell megjelenésében erőteljes, magabiztosságot sugároz. A fekete sárvédőívek és a küszöb felett futó fekete színű műanyagok sportossá, vagánnyá teszik a megjelenését. A 17 colos könnyűfém keréktárcsák (a GL+ felszereltséghez már ez jár, alatta csak 16 colos), és az ezüstszínű fényzett tetősínek (GL felszeretségben fekete tetősín kerül az autóra, GLX-ben ezüstszínű alumínium) szintén a sportos stílust erősítik.
A Suzuki SX4 S-Cross szemből nézve is erőt sugároz: vastagon krómozott, keskeny hűtőrács, 3 dimenziós kialakítású HID fényszórók, krómkeretes ködfényszórók kerültek rá.
Mivel mi a középső, GL+ felszereltésű modellt vezettük, így az oldalsó, fűthető visszapillantó tükrökbe már belekerült az irányjelző. Nekem azonban nagyon hiányzott itt az egyik kedvenc asszisztenciám, mégpedig a holttérfigyelő. Különösen szeretem ugyanis, amikor nemcsak hangjelzés, hanem az oldalsó tükörben kis villogó ábra is figyelmeztet, ha egy jármű mellettem, a holtteremben halad. Ugyanígy hiányoltam a sávtartó rendszert, cserébe viszont kaptam igen hangos radaros vészfékasszisztenst. Ez néha a szívbajt hozta rám, ha szerinte túl közel mentem az előttem lassabban haladó vagy álló autóhoz. Bevallom, nem találtam meg, hol lehet kikapcsolni, de biztosan meg lehet szüntetni, ha valakit nagyon zavar.
Ezt nyújtja biztonság és kényelem terén
Ha már a biztonságnál tartunk, akkor elmondható, hogy légzsákok terén nem spórolt a Suzuki: dupla első légzsákok, vezető oldali térdlégzsák, oldal- és függönylégzsákok is kerültek az autóba – már a GL felszereltségű modellekbe is. Az első utasülésen kikapcsolható a légzsák, ha gyerekülést szeretnénk ide tenni. A hátsó ülésekre három gyerekülést rögzíthetünk, ebből kettőt Isofix-pontokkal. A gyerekzárral tovább növelhetjük a kicsik biztonságát.
A Suzuki SX4 S-Cross alapmodelljébe is került adaptív tempomat, sebességkorlátozó, és hegymeneti elindulássegítő. Ez utóbbi megakadályozza, hogy az SX4 S-CROSS hátraguruljon, amíg áttesszük a lábunkat a fékről a gázpedálra. De az első és hátsó tolatóradar csak a legmagasabb felszereltséghez jár.
Az első ülések fűthetők GL+ szinttől, a High és a Low melegítő fokozatok közül választhatunk. A kétoldali klíma azonban mindegyik felszereletségi szinthez jár. Ezt nagyon szeretem, mert így nem kell vitatkozni a mellettem ülővel, hogy én hány fokra szeretném beállítani a rám irányuló levegő hőmérsékletét. Kormányfűtés azonban nincs, viszont a GL+ szinttől van kulcs nélküli nyitás és indítás.
A kényelmet szolgálja a sok belső rakodótér, ez nálam mindig fontos szempont. Került belőle több is a középkonzolba, az első ülések közötti könyöktámasz alá, az oldalsó ajtókba, az első ülések háttámlájára, és a hátul ülőknek is jutott pohártartós lehajtható könyöktámasz. Szemüvegtartó azonban a GL szinthez még nem jár. A csomagtér teljesen rendben van, a 430 literes méret tovább növelhető a padló alatt található térrel. Ha pedig a hátsó üléseket teljesen előre döntjük, akkor kb. kétszer akkora rakodóteret kapunk.
Kellene nekem a Suzuki SX4 S-Cross?
Ha egy olyan családi autóra vágynék, ami a lehetőségekhez képest sokféle asszisztenciát, nagy belső teret, sokféle rakodóhelyet, nagy csomagtartót kínál, megfizethető áron, akkor igen, kellene! Ha elfogadom, hogy ez egy kissé nagyobb csrossover, ami egy kicsit inkább maszkulin, erőteljes megjelenésű, akkor teljesen rendben van. Ha pedig mindezek mellett Dinamikus vörös fényezéssel kérném, akkor biztosan még jobb érzéssel ülnék bele ebbe a városi terepjáróba!
Suzuki SX4 S-Cross Hybrid induló, kedvezményes ára: 5 290 000 Ft
Tesztautó kedvezményes, induló ára (GL+ felszereltség, AllGrip): 6 290 000 Ft + 140 000 Ft a metál, gyöngyház fényezés