A koronavírus egyik pozitív következménye, hogy sokkal inkább óvatosabbá, körültekintőbbé váltunk. De vajon ez az állítás igaz az autóvezetési szokások esetében is? Többet ülünk autóba, vagy többet parkoltatjuk a járművünket?
Nem nőttünk össze az autóval
A Hankook átfogó kutatást szervezett annak a kérdésnek a megválaszolására, miszerint hatással volt-e a járvány az autóvezetési szokásainkra. Számíthatunk egyáltalán egymásra az utakon? Csökkent az egymás iránti bizalom az elmúlt évben, vagy sikerült alkalmazkodnunk a járvány miatt bevezetett korlátozásokhoz? Az online felmérés, amelyben több, mint 1100 sofőr vett részt, többek között ezekre is választ adott.
Míg a legutóbbi tömegközlekedési felmérés arról számolt be, hogy drasztikusan csökkent a tömegközlekedésben résztvevők száma, addig a mostani kutatás ennek ellenkezőjét mutatta. A válaszolók csupán 15,5%-a jelezte, hogy a járvány kitörése óta tömegközlekedés helyett a saját autóját részesíti előnyben. A gépjármű-tulajdonosok közel kétharmada pedig semmit sem változtatott az elmúlt év során az autóhasználati szokásain, ugyanolyan gyakran használja az autóját, mint korábban. Érezhető azonban a kijárási korlátozások, a távmunka és a digitális oktatás hatása az utakon: a kérdőív kitöltőinek egy ötöde bevallotta, hogy a járvány kitörése óta valóban kevesebbet vezet, mint korábban.
A cikk a következő oldalon folytatódik
Betartjuk az óvintézkedéseket
A felmérés kitért arra is, hogy megtudja, milyen módszereket alkalmaznak az autótulajdonosok a fertőzésveszély csökkentése érdekében. Ebbe természetesen beletartoznak a védőfelszerelések, amelyek az autóvezetési szokások esetében is kibővültek.
A védőfelszerelésekkel kapcsolatos kérdésekre kapott válaszok alapján megnyugtató és látványos erőfeszítéseket láthatunk a védekezés terén, ugyanis a válaszadók 65%-a az elsősegély doboz mellett további egészségügyi védőfelszereléssel is felszerelte járművét. Szinte minden válaszadó az elsősegély dobozát kiegészítette maszkkal és fertőtlenítővel. Kesztyűt már ennél kevesebben helyeztek el az autóban, mindössze a válaszadók kicsivel több, mint fele.
A vezetés közbeni maszkviselés ennél megosztóbb eredményt hozott. A válaszadók többsége nem veszi fel a maszkot, ha egyedül (mondjuk ekkor minek? – a szerk.) vagy családtagokkal ül az autóban, és csupán 7% válaszolta azt, hogy elővigyázatosságból maszkot visel, ha idegenekkel utazik együtt. A szabadban ennél jóval körültekintőbbnek és szabálykövetőbbnek bizonyultak a kitöltők. 67% még az autóban felveszi a maszkot, közel ötöde pedig rögtön azután, hogy kiszállt a járműből. A válaszolók 40%-a mindezek mellett hetente fertőtleníti az autó belső terét, különös figyelmet fordítva a kormányra, a sebességváltóra és a kézifékre. A mi tippjeinket itt találod: Autó fertőtlenítése házilag: ezeket a felületeket ne hagyd ki!
Bizalom az autóvezetési szokások esetében
Bármennyire igyekszünk is a minimálisra korlátozni a személyes kontaktusok számát, vannak helyzetek, amikor elkerülhetetlen, hogy kapcsolatba kerüljünk másokkal. Ilyen például, amikor valamilyen probléma miatt fel kell keresnünk az autószerelő műhelyt. A felmérésében részt vevő hazai sofőrök 77%-a azonban úgy véli, hogy a biztonsági előírások betartása mellett a szervizek sem jelentenek nagyobb kockázatot, mint a napi bevásárlás. Vannak persze olyanok is, akik szigorúan a legszükségesebb találkozásokra szorítkoznak. A válaszadók 4%-a inkább elhalasztja a szervizelést, ha van rá mód. Szerinted a nők valóban félnek szervizbe vinni az autójukat? Erre kerestük a választ: Tényleg szoronganak a nők, amikor szervizbe kell vinniük az autót?
A veszélyhelyzet ellenére azonban nem csökkent számottevően a segítőkészség és az egymás iránti bizalom. A válaszadók túlnyomó többsége járvány ellenére is megállna segíteni a bajba jutott autóstársának. A korábbiaktól eltérően azonban a biztonsági intézkedések betartására sokkal nagyobb figyelmet fordítanak, hiszen a megkérdezettek 14,5%-a kifejezetten elvárja, hogy a másik sofőr is maszkot viseljen.
Ezek a cikkek is érdekelhetnek: