Nehéz-e női vezetőként helytállni az autóiparban? Mennyire hatnak ránk a színek autóvásárláskor? Nőként valóban könnyebben azonosulunk az elektromos autózással, mint a férfiak? Zakariás Fruzsinával, az Audi márkaigazgatójával beszélgettünk női szemmel az autóiparról, a vásárlási döntéseinkről és az elektromobilitás jövőjéről.

Zakariás Fruzsina az Audi márkaigazgatója, a Porsche Hungaria több mint 30 éves történetének első női vezetője ebben a pozícióban. A cégcsoporton belül az Audi teljes hazai értékesítéséért és marketing tevékenységéért felel. Ebbe beletartozik az Audi 14 márkakereskedésének irányítása is országszerte. Teljeskörű felelősséggel tartozik a márkakereskedő partnerek képzéséért, az értékesítői hálózat támogatásáért, az autókvóták elosztásáért. Sosem készült tudatosan autóipari pályára, de három év után úgy érzi, nem is lehetne jobb helyen.

Beszéljünk egy picit arról, hogyan kerültél a Porsche Hungariához és milyen érzésekkel vágtál bele az autóipari karrierbe?

Három évvel ezelőtt hívott fel egy német fejvadász ennek a pozíciónak a lehetőségével. Őszintén, nem sokat kellett gondolkodnom. Az Audi prémium márkaként hasonló ügyfeleket céloz, mint akikkel nekem a korábbi munkaköreimből adódóan (BÁV Zrt. vezérigazgatói pozíció, Magyar Turisztikai Ügynökség – Visit Hungary vezérigazgató helyettes – szerk.) már széleskörű tapasztalatom volt. Elsőre szokatlannak tűnhet, hogy autóipari pont nem volt, akkor mégis miért esett rám a választás. Valójában a vezetőség részéről pontosan az volt a cél, hogy olyan valaki töltse be a márkaigazgatói pozíciót, aki nagyon ügyfélorientáltan és objektíven tekint az egész értékesítési folyamatra, előzetes autóipari előítéletek nélkül. Visszatekintve ez mindenképpen nagy bátorság volt az akkori vezetés részéről, és azt hiszem mindkettőnk számára egy izgalmas érkezés is egyben. Saját előzetes várakozásaimhoz képest is nagyon élvezem és szeretem, amit csinálok. Az eredmények is abszolút azt igazolják vissza, hogy értékesítési szempontból is előnyös az, ha valaki friss szemmel hoz be újdonságokat a mindennapi gyakorlatba. Ennek pedig nagyon örülök.

Három év távlatából visszatekintve mit gondolsz, hogyan fogadtak a többiek? Mit éltél meg a legnagyobb kihívásként ebben az alapvetően még mindig férfiak dominálta iparágban?

Egyik alaptulajdonságom, hogy bármilyen feladatot kapok, nagy alázattal állok mindenhez. Azzal a szemlélettel érkeztem a Porsche Hungariához is, hogy tisztában voltam vele: ezt a céget a kollégák tették naggyá az elmúlt 30 évben, a tudásuk és tapasztalatuk kincset ér. Nem véletlenül a vezető importőr Magyarországon a Porsche Hungaria. Elsődleges célom a tanulás volt: megérteni a folyamatokat, a legapróbb részletekig megismerni a márkát, átlátni az értékesítés folyamatát, egyszóval mindent. Aztán nyilván hozzátenni a saját tudásom ahhoz, ami már megvolt, bevált és működött. Abszolút nyitottan álltak hozzám a kollégák, nagyon sok pozitív tapasztalatot szereztem. Egyébként érdekes, hogy média oldalról különösen nagy érdeklődés övezte a kinevezésemet, sok megkeresés érkezett ennek kapcsán. Utólag úgy látom, már ez is felpezsdítette egy picit a márka iránti érdeklődést, hiszen nagyon sokan beszéltek az Audiról. Én úgy érzem, hogy a közvetlen kollégáim, a cégcsoporthoz tartozó többi márkánál dolgozó munkatársak és a szakma is pozitívan fogadta az érkezésemet.

Az autóiparban is egyre inkább jelen vannak a nők és hoznak meghatározó döntéseket. Igaz ez egészen az autógyártástól, tervezéstől kezdve a vezető pozíciókon, az értékesítésen át, a vásárlói oldalig. Mik az eddigi tapasztalataid? Valóban egyre inkább hallatjuk a hangunkat?

Valóban egyre több a nő az autóiparban és ezt én is örömmel látom. Sőt, ami szintén pozitív, azt tapasztalom, hogy össze is tartunk. Azért alapvetően ez mégiscsak valóban egy férfias szakma. Tréner kolléganőm például 24 éve az Audi trénere. Az egyik fantasztikus termékmenedzser a saját csapatomban szintén egy hölgy. Az Audi felnijeit egy rendkívül tehetséges magyar autódizájner, Dániel Tünde tervezi, és még tudnám sorolni. Tehát azt gondolom, hogy haladunk abba az irányba, hogy az autózás világában is egyre több területen jelen legyünk. Sőt, a vásárlási döntéshozatalban is kiemelt a nők szerepe. Annak ellenére mondom ezt, hogy az Audi célcsoportja jelenleg becsléseink szerint 70-30% a férfiak javára. Már ez is egy elég jelentős arány, tekintve hogy prémium márkáról beszélünk, de látva a piacot vitathatatlan, hogy egyre jelentősebb a nők döntési szerepe az autóvásárlásban.

Van erre egyébként valamilyen kutatás?

Sajnos egyelőre nincs, de nekem szinte már küldetésemmé vált, hogy legyen. Amint megérkeztem az Audihoz, rögtön szerettem volna látni, hogy a döntéshozatalban ki is a célcsoportunk. Az Audinál például körülbelül 90 százalékban céges ügyfelek vannak. Itt csak azt látjuk, hogy az ügyvezető, aki aláírja a szerződést, férfi vagy nő. De az egyáltalán nem biztos, hogy ő fogja vezetni az autót. Úgyhogy igazából, ahogy említettem, nincs pontos statisztikánk arról sem, hogy mondjuk a mi célcsoportunkban mi lehet a férfi-nő arány, csak becsléseink vannak. Azért azt viszont ki kell mondani, hogy akik a prémium márkákat megengedhetik maguknak – státuszból, jövedelmi viszonyokból adódóan – ma Magyarországon, azok egyelőre inkább a férfiak.

A döntéshozatalban viszont jelentős a nők befolyása. Lehet ennek köze ahhoz, hogy az autóvásárlás alapvetően érzelmi döntés? Vagy a nők racionálisabbak?

Én mindig ott szoktam kezdeni, hogy az autóvásárlás tényleg egy érzelmi döntés. Bármennyire is azt gondoljuk, hogy itt lóerőkről, motorokról és egyéb műszaki paraméterekről beszélünk, az érzelmek befolyása vitathatatlan. Többnyire valóban azt látjuk, hogy a férfiak azok, akik konfigurálnak, összeraknak egy autót, és ez most független attól, hogy családi autóról, a feleség vagy a férj autójáról van szó. Ugyanakkor a férfiak végül igenis kikérik a barátnő, feleség véleményét. A motorizáltságról szerintem jellemzően nem a nők döntenek. Mégis úgy látom, hogy racionálisabbak vagyunk a döntéshozatalban és azért nézzük a fogyasztást is, nemcsak az autó színét. Érdekes, de a férfiakat inkább ragadják el az érzelmeik autóvásárláskor, mi nők igyekszünk összehozni az érzelmeket a valós igényeinkkel és a fenntartható üzemeltetéssel.

Az autók színe mindig egy örök téma. Rengeteg kutatás kereste már a választ arra, hogy mennyire döntő a szín vásárláskor, vagy mit fejez ki a tulajdonosáról a színválasztása. Melyik szín praktikus, melyik kevésbé, melyik balesetveszélyes, melyik nem annyira? Te mit látsz, valóban ekkora hatása van a színeknek az autók világában is?

Abszolút, elképesztő mennyire befolyásolnak érzéseket, döntéseket a színek. Az Audinál a legtöbbet eladott színünk a szürke, annak különböző árnyalatai, a fekete stb. Azt látom, hogy a gépjárműparkban is jellemzően ilyen autók voltak.  Ennek ellenére importőrként a saját gépjárműparkunkban, illetve egyébként a kereskedői hálózatunkban is színekbe szeretünk bele, és nemcsak mi nők, hanem férfiak is. Legutóbb, az egyik új modellünk bemutatóján ugyanazt az autót állítottuk ki szürke és ultrakék színben. Azt figyeltük a kollégákkal az előadások, interjúk végén, hogy melyik autóhoz mennek oda többen. Az emberek 80-85%-a elsőként az ultrakékre volt kíváncsi. A többiek is csak azért mentek először a szürkéhez, mert már nem volt hely a kéknél.

Tehát akkor a férfiak és a nők is egyaránt képesek beleszeretni egy-egy színbe?

Igen, bár azt gondolom, hogy a kereskedők – köztük a kollégáim is – nehezen nyúlnak színekhez. Sőt, a vásárlók is sokszor végül mégsem a vágyott színben rendelik meg az autót. Pedig hihetetlen, hogy milyen érzéseket képesek kiváltani belőlünk. Vannak azért olyan kereskedők az Audinál is, akik mernek a megszokottól eltérő színeket választani és a visszajelzések alapján a siker egyértelmű. Lehet, hogy a konfiguráció végén a vevő végül Daytona szürkében rendeli meg magának az autót, mert az egy konzervatív és jól bevált szín. De, ami felkelti az érdeklődését, az egy színekben is tökéletesen izgalmasra tervezett példány. Amikor megérkeztem az Audihoz, első autómnak egy gyönyörű galaxis kék színű e-tront állítottunk össze, világos bézs belsővel. Egy abszolút, minden részletében nőies autó lett a végeredmény. Sokat nem is volt nálam, mert nagyon hamar elvitték. Ez is bizonyítja, hogy a színek – külső, belső egyaránt, és a kettő összhangja – az érzelmi döntések mozgatórugói. Az pedig, hogy ennyire népszerűek ezek a „színesebb” autók, egyértelműen azt mutatják számomra, hogy kell egy másfajta szemlélet az értékesítésben és a kereskedők, vevők is lehetnek bátrabbak.

A színek mellett a másik nagy dilemma manapság a hajtás. Elektromos, vagy belső égésű nálad a befutó?

A világ az elektromos autózás felé halad, akár szeretjük ezt, akár nem. Az, hogy ez mennyire fenntartható trend, és mennyire jelennek meg újabb alternatív technológiák, azt most még nem látjuk pontosan. Az Audinak is van egy nagyon erős vállalása arra vonatkozóan, hogy 2032 után már nem bocsát új belső égésű motorral szerelt autót a piacra.

Amikor – lassan három éve – megérkeztem a Porsche Hungáriához, ismertem nagyjából a modellpalettát, de természetesen idővel még jobban felmértem a kínálatot. Szétnéztem a mélygarázsban is, kíváncsi voltam, hogy hány vezető kollégám ül elektromos autóban. Egyvalaki volt egyébként a csapatból, a 27-ből. Úgyhogy én akkor azt mondtam, nem kérdés, hogy nekem elektromos autóba kell ülnöm.  Az Audi letette a voksát az elektromobilitás mellett, haladunk is ezen az úton gőzerővel. Elindultak az ügyfelek is ebbe az irányba, és nyitottak. Erre szoktam mondani, hogy lehet szeretni, meg lehet nem szeretni, de ez a jövő. Nyilván mindig vannak úttörők, meg „Early Adapterek”, akik hamarabb alkalmazkodnak az újdonságokhoz. Én szeretek „elől járni”, szeretem megérteni és követni a trendeket, és őszintén hiszek benne, hogy előbb-utóbb mindenki meg fog barátkozni az elektromos hajtással. A hatótávok folyamatosan nőnek, a töltési idők rövidülnek, tehát mindaz, ami kicsit „nehézkesebbé” teszi az elektromobilitást, folyamatosan javul. Egy alapvető tudatosságot és tervezést mindenképpen igényel az elektromos autózás, amiben egyébként én általánosságban azt gondolom, hogy a nők nagyon erősek.

Talán hamarabb menne az elfogadás, ha bárki kipróbálhatná, akár csak pár napig, hogy milyen elektromos autóval „élni”. Persze ez csak elméletben működik, de vélhetően sokaknak megváltozna a véleménye.

Szerintem vannak olyan ügyfelek, akiknél ki kell mondani, hogy életvitelükből adódóan érthetően úgy érzik, egyelőre nem való nekik az elektromos autózás. Esetükben szerintem a plug-in hibrid a híd. Azt látom, hogy nagyon sokaknak, akik nem mernek rögtön teljesen elektromosra átállni, ideális átmeneti állapot, hogy a városban ki tudják használni az elektromobilitás előnyeit, de ha hosszabb útra mennek, akkor ott van a belsőégésű motor. És itt vannak azok az ügyfelek is, akik akármilyen változásról beszélünk, nehezebben alkalmazkodnak. Én azt gondolom, hogy egy ponton ők is át fognak állni. Az elektromos autók kiváló vezetési élménye például megkérdőjelezhetetlen. Pont egy sajtóeseményen egy tréner kolléganőm volt, aki egy szakaszon – ráadásul emelkedő szakaszon – azt mondta, próbáljuk ki a nulláról százra gyorsulást. Csak annyit mondott mindenkinek, hogy a tárgyakat az autóban jól rögzítse. Vicces volt, a napszemüvegem azonnal repült hátra. Az elektromos autók tehát tudnak egy nagyon extra élményt adni a rögtön leadott teljesítménynek köszönhetően. Ami valljuk be, akármennyire is szuper belső égésű motorról beszélünk, meg automata váltókról, meg azok technológiai fejlődéséről, nem fogja ugyanezt az élményt hozni.

Tavaly ősszel az Audi egyik ikonikus autójának, az Audi TT-nek 25 év után megszűnt a gyártása. Az utolsó darabot sikerült a magyar piacnak megszerezni. Mesélnél erről még zárásként?

Gyakorlatilag már tavaly tavasszal tudtuk, hogy kifutnak a kvóták. Én egészen biztos voltam benne, hogy az utolsót szeretnénk mi, a magyar piac megkapni. Őszintén bevallom, ez nagyon nehezen sikerült, mert már nem volt a magyar piacnak több kvótája. Egy Győrben dolgozó, a gyártásért felelős igazgatósági kollégám, Les Zoltán segített megszerezni az utolsót. Különleges cél az, amiért ennyire ragaszkodtam hozzá, hogy ez az autó a miénk legyen. Együttműködünk az Autistic Art nevű alapítvánnyal, akik autista művészek munkáival díszített tárgyakat értékesítenek. Ezt a gyönyörű utolsó TT Roadstert egy autista művész, Varga Máté Bence grafikáival díszítettük fel, illetve ezzel fóliáztuk az autót. A különleges Audi TT egy online licitre kerül. Mivel ez egy utolsó, gyűjtői darab, ezért azt gondolom, hogy nagyon sokan bele fognak szeretni. A TT-nek nagyon komoly rajongói klubjai vannak Németországban, de itthon is a Magyar TT Klub az egyik legnagyobb, legerősebb fanklub. Mindenképpen szerettük volna méltó módon lezárni a márkának ezt az ikonikus fejezetét. Most épp azon dolgozunk, hogy nemzetközi porondra is ki tudjuk vinni az aukciót. A licit már elindult, október 7-én lesz a végső leütés, ott ér véget az árverés. Minél magasabb a leütési ár, annál nagyobb a mi adományunk. Úgyhogy tényleg nagyon szurkolok, hogy ez sikerüljön.

Zakariás Fruzsina nőként és iparágon kívülről érkezve egy egészen új perspektívát hozott az Audi vezetésébe. Sikerei bizonyítják, hogy a nők is kiválóan megállják a helyüket a technológiai és ipari ágazatokban, vezetői szerepkörben is. 

Ezt se hagyd ki: 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •