Tegnap ért véget az elmúlt közel két év első nagyobb autós kiállítása, az IAA Mobility. Hetven év után idén először Frankfurt helyett München városában megrendezett autószalon már sokkal több, mint egy autókiállítás. Az új modellek és koncepciók mellett fontos szerepet kapott a jövő, a fenntarthatóság és a környezetvédelem, így sok informatikai és start-up is részt vett a közel egy hétig tartó eseményen. Sokat mond az autóipar jelenéről és jövőjéről, hogy a német gyártók csak elektromos autókat mutattak be. De, ne szaladjunk előre, olvass tovább, mert mutatjuk az IAA kiállítás alkalmával bemutatott legjobb új modelleket és legizgalmasabb jövőbetekintő koncepciókat. A két évvel korábbi, akkor még Frankfurtban megrendezett autószalonon mi is ott voltunk: TOP 10 újdonság a Frankfurti Autószalonról
1. Dübörög a Mercedes elektromos offenzívája
Talán egy résztvevő autógyártó sem vette olyan komolyan a Müncheni Autószalont, mint a Mercedes-Benz, amely nem kevesebb mint hat újdonságot mutatott be. A vadonatúj EQE a márka elektromos platformra épülő modelljeinek sorát bővíti a felső-középkategóriában, míg a Magyarországon készülő EQB-vel az elektromos SUV érkezett a kompakt szegmensbe. Az újdonságok sorában köszönthetjük az AMG első villanyos modelljét: az EQS 53 akár 761 lóerővel és 1020 Nm nyomatékkal rendelkezik majd. A rohamtempóban bővülő választék jövőjét a Concept EQG és a Concept Mercedes-Maybach EQS tanulmány szemlélteti. A Vision AVTR pedig a márkában rejlő távlatokat nyitja meg egy futurisztikus álommal, amely akár valósággá is válhat. Tipp: Nagyágyú világsztár lett az új, 850 lóerős Mercedes-AMG arca
2. BMW újrahasznosítja az autót
Hazai terepen a BMW is villantott, modellpalettájának nagy része faceliftet kapott, de például bemutatták az iX és az i4 elektromos autók szériaváltozatait. Sőt elektromos kerékpárkoncepciók is érkeztek: BMW i Vision AMBY tanulmány a nagyvárosi mobilitás jövőképének egy lehetséges kétkerekű megoldásaként szolgált, míg a BMW Motorrad Vision AMBY ötvözi a kerékpár és motorkerékpár legjobb tulajdonságait. A Müncheni Autószalonon debütált először mozgás közben a BMW iX5 Hydrogen prototípus is.
A legnagyobb visszhangot viszont egyértelműen a képen látható BMW i Vision Circular kapta, amelyet a bajor márka a körkörös gazdasági modell alapján valósítana meg. Ez gyakorlatban annyit tesz, hogy az autó minden eleme újrahasznosított anyagból készül és maga az autó is 100 százalékban újrahasznosítható lenne. A különleges „kristálykoponya” által vezérelt BMW koncepcióról ebben a cikkünkben írtunk részletesen.
3. A Renault Mégane-nal és egy régi-új modellel erősít
A IAA kiállítás egyik legkézzelfoghatóbb autója talán a teljesen elektromos Renault Mégane, ennek ugyanis nem több év múlva, hanem belátható időn belül kezdődik a sorozatgyártása. A Renault Mégane E-Tech Electric 2022 februárjától rendelhető és egy hónappal később már forgalomba is kerül, ha minden igaz, idehaza is. A Renault kiállított modelljei között ott figyelt még az új, immár elektromos autóként visszatérő legendás Renault 5-ös. Az új R5-ös gyártása a tervek szerint Európa legnépszerűbb elektromos autóját, a Zoét fogja váltani néhány éven belül. Témába vág: Menő elektromos autóként tér vissza a legendás Renault 5-ös
Az IAA Nemzetközi Autókiállítás legizgalmasabb újdonságait a következő oldalon találod.
4. Volkswagen ID.LIFE, a mozivá alakítható autó
IAA 2021 Nemzetközi Autókiállítás alkalmával a Volkswagen bemutatott egy új, kompakt crossover koncepciójárművet, az ID.LIFE-ot. A koncepciójármű a fenntarthatóságot és a digitalizációt a rendkívül rugalmas felhasználhatósággal kombinálja: az ID. LIFE például akár minimozivá vagy játékközponttá is válhat, de alkalmas egyszerűen csak a szabadban történő pihenésre is. Az új koncepció lényege a leegyszerűsített, letisztult, egyszerű, de mégis minőségi formaterv. Az ID.LIFE-on nincsenek díszítő elemek, sem kiegészítő alkatrészek, és a felhasznált anyagfajták mennyisége is csökkent. A modell ára körülbelül 20 000 euró (kb. 7 millió forint) lesz Németországban. Ez is érdekelhet: Volkswagen Arteon R-Line: Régóta szemeztem ezzel az elegáns-sportos szedánnal
5. Az Audi kimaxolja a luxust és az önvezetést
Ami az Audit illeti, a német márka néhány héttel az első Sphere-koncepció után máris bemutatta a sorozat második tagját, a Grandsphere-t. A tervek szerint 2025-től gyártásba kerülő elektromos Audi szedán előfutárának szánt Grandsphere-t, a Skysphere-hez hasonlóan, elsősorban önvezetésre tervezték, ezért az autóban alaphelyzetben nincs is kormánykerék, az csak akkor emelkedik ki a műszerfalból, ha az utas manuális vezetésre vált. Az Audi jövőképe szerint a jármű elsődleges feladata az utasok kényelmes és biztonságos szállítása emberi beavatkozás nélkül. Ezt se hagyd ki: Az Audi Grandsphere luxusnappalivá változtatta az autót
6. Jönnek az elektromos és üzemanyagcellás Hyundaiok
Az idei IAA kiállításon a Hyundai Motor bejelentette a közeli és távoli céljait, aminek fő aspektusa a karbonsemlegesség. Ennek okán a Hyundai jövőképének három fő pillére a tiszta mobilitás, az új generációs platformok, és a zöld energia. A Hyundai Motor 2020 augusztusában indította útjára új, kifejezetten tisztán elektromos járműveket felsorakoztató IONIQ márkáját, melynek első tagja a 2021 februárjában bemutatott Hyundai IONIQ 5, az akkumulátoros elektromos autó. A Hyundai következő, kifejezetten elektromos járműnek tervezett modellje az IONIQ 6 lesz, amely az IAA 2021 kiállításon is megtekinthető, Prophecy elektromos tanulmányautóból merít ihletet. Az IONIQ 6 a minden élethelyzethez alkalmazkodó, testre szabott, környezetbarát megoldásokkal teremt tisztán elektromos utazási élményt.
Elektromos autók mellett a Hyundai hamarosan erőteljes üzemanyagcellás offenzívába is lendül. Ennek első lépése, hogy 2023-ban érkezik a világ első, kifejezetten üzemanyagcellás hajtásra tervezett szabadidőjárművének, a hidrogénnel működő NEXO-nak továbbfejlesztett változata is. Érdemes még megemlíteni a márka Az autonóm, azaz önvezető robotaxik és a városi légi közlekedés. Tipp: Erős, vad, de elképesztően elegáns az új Hyundai Tucson, kipróbáltuk!
Az IAA kiállítás további újdonságait a következő oldalon találod.
7. MINI #BIGLOVE
A brit prémiumgyártó a #BIGLOVE néven indított legújabb kampányával mutatja be, hogy eme két apró szó mekkora pozitivitást képes előidézni. 1959-es megszületése óta a MINI mindig is kevesebbel ért el többet és rendre megtalálta a helykihasználás legkreatívabb módját. A Müncheni Nemzetközi Autószalonon a MINI a „Mind különbözőek vagyunk, de igazán jók csak együtt” címszó alatt mutatta meg az ösvényt a még inkább fenntartható mobilitás és a mindenki számára inkluzív jövő felé. A MINI kiállított autói között szerepelt egyébként a Vision Urbanaut koncepció is, amiről ebben a cikkünkben írtunk: MINI Vision Urbanaut: a jövő autója, amibe áthívhatod a haverokat chillezni
8. Elektromos sportautó a Porschétől
A Porsche bemutatta a titokzatos koncepcióját, amiről néhány hete már mi is beszámoltunk. A várakozásokkal ellentétben a rejtélyes kép nem egy villanyosított Porsche 718-as Boxster/Cayman-t rejtett, hanem egy elektromos versenyautót. A Mission R egyelőre csak koncepció, de már most a márka sportkocsijainak jövőjét testesíti meg. Az autó teljesítménye 800 kW, 1088 lóerő, a százas sprintet 2,5 másodperc alatt teszi meg, végsebessége a hivatalos közlemény szerint 300 km/h felett van.
9. Smart XXL: itt a Concept #1
A Smart márka a hivatalosan is lehető legtávolabb került az eredeti koncepciójától, véget ért a kétüléses városi autótó korszaka, helyette beköszönt a méretes elektromos SUV-éra. A smart Concept #1 egy szériaváltozathoz közeli koncepció, amelynek 2,75 méteres tengelytávja tágas belső teret eredményez, bár a tanulmány négyüléses, a szériaváltozat a tervek szerint már ötüléses lesz. A Smart SUV egyik legizgalmasabb újítása a hatalmas egyetlen üvegből készült panorámatető.
10. Microlino 2.0: Visszatér a buborékautó
Végül, de nem utolsósorban a Müncheni Autószalonon bemutatták az új, Microlino nevű városi mikroautót, régi becenevén buborékautót. A Micro Mobility Systems hat évvel az első bejelentés után, rengeteg újratervezés és üzleti huzavona után végre elérkezett a várva várt szériamodell közeli állapotig. Az akksi nélkül 435 kilogrammos elektromos Microlino teljesítménye 19 kW, 25 lóerő, nyomatéka pedig 118 Nm. A miniautó végsebessége 90 km/h. A Microlino három változatban, Urban, Dolce és Competizione lesz elérhető, a vásárlók továbbá három akkupakk közül is választhatnak, amelyek 95-, 175-, és 230 kilométer hatótávolságra elegendő energiát kínálnak. A Microlino gyártása még az idén elkezdődik. A legendás BMW Isetta ihlette Microlino első verziójáról ebben a cikkünkben írtunk: Microlino: nincs nála aranyosabb városi elektromos autó
Ha érdekelnek a legfrissebb autós híreink és érdekességeink, kattints az alábbi címekre:
- Visszatér a Jaguár legendásan áramvonalas versenyautója
- Itthon talált gazdára a 007-es limitált szériás Land Rover Defender egyike
- Az új Kia Sportage az első európai igényekre szabott SUV a világon
- Ami a Volkswagennek a kolbász, az a Fordnak a paradicsom
- A 2,4 millió dolláros luxus lakókocsiban még egy garázsnak is jutott hely
- A Tesla kisállat üzemmódjánál aligha létezik cukibb dolog egy autóban